Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

roopa kirjoitti:Poikkeusluvalla saa ihan varmasti laitettua kasin jos vaan jaksais hakea. 20-30 luvun hot rodeihin kin saa laitettua minkä koneen tahansa poikkeusluvalla. Ja mullakin on v8 capri johon on hankittu poikkeuslupa vasta 2-3 vuotta sitten 302 koneelle. Pikkuvelin coupe taunukseen aijotaan ainakin lähettää poikkeuslupa hakemuksen chevyn 305 koneelle.
Onko tämä?
http://www.suomencaprit.fi/foorumi/view ... 8&start=30
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
roopa
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2007, 00:10
Paikkakunta: oravainen

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja roopa »

Jo on se tuo
turbo mk2 taunus :)
Eric
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Loka 2009, 13:57
Paikkakunta: Kotka

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Eric »

Päivitys tähän aiheeseen. Oy Ford Ab:lta löytyy nyt Tärkeimmät rakenteelliset erot Cortina / Taunus 71-75 sekä 76-82 dokumentit päivitettynä 4.1 Falcon koneilla. :peukku:
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Eric kirjoitti:Päivitys tähän aiheeseen. Oy Ford Ab:lta löytyy nyt Tärkeimmät rakenteelliset erot Cortina / Taunus 71-75 sekä 76-82 dokumentit päivitettynä 4.1 Falcon koneilla. :peukku:
Hmm...laittakaahan jakoon heti kun joku tommosen lapun saa :)
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

vtormane kirjoitti:
Eric kirjoitti:Päivitys tähän aiheeseen. Oy Ford Ab:lta löytyy nyt Tärkeimmät rakenteelliset erot Cortina / Taunus 71-75 sekä 76-82 dokumentit päivitettynä 4.1 Falcon koneilla. :peukku:
Hmm...laittakaahan jakoon heti kun joku tommosen lapun saa :)
Kysyin Foordilta ja sieltä löytyy päivitetty dokumentti tosiaankin ainakin taunus/cortina -76-82, maksaa 60e.
Nähtävästi tc1 löytyy myös.
Capri -77 2.0
Firebird -69
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja ardhu »

:peukku: hienoa
peetee
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja peetee »

Eric kirjoitti:Päivitys tähän aiheeseen. Oy Ford Ab:lta löytyy nyt Tärkeimmät rakenteelliset erot Cortina / Taunus 71-75 sekä 76-82 dokumentit päivitettynä 4.1 Falcon koneilla. :peukku:

Mahtava homma!!Täytyy ottaa soittoa Fordille päin..! :)
peetee
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja peetee »

Jep,kyllä Fordilta tosiaankin löytyi tietoa!! :D Elikkä Taunus/Cortina-71-75 tärkeimmät rakenteelliset erot dokumentti,jossa on myös 4,1litrasen tiedot!!Hinta paperilla sen 60€.Tilasin. 8)

Mutta seuraava asia.Akselipaino.Jos lähtökohtana on Cortina 1,6-72,etuakselin paino on otteessa 520kg.Katsastuskonttorin tietojen mukaan max.paino tämän auton etuakselille olis vain 640kg???? :evil: vastaavasti 2-litraselle mallille max.paino ois jo 730kg.2,3L ja 4,1L akselipainoja ei katsurilta löytynyt ainakaan tuohon vuosimalli-haarukkaan.

Eli onko näin,että max.akselipainot ovat ne mitä valmistaja on autolle ilmoittanut?
Näin ollen ei siis voi käyttää vertailukohtana 4,1L version painoja????

Keneltä löytyy varmaa tietoa???
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Mulla -76 1.6 tanelissa lukee max. etuakselin paino 680. Mutta paljonkohan se paino on nyt tolla 1.6 koneella, sitäpä en tiedä.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

mulla ei ole eritelty akselimassoja rekisteriotteessa ollenkaan.
On vaan maininta tieliikenteessä sallittu akselimassa 750 kg.
Kyseessä -74 Coupe 2.0 OHC.

Minkähän kasikoneen saa menemään painojen ja tehojen puolesta Taunuksen nokalle?
Vissiinkin tehoa saa olla 157 hv ja tilavuutta 5111 Cm3, painoa 210 Kg ainakin joku oli laskeskellut.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hokki_74 kirjoitti:mulla ei ole eritelty akselimassoja rekisteriotteessa ollenkaan.
On vaan maininta tieliikenteessä sallittu akselimassa 750 kg.
Kyseessä -74 Coupe 2.0 OHC.

Minkähän kasikoneen saa menemään painojen ja tehojen puolesta Taunuksen nokalle?
Vissiinkin tehoa saa olla 157 hv ja tilavuutta 5111 Cm3, painoa 210 Kg ainakin joku oli laskeskellut.
Elikä roverin kone... tai sitten hmmm 289 joka on saaste kone, muut vissiin ylittää noi tehot....
4 litran V8 BMW kone ois aika kova sana mutta 260 heppaa... eli sitä ei saa kuristettua noin paljon.
302:sia ei taida olla noin matalatehoisia?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Vermilion kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:mulla ei ole eritelty akselimassoja rekisteriotteessa ollenkaan.
On vaan maininta tieliikenteessä sallittu akselimassa 750 kg.
Kyseessä -74 Coupe 2.0 OHC.

Minkähän kasikoneen saa menemään painojen ja tehojen puolesta Taunuksen nokalle?
Vissiinkin tehoa saa olla 157 hv ja tilavuutta 5111 Cm3, painoa 210 Kg ainakin joku oli laskeskellut.
Elikä roverin kone... tai sitten hmmm 289 joka on saaste kone, muut vissiin ylittää noi tehot....
4 litran V8 BMW kone ois aika kova sana mutta 260 heppaa... eli sitä ei saa kuristettua noin paljon.
302:sia ei taida olla noin matalatehoisia?
302 koneita on alkaen 135hv. Paino noin 200kg.
http://www.f150hub.com/specs/302.html
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Tuossa 4.1l suorassa kutosessa voisi olla oma juttunsa ja tunnelmansa. 8)
Mikäs laatikko noissa on ollut alunperin? Automaattina varmaankin C4? Entä manuaali?
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Mois »

4-vaihteinen Borg Warner automaatti ja joku 3-vaihteinen manuaaliloota, ainakin -77 mallista alkaen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Vermilion kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:mulla ei ole eritelty akselimassoja rekisteriotteessa ollenkaan.
On vaan maininta tieliikenteessä sallittu akselimassa 750 kg.
Kyseessä -74 Coupe 2.0 OHC.

Minkähän kasikoneen saa menemään painojen ja tehojen puolesta Taunuksen nokalle?
Vissiinkin tehoa saa olla 157 hv ja tilavuutta 5111 Cm3, painoa 210 Kg ainakin joku oli laskeskellut.
Elikä roverin kone... tai sitten hmmm 289 joka on saaste kone, muut vissiin ylittää noi tehot....
4 litran V8 BMW kone ois aika kova sana mutta 260 heppaa... eli sitä ei saa kuristettua noin paljon.
302:sia ei taida olla noin matalatehoisia?
Tuohon ei sovellu oikein edes BMW 3.0l V8 siinäkin on jo 160 kW.
4.0 sisältää itseasiassa 210kW mikä on vähän enemmän kuin 260hp.

Roverin koneessa olisi kuulemma hyvää kova viritys potentiaali.
Vastaa Viestiin