Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 04 Huhti 2016, 22:41

Koitan tässä herätellä vanhaa aihetta.Eli Cortinan 2,5l/3,0lv6 mallit ja 3,3l/4,1l suorat kutoset,ja mikseipä muutkin isokoneiset versiot,jos semmoisia on ollut olemassa.
Siis,onko kukaan yrittänyt nykylakipykälien puitteissa saada nuita malleja verrokiksi MK3 Cortinan
moottorinvaihtoon????
Onko tietoa teknisistä eroista,jarrut yms.??
Kovin tuoretta juttua en aiheesta oo löytäny mistään,joten kokeillaan nyt täältäkin!
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 05 Huhti 2016, 10:00

peetee kirjoitti:Koitan tässä herätellä vanhaa aihetta.Eli Cortinan 2,5l/3,0lv6 mallit ja 3,3l/4,1l suorat kutoset,ja mikseipä muutkin isokoneiset versiot,jos semmoisia on ollut olemassa.
Siis,onko kukaan yrittänyt nykylakipykälien puitteissa saada nuita malleja verrokiksi MK3 Cortinan
moottorinvaihtoon????
Onko tietoa teknisistä eroista,jarrut yms.??
Kovin tuoretta juttua en aiheesta oo löytäny mistään,joten kokeillaan nyt täältäkin!


Capri clubilla joku sanoi, että ei saa käyttää vieläkään marginaalisen pieniä erikoismalleja.
(Esim perana capri, erikoisluvilla voi anoa, kuten caprejakin on nyt 2kpl 5.0V8:lla, mutta pitkä prosessi ja voi luvat jotain maksaa)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 05 Huhti 2016, 12:38

Vermilion kirjoitti:
peetee kirjoitti:Koitan tässä herätellä vanhaa aihetta.Eli Cortinan 2,5l/3,0lv6 mallit ja 3,3l/4,1l suorat kutoset,ja mikseipä muutkin isokoneiset versiot,jos semmoisia on ollut olemassa.
Siis,onko kukaan yrittänyt nykylakipykälien puitteissa saada nuita malleja verrokiksi MK3 Cortinan
moottorinvaihtoon????
Onko tietoa teknisistä eroista,jarrut yms.??
Kovin tuoretta juttua en aiheesta oo löytäny mistään,joten kokeillaan nyt täältäkin!


Capri clubilla joku sanoi, että ei saa käyttää vieläkään marginaalisen pieniä erikoismalleja.
(Esim perana capri, erikoisluvilla voi anoa, kuten caprejakin on nyt 2kpl 5.0V8:lla, mutta pitkä prosessi ja voi luvat jotain maksaa)


Katsastus konttorilta toki oon jo asiaa tiedustellut.Tuommosen erikoismallinkin kyllä voi saada vertailuautoksi,jos se vaan on "Fordin tehtaan valmistama sarjatuotanto-auto".Näin katsuri vastasi.

Eli onko kyseiset erikois-cortinat Fordin tehtaan valmisteita,vai jonkun pienemmän erikoispajan aikaansaannoksia????
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja Mois » 05 Huhti 2016, 12:41

Australian Fordit eli Cortinoita tarkoitan on Fordin oman tehtaan valmistamia ja niissä on ollu tota suoraa kutosta. Samat jarrut niissä, kuin Euroopan malleissa, ainoastaan etuakselisto on hieman erilainen, mutta ei varmaankaan sen vahvempi ku eurooppalaisissa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 05 Huhti 2016, 18:42

Mois kirjoitti:Australian Fordit eli Cortinoita tarkoitan on Fordin oman tehtaan valmistamia ja niissä on ollu tota suoraa kutosta. Samat jarrut niissä, kuin Euroopan malleissa, ainoastaan etuakselisto on hieman erilainen, mutta ei varmaankaan sen vahvempi ku eurooppalaisissa.


Tuohan kuulostaa jo hieman lupaavalta..Ei Mois:lla sattus oleen mustaa valkosella aiheesta?
Niin,mitenkäs tuo kori,lieneekö normikoppa ettei mikään vahvisteltu versio?
Tulipeltiin ny varmaan on tehty tilaa pitkälle koneelle,ainakin joidenkin tietojen mukaan,vaan sepä ei toki vaikuta asioihin.
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja Mois » 05 Huhti 2016, 19:15

peetee kirjoitti:
Mois kirjoitti:Australian Fordit eli Cortinoita tarkoitan on Fordin oman tehtaan valmistamia ja niissä on ollu tota suoraa kutosta. Samat jarrut niissä, kuin Euroopan malleissa, ainoastaan etuakselisto on hieman erilainen, mutta ei varmaankaan sen vahvempi ku eurooppalaisissa.


Tuohan kuulostaa jo hieman lupaavalta..Ei Mois:lla sattus oleen mustaa valkosella aiheesta?
Niin,mitenkäs tuo kori,lieneekö normikoppa ettei mikään vahvisteltu versio?
Tulipeltiin ny varmaan on tehty tilaa pitkälle koneelle,ainakin joidenkin tietojen mukaan,vaan sepä ei toki vaikuta asioihin.


Mul on vaan korjausoppaan huonoja kuvia, mut sieltä selviää jarrujen koko joka on tosiaan sama ku euromallien isoimmat jarrut. En usko et koria on vahvistettu. Noita Australian Cortinoitahan on Suomessa ainakin 2 kpl, mahdollisesti useampikin. Yhdellä Foorumilaisella oli 2.0 OHC koneella ja jollain muulla on myös 6-koneella.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 05 Huhti 2016, 20:17

Mois kirjoitti:
peetee kirjoitti:
Mois kirjoitti:Australian Fordit eli Cortinoita tarkoitan on Fordin oman tehtaan valmistamia ja niissä on ollu tota suoraa kutosta. Samat jarrut niissä, kuin Euroopan malleissa, ainoastaan etuakselisto on hieman erilainen, mutta ei varmaankaan sen vahvempi ku eurooppalaisissa.


Tuohan kuulostaa jo hieman lupaavalta..Ei Mois:lla sattus oleen mustaa valkosella aiheesta?
Niin,mitenkäs tuo kori,lieneekö normikoppa ettei mikään vahvisteltu versio?
Tulipeltiin ny varmaan on tehty tilaa pitkälle koneelle,ainakin joidenkin tietojen mukaan,vaan sepä ei toki vaikuta asioihin.


Mul on vaan korjausoppaan huonoja kuvia, mut sieltä selviää jarrujen koko joka on tosiaan sama ku euromallien isoimmat jarrut. En usko et koria on vahvistettu. Noita Australian Cortinoitahan on Suomessa ainakin 2 kpl, mahdollisesti useampikin. Yhdellä Foorumilaisella oli 2.0 OHC koneella ja jollain muulla on myös 6-koneella.


Elikkä Australian Cortinat ovat siis varmasti Fordin sarjavalmisteita??
Mistähän sen sais semmosen "tärkeimmät rakenteelliset erot Cortina vm. 71-75"-paperin,jossa ois myös nuo Aussien mallit mukana :shock: :shock: ????
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja isoatlas » 05 Huhti 2016, 20:51

Kyllä ovat Australian Fordin tekemiä ja sellaista virallista lappua et saa mistään kun ei sellaista ole olemassakaan. > http://www.mk3cortina.com/australia.htm#oz2 >>> http://www.aus-ford-uk.co.uk/html/td_cortina.html
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 06 Huhti 2016, 18:53

isoatlas kirjoitti:Kyllä ovat Australian Fordin tekemiä ja sellaista virallista lappua et saa mistään kun ei sellaista ole olemassakaan. > http://www.mk3cortina.com/australia.htm#oz2 >>> http://www.aus-ford-uk.co.uk/html/td_cortina.html


Kiitos Isoatlas linkeistä!en noita ollut aijemmin löytänytkään,toki aika tuoretta tietoa minulle on yleensäkin
tämmöisten "erikois"-Cortinoiden olemassaolokin.

Joo en toki tarkoita aivan kirjaimellisesti että jossain ois joku valmis papru kaikista Cortinan malleista.ei varmaankaan ole,ainakaan Suomessa??uskoisin näin.mutta löytyneekö Suomen Fordilta mitään teknistä tietoa Aussimalleista,vai täytyiskö niitä kysellä ihan sieltä kenguru-maan Fordilta..??
Onko kellään kokemuksia/tietoa aiheesta..??
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja Vermilion » 06 Huhti 2016, 19:35

peetee kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Kyllä ovat Australian Fordin tekemiä ja sellaista virallista lappua et saa mistään kun ei sellaista ole olemassakaan. > http://www.mk3cortina.com/australia.htm#oz2 >>> http://www.aus-ford-uk.co.uk/html/td_cortina.html


Kiitos Isoatlas linkeistä!en noita ollut aijemmin löytänytkään,toki aika tuoretta tietoa minulle on yleensäkin
tämmöisten "erikois"-Cortinoiden olemassaolokin.

Joo en toki tarkoita aivan kirjaimellisesti että jossain ois joku valmis papru kaikista Cortinan malleista.ei varmaankaan ole,ainakaan Suomessa??uskoisin näin.mutta löytyneekö Suomen Fordilta mitään teknistä tietoa Aussimalleista,vai täytyiskö niitä kysellä ihan sieltä kenguru-maan Fordilta..??
Onko kellään kokemuksia/tietoa aiheesta..??



Minusta tätä aihetta on selvitetty ja ei ole. Capriakaan ei saa 5 litra V8:lla millään paperilla laittaa. Omavalmiste moottorina saa laittaa, jollain pykälillä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 06 Huhti 2016, 20:42

Varmasti on moni selvitellyt,hyvä niin,mutta onko saatu asiaan jotain selvyyttä??

Sehän tässä eniten kiinnostais tietää että oisko mitään mahiksia saada 4,1l Cortina vertailukohteeksi moottorinvaihtoon.Jos ois,silloin pelkällä muutoskatsastuksella vois vaihtaa tilavuuden puolesta 5 litrasen koneen.Ja tiedän,teho ja paino täytyy huomioda myös,mutta niitä murehditaan myöhemmin.toivottavasti. 8)

Mutta,kuten katsuri;joka itsekkin on autoharrastaja;sanoi:
Jos vaan saat Fordilta mustaa valkoiselle Cortinoiden teknisistä eroista,homma onnistuu.Sillä ei ole mitään merkitystä missä päin maailmaa mallia on myyty,kunhan on Fordin tehtaan sarjavalmiste. :D
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja Jari H » 09 Huhti 2016, 10:54

Pätee kaiketi Taneenkin, Sierran kohdalla olis pitänyt maahantuojan XR8 lapusta ilmetä, että on samaa mallisarjaa muiden Sierrojen kanssa. Sitten olis menny Laaseriin muutoskatsastuksella 302. Eipä ole vielä sitä lappua näkynyt.
Pitänee siis tyytyä edelleen tuohon 302 farmariin..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Jari H
 
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja vtormane » 09 Huhti 2016, 11:36

Jari H kirjoitti:Pätee kaiketi Taneenkin, Sierran kohdalla olis pitänyt maahantuojan XR8 lapusta ilmetä, että on samaa mallisarjaa muiden Sierrojen kanssa. Sitten olis menny Laaseriin muutoskatsastuksella 302. Eipä ole vielä sitä lappua näkynyt.
Pitänee siis tyytyä edelleen tuohon 302 farmariin..


Juu pätenee tuo 4.1 taunukseenkin, onhan tuolla downunder myyty tuota mk2 cortinaa tolla koneella mikä on siis sama auto kun taunus. Joku hommaa nyt lappusen jostakin niin saadaan cortinoihin ja taunuksiin vauhtia :D
289/302 alukansilla ja imusarjalla ei olisi niin hirveen painavakaan. Ja akku takakonttiin tietysti.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
 
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja peetee » 10 Huhti 2016, 18:00

vtormane kirjoitti:
Jari H kirjoitti:Pätee kaiketi Taneenkin, Sierran kohdalla olis pitänyt maahantuojan XR8 lapusta ilmetä, että on samaa mallisarjaa muiden Sierrojen kanssa. Sitten olis menny Laaseriin muutoskatsastuksella 302. Eipä ole vielä sitä lappua näkynyt.
Pitänee siis tyytyä edelleen tuohon 302 farmariin..


Juu pätenee tuo 4.1 taunukseenkin, onhan tuolla downunder myyty tuota mk2 cortinaa tolla koneella mikä on siis sama auto kun taunus. Joku hommaa nyt lappusen jostakin niin saadaan cortinoihin ja taunuksiin vauhtia :D
289/302 alukansilla ja imusarjalla ei olisi niin hirveen painavakaan. Ja akku takakonttiin tietysti.


Suomen Fordilta tiedustelin aussi-cortinoiden teknisiä tietoja,ja vastaus oli;vähän odotetustikkin:"valitettavasti meiltä ei kyseistä tietoa löydy."no,se ei tainnut asia sitten asiakaspalvelun neitokaista kiinnostaa pisaran vertaa..liekkö ees tajunnut mikä se semmoinen "Cortina" ensinnäkään on..

Seuraavaksi on kait sitten suunnattava kyselyt tuonne pallon toiselle puolelle kenguru-maahan,ja siellä useampaankin toimipisteesen tarvittaessa,josko löytyis vähän myönteisempää porukkaa jostain..!

Oishan se esim.302 aika mukava saada laillisesti pellin alle 8) :)
No,saas nähdä miten käy asian kanssa ja millä aikataululla.
Onhan tuolla tallin nurkassa kaikenvaralta 2,8 kaasari-cologne ja 5-v loota.... :evil: :cry:
peetee
 
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

ViestiKirjoittaja roopa » 14 Huhti 2016, 17:20

Poikkeusluvalla saa ihan varmasti laitettua kasin jos vaan jaksais hakea. 20-30 luvun hot rodeihin kin saa laitettua minkä koneen tahansa poikkeusluvalla. Ja mullakin on v8 capri johon on hankittu poikkeuslupa vasta 2-3 vuotta sitten 302 koneelle. Pikkuvelin coupe taunukseen aijotaan ainakin lähettää poikkeuslupa hakemuksen chevyn 305 koneelle.
turbo mk2 taunus :)
roopa
 
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2007, 00:10
Paikkakunta: oravainen

Seuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa