Mittarissa 20 km/h virhettä!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Shocked_
Viestit: 132
Liittynyt: 01 Syys 2004, 18:07
Paikkakunta: Kauhajoki / Turku

Mittarissa 20 km/h virhettä!

Viesti Kirjoittaja Shocked_ »

Ostimpa 400€ paikalliselta taunus/anglia -mieheltä piristetyn III-koppaisen. Ollut alunperin 1.3, nyt 2.3 V6 -> kyllä tonkii :) Koneessa myös sierran 5-vaihteinen laatikko ja 2.0 perä. Ja mittarissa 20 km/h mittarivirhettä! Siis mittarin mukaan kun ajetaan sataa niin todellisuudessa kahdeksaakymppiä! Aattelin ekoja kiihdytyksiä ottaessa ett ei prkl ei tää nyt näin kovaa voi kiihtyä :P Kiisselimersu puskurissa kiinni kun ajoin 60 alueella 40 :/ Oliskos tähän ongelmaan jotain helppoa ratkaisua? Mittaristot on kaikki varmaan samanlaisia, etten mittariston vaihdolla selviä?
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa

Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

..mitenköhän menis helpoiten.
mittari irti ja väännät neulaa sen verran alaspäin?
mittarin takanakin on se säätö,mutta siihen voi mennä aikaa että löytää sen oikean nopeuden sille..onkohan peräkin vaihdettu vai pelkkä kone ja laatikko?
omassa sama vika,ja toisella mittaristolla oli jo 40 virhe :)
nykysellä just tuo 20 suurinpiirtein..
Taunus Maximus =)
Avatar
Shocked_
Viestit: 132
Liittynyt: 01 Syys 2004, 18:07
Paikkakunta: Kauhajoki / Turku

Viesti Kirjoittaja Shocked_ »

I-koppasen mittaritaulusta (joka sattui olemaan irtonaisena takapenkillä) en ainakaan mitään säätöruuvia löytänyt. Pitää kokeilla ottaa GX:n mittari atomeiksi ja kokeilla vääntää tuota neulaa alaspäin. Voisi jopa toimia! En viittinyt kokeilla tuolla I-koppasen mittarilla kun sille voi tulla joskus tarvetta vielä ja sitten se näyttäis ihan mitä sattuu.
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa

Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

STOP! Ton virheen tekee se 5-lovinen laatikko. Tutulla se on +40km/h :) Mut siinä viisari meneekin sinne tänne. Foorumilla on ollut tästä juttua, Pj tiesi muistaakseni että laatikkoon pystyy vaihtamaan jotain muovisia hammasrattaita mittarivirheen korjaamiseksi.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Shocked_ kirjoitti:I-koppasen mittaritaulusta (joka sattui olemaan irtonaisena takapenkillä) en ainakaan mitään säätöruuvia löytänyt. Pitää kokeilla ottaa GX:n mittari atomeiksi ja kokeilla vääntää tuota neulaa alaspäin. Voisi jopa toimia! En viittinyt kokeilla tuolla I-koppasen mittarilla kun sille voi tulla joskus tarvetta vielä ja sitten se näyttäis ihan mitä sattuu.
se mittari pitää purkaa tosiaan,kuoret pois jne..ja sitten löytyy
sinetöity pieni ruuvi jossa on vähän kuin vanhassa vedettävässä kellossa
pitkä (1 cm?)reikä..mutta ei siihen varmaan kannata koskeakkaan,on kellosepän hommia..
Taunus Maximus =)
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Noita mittarivaijerin rattaitya saa tosiaan vaihdettua ihan mittarivirheen korjaamiseksi.

Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa korkeammat takarenkaat...
Sedan GT '73
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taco kirjoitti:...laatikkoon pystyy vaihtamaan jotain muovisia hammasrattaita mittarivirheen korjaamiseksi.
Ainakin Taunuksen omissa laatikoissa vaihdetaan pääakselilla olevaa muovikierukkaa, joka pyörittää mittarivaijerin päässä olevaa ratasta. Siis ratas on aina sama, vain kierukka muuttuu perävälityksen mukaan.

Jos rukkaa vain nopeusmittaria, niin virhe jää matkamittarin näyttämään.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

aivan..vaan mitäpä noilla matkamittareilla sinällään..
ei varmaan yhdessäkään taunuksessa ole enää todellisia ajokilometrejä :lol:
Taunus Maximus =)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Kyllä siitä toimivasta matkamittaristakin on joskus hyötyä. Ajelet oudolla paikkakunnalla ja joku on neuvonut esimerkiksi: "Aja siitä risteyksestä sitä ja sitä tietä 25 km ja käänny sitten oikealle." Jos risteäviä teitä on vaikka puolen kilometrin välein, niin minkä valitset?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

no joo,jotain pientä apua aina,vaikka suuntaa-antavaa.
itellä ei näytä oikein kun öljynpaine ja ampeeri-mittarit.. :lol:
ainakin luultavasti.. :oops:
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Jos joku vielä paljastas että mistä noita kierukoita saa. Fordilta?
Niin ja onhan niistä kilometreistä helppo aina tarkastaa kulutus, joka kertoo paljon moottorin/säätöjen kunnosta.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Saattaahan noita Fordilta vielä saada. Hajottamo taitaa olla nykyään parempi paikka. Kierukat ovat värikoodattuja perävälityksen mukaan.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Ääh.. Nyt alkaa sisäänkirjaukset unohtua multakin...
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

ööh, ensinnäkin ite en saanu purettua siitä laatikon häntäosasta sitten millään sitä muoviratasta irti, ja toisekseen, myös siinä hännän läpi kulkevassa pääakselin pätkässä olevassa "matopyörässä" on eri verran hampaita ainakin 1.6 ja V6 laatikoissa, vaikka sisukset on muuten samat. Niin ja se on kiinteä.
Itellä oli V6 laatikolla ja 1.6 perällä mittarivirhe ~20km/h, sitten v6 perällä ~10mk/h. Sitten vaihoin laatikkorempan yhteydessä siitä 1.6 laatikosta pääakselin loppupätkän ja hänään (eli koko mittarinpyörittimen), niin v6 taka-akselilla ja 185/60/13 renkailla näytti 2km/h liian vähän. kuluneilla kohilleen.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

olikohan se sokka pois ja vetämällä vaan,vai oliko oikein jengoilla..?ei jaksa muistaa.oon joskus kaaaaauuuuuan sitten vaihtanut kyllä..
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin