Mittarissa 20 km/h virhettä!
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Ei nyt tähän nopeusasiaan liittyen mutta ihmettelin ihan perkeleesti aikoinaan kun sain rundarin toimimaan ja se näytti ihan rauhallisen kuulosella tyhjäkäynnillä hurjia lukemia. Sitten huomasin pienen tekstin "4cyl" siinä mittaritaulussa, ja pellin alla kutonen. Ja tosiaan niin oharihan sytyttää 4 kertaa kierroksessa ja kutonen 6... eli 50% virhe ylöspäin. Hups.
-71 Coupe GT
Tarkoitat ilmeisesti 71-73 1.6:n isoa (B) laatikkoa kiinteällä kytkinkopalla. Se hampaiden ero johtuu juuri siitä perävälityserosta. Noissa B-laatikoissa se matopyörä on tiukalla sovitteella siinä pääakselilla. Pikkulaatikoissahan (C) se pysyy paikoillaan pienellä kuulalla.Viipo kirjoitti:...myös siinä hännän läpi kulkevassa pääakselin pätkässä olevassa "matopyörässä" on eri verran hampaita ainakin 1.6 ja V6 laatikoissa, vaikka sisukset on muuten samat
Ei kun vaihdetaan sitä mittarivaijerin päässä olevaa ratasta! Pääakselilla on metalli ratas tai kierukka, miksi sitä nyt sanotaankin...teekoo kirjoitti:Ainakin Taunuksen omissa laatikoissa vaihdetaan pääakselilla olevaa muovikierukkaa, joka pyörittää mittarivaijerin päässä olevaa ratasta. Siis ratas on aina sama, vain kierukka muuttuu perävälityksen mukaan.Taco kirjoitti:...laatikkoon pystyy vaihtamaan jotain muovisia hammasrattaita mittarivirheen korjaamiseksi.
Jos rukkaa vain nopeusmittaria, niin virhe jää matkamittarin näyttämään.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Kyllä te (taas) oikeassa olette. Piti vähän tutkia tarkemmin asiaa. C-laatikossa vaihdetaan tapauksesta riippuen molempia rattaita, mutta B-laatikossa vaijerin päässä olevaa ratasta.
Kummallista, II-korisen korjaamokäsikirjassa ei puhuta noiden hammasluvuista halaistua sanaa ja I-korisen manuaalissa ainoastaan taka-akselin yhteydessä.
Kummallista, II-korisen korjaamokäsikirjassa ei puhuta noiden hammasluvuista halaistua sanaa ja I-korisen manuaalissa ainoastaan taka-akselin yhteydessä.