polttoainelinjan rakentamien
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
polttoainelinjan rakentamien
Pitäistalven aikana tehdä polttoainelinja uusiksi ruiskutekniikkaa silmällä pitäen ja kyselisin vähän kokemuksia eri materiaaleista.
Markkinoilla on an-liittimiä ja eri versioita teräspunosletkuista, hinta haarukka on aika iso.
Kailleimpia taitaa olla tefloniletkut ja niihin tarkoitetut liittimet.
Sitten on nitriilikumiletkuja teräspunos vahvistettuna ja päällä joko nylon- tai teräspunos. Vähän halvempia
Jotakin vahvistettua letkua on sitten lemmariliitoksilla.
Ruiskussahan polttoaineen paine on jotakin 2,5-3 bar kieppeillä
Mitä ootte käyttäneet ja miten ootte linjat rakentaneet?
Koko matka letkulla tankilta konetilaan edestakaisin ? Onko letkut suojattava esim alumiiniputkella?
Vai pohjan alle alumiini- tai kupariputki ja pätkät letkua molempiin päihin?
Markkinoilla on an-liittimiä ja eri versioita teräspunosletkuista, hinta haarukka on aika iso.
Kailleimpia taitaa olla tefloniletkut ja niihin tarkoitetut liittimet.
Sitten on nitriilikumiletkuja teräspunos vahvistettuna ja päällä joko nylon- tai teräspunos. Vähän halvempia
Jotakin vahvistettua letkua on sitten lemmariliitoksilla.
Ruiskussahan polttoaineen paine on jotakin 2,5-3 bar kieppeillä
Mitä ootte käyttäneet ja miten ootte linjat rakentaneet?
Koko matka letkulla tankilta konetilaan edestakaisin ? Onko letkut suojattava esim alumiiniputkella?
Vai pohjan alle alumiini- tai kupariputki ja pätkät letkua molempiin päihin?
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: polttoainelinjan rakentamien
Kai sen voi tehdä putkesta ja letkua päihin, itsellä on nylon putkea jota käytetään kuorma-autojen ilma jarruissa. Tämä on hyvin edullista ja saatavissa lähes joka tarvikeliikkeestä. Jos RE85:ta pitää kestää niin sitten kai jotain muuta, esim biltemasta kuparista polttoaine linjaa. Letkuiksi ei kaiken halvinta, tuppaa halkeilemaan jo parin kuukauden käytön jälkeen.
Taunus -73 2d 2.0
-tämmönen budjettiratkasu
-tämmönen budjettiratkasu
Re: polttoainelinjan rakentamien
ite rakensin 10-12mm kupariputkesta pohjan ja päihin hydroscandin polttoaineletkua.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Re: polttoainelinjan rakentamien
Itellä bilteman 8mm kupariputkea, joihin tein päähän jarruputkityökalulla "klunssit", paluulinja sitten orggis linja. Päihin kannattaa hommata tosiaan kunnon letkua, itse ostin hydrauliikkaliikkeestä.
Re: polttoainelinjan rakentamien
Ïtse laitoin ihan letkulla, en tuhlannut rahoja niihin alumiinisiin anl liittimiin vaan käytin teräksisiä hydrauliliittimia kun ulkonäkö ei ole väliä.
Normiletkut kestää 10bar helposti joten ei ongelma, ainut vaan tarkastaa että jos käyttää e85:sta niin katsoo että letkut kestää sen.
http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=53
Onko sitten paras tapa mutta toistaiseksi toimii.
Normiletkut kestää 10bar helposti joten ei ongelma, ainut vaan tarkastaa että jos käyttää e85:sta niin katsoo että letkut kestää sen.
http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=53
Onko sitten paras tapa mutta toistaiseksi toimii.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Re: polttoainelinjan rakentamien
ardhu kirjoitti:Itellä bilteman 8mm kupariputkea, joihin tein päähän jarruputkityökalulla "klunssit", paluulinja sitten orggis linja. Päihin kannattaa hommata tosiaan kunnon letkua, itse ostin hydrauliikkaliikkeestä.
Itse kannatan tätä myös samalla tavalla tehty mulla.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: polttoainelinjan rakentamien
Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
Re: polttoainelinjan rakentamien
Ei se putken koko juurikaan vaikuta polttoaineen saantiin... jollet sitte mene tuonne noin 1000hepan korville..Taneli78 kirjoitti:Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
500heppaa menee helposti tolla 8mm putkella.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: polttoainelinjan rakentamien
Kiitoksia tiedosta. Täytyy käydä hakee jokupäivä 8mm kupariputkeeVermilion kirjoitti:Ei se putken koko juurikaan vaikuta polttoaineen saantiin... jollet sitte mene tuonne noin 1000hepan korville..Taneli78 kirjoitti:Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
500heppaa menee helposti tolla 8mm putkella.
Re: polttoainelinjan rakentamien
Jos on kyseessä kaasari vehje niin kannattaa ehkä siinä tapauksessa harkita 10mm putkea koska kaasarissa on niin surkeet paineet.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: polttoainelinjan rakentamien
Tai käyttää suurpaine pumppua ja paineen alenninta... 8mm riittää kyllä pitkälle, katsokaa paljonko tuolainen "500hp" bensapumppu tuottaa tavaraa linjan päästä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Re: polttoainelinjan rakentamien
eikös taunuksessa oo orggiksenakin 8mm putkea ja mekaaninen pumppu. Mulla pelaa hyvin caprissa 8mm kupariputki ja mekaaninen pumppu lievästi viritetyssä 2.8 kölniläisessä 38/38 webrun kanssa.
Re: polttoainelinjan rakentamien
ei se tollasissa tule vastaan. +100 heppaa sulle lisää niin sitte alkaa vaikutusta olemaan.ardhu kirjoitti:eikös taunuksessa oo orggiksenakin 8mm putkea ja mekaaninen pumppu. Mulla pelaa hyvin caprissa 8mm kupariputki ja mekaaninen pumppu lievästi viritetyssä 2.8 kölniläisessä 38/38 webrun kanssa.
Kiihdytysmiehet sanoo että jossain 500+ heppaa kun saadaan renkailta niin sitte kuulemma kannattais harkita isopia polttoainelinjoja, että ne ei ahdista. Tiedä sitten...
Mulla loppuu 83lb suuttimet ennen kuin polttoaineen tuotto kahdesta K-jetin polttoainepumpusta ja 8mm polttoainelinjasta 4.5bar polttoaineen paineella.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: polttoainelinjan rakentamien
E85 on sen verta häijyä tavaraa etten käyttäisi mitään muuta kuin ptfe teräspunosta tai jotain teräsputkea. Esim rst putkee taivuttelee yms. Itsellä ptfe teräspunosta ja an liittimillä koko linjasto tota e85 varten. Toki ei halpa ratkaisu
Re: polttoainelinjan rakentamien
Mitään ei ilman saa on kyllä fakta.Sultzi kirjoitti:E85 on sen verta häijyä tavaraa etten käyttäisi mitään muuta kuin ptfe teräspunosta tai jotain teräsputkea. Esim rst putkee taivuttelee yms. Itsellä ptfe teräspunosta ja an liittimillä koko linjasto tota e85 varten. Toki ei halpa ratkaisu
Halvimmillaan teflonteräspunosletkuilla ja AN liittimillä linjan rakentaisi noin 350 €:lla
Kupariputkella ja klemmari liitoksilla linjalle tulee hintaa 60-80€
Teräs/nylonpunos kumiletkuilla ja AN-liittimillä linjan tekee jotakin 250€:lla.
Edullisin merkki mitä olen löytänyt teflonletkuista ja liittimistä on GB, jota myy Autoracing, sitten taitaa olla Aeroflow:n letkut ja liittimet, kalleinta Goodridgen tuotteet.
Toisaalta teflon teräspunosletkut on käytännössä ikuiset ja eivätkä vuoda.
Jos muutaman kympin säästön takia polttaa auton niin kyllähän se kyrsii
Polttoainepumppu on sen verran tehokas, että sieltä kyllä bensaa tulee, jos letku tai liitos korkkaa.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300