polttoainelinjan rakentamien

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Pitäistalven aikana tehdä polttoainelinja uusiksi ruiskutekniikkaa silmällä pitäen ja kyselisin vähän kokemuksia eri materiaaleista.

Markkinoilla on an-liittimiä ja eri versioita teräspunosletkuista, hinta haarukka on aika iso.

Kailleimpia taitaa olla tefloniletkut ja niihin tarkoitetut liittimet.
Sitten on nitriilikumiletkuja teräspunos vahvistettuna ja päällä joko nylon- tai teräspunos. Vähän halvempia
Jotakin vahvistettua letkua on sitten lemmariliitoksilla.
Ruiskussahan polttoaineen paine on jotakin 2,5-3 bar kieppeillä
Mitä ootte käyttäneet ja miten ootte linjat rakentaneet?
Koko matka letkulla tankilta konetilaan edestakaisin ? Onko letkut suojattava esim alumiiniputkella?
Vai pohjan alle alumiini- tai kupariputki ja pätkät letkua molempiin päihin?
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Tauski
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Elo 2008, 22:33

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Tauski »

Kai sen voi tehdä putkesta ja letkua päihin, itsellä on nylon putkea jota käytetään kuorma-autojen ilma jarruissa. Tämä on hyvin edullista ja saatavissa lähes joka tarvikeliikkeestä. Jos RE85:ta pitää kestää niin sitten kai jotain muuta, esim biltemasta kuparista polttoaine linjaa. Letkuiksi ei kaiken halvinta, tuppaa halkeilemaan jo parin kuukauden käytön jälkeen.
Taunus -73 2d 2.0

-tämmönen budjettiratkasu
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Samu »

ite rakensin 10-12mm kupariputkesta pohjan ja päihin hydroscandin polttoaineletkua.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Itellä bilteman 8mm kupariputkea, joihin tein päähän jarruputkityökalulla "klunssit", paluulinja sitten orggis linja. Päihin kannattaa hommata tosiaan kunnon letkua, itse ostin hydrauliikkaliikkeestä.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja niceman »

Ïtse laitoin ihan letkulla, en tuhlannut rahoja niihin alumiinisiin anl liittimiin vaan käytin teräksisiä hydrauliliittimia kun ulkonäkö ei ole väliä.
Normiletkut kestää 10bar helposti joten ei ongelma, ainut vaan tarkastaa että jos käyttää e85:sta niin katsoo että letkut kestää sen.

http://riceracing.net/Gallery/displayimage.php?pid=53

Onko sitten paras tapa mutta toistaiseksi toimii.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

ardhu kirjoitti:Itellä bilteman 8mm kupariputkea, joihin tein päähän jarruputkityökalulla "klunssit", paluulinja sitten orggis linja. Päihin kannattaa hommata tosiaan kunnon letkua, itse ostin hydrauliikkaliikkeestä.

Itse kannatan tätä myös samalla tavalla tehty mulla.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Taneli78 kirjoitti:Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
Ei se putken koko juurikaan vaikuta polttoaineen saantiin... jollet sitte mene tuonne noin 1000hepan korville..

500heppaa menee helposti tolla 8mm putkella.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Vermilion kirjoitti:
Taneli78 kirjoitti:Mitäs suosittelette polttoainelinjan kooksi ? Itellä rakenteilla taunukseen toi turbo ohc ja e85 olisi tarkoitus ajaa. Mietin ,että teenkö 8mm vai 10mm sisähalkaisijalla olevasta kupariputkesta ? Tietty voishan painelinjan tehdä 8mm ja 10mm paluu, olisko järkevää ?
Ei se putken koko juurikaan vaikuta polttoaineen saantiin... jollet sitte mene tuonne noin 1000hepan korville..

500heppaa menee helposti tolla 8mm putkella.
Kiitoksia tiedosta. Täytyy käydä hakee jokupäivä 8mm kupariputkee :)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos on kyseessä kaasari vehje niin kannattaa ehkä siinä tapauksessa harkita 10mm putkea koska kaasarissa on niin surkeet paineet.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja niceman »

Tai käyttää suurpaine pumppua ja paineen alenninta... 8mm riittää kyllä pitkälle, katsokaa paljonko tuolainen "500hp" bensapumppu tuottaa tavaraa linjan päästä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja ardhu »

eikös taunuksessa oo orggiksenakin 8mm putkea ja mekaaninen pumppu. Mulla pelaa hyvin caprissa 8mm kupariputki ja mekaaninen pumppu lievästi viritetyssä 2.8 kölniläisessä 38/38 webrun kanssa.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

ardhu kirjoitti:eikös taunuksessa oo orggiksenakin 8mm putkea ja mekaaninen pumppu. Mulla pelaa hyvin caprissa 8mm kupariputki ja mekaaninen pumppu lievästi viritetyssä 2.8 kölniläisessä 38/38 webrun kanssa.
:D ei se tollasissa tule vastaan. +100 heppaa sulle lisää niin sitte alkaa vaikutusta olemaan.
Kiihdytysmiehet sanoo että jossain 500+ heppaa kun saadaan renkailta niin sitte kuulemma kannattais harkita isopia polttoainelinjoja, että ne ei ahdista. Tiedä sitten...

Mulla loppuu 83lb suuttimet ennen kuin polttoaineen tuotto kahdesta K-jetin polttoainepumpusta ja 8mm polttoainelinjasta 4.5bar polttoaineen paineella.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

E85 on sen verta häijyä tavaraa etten käyttäisi mitään muuta kuin ptfe teräspunosta tai jotain teräsputkea. Esim rst putkee taivuttelee yms. Itsellä ptfe teräspunosta ja an liittimillä koko linjasto tota e85 varten. Toki ei halpa ratkaisu :(
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: polttoainelinjan rakentamien

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Sultzi kirjoitti:E85 on sen verta häijyä tavaraa etten käyttäisi mitään muuta kuin ptfe teräspunosta tai jotain teräsputkea. Esim rst putkee taivuttelee yms. Itsellä ptfe teräspunosta ja an liittimillä koko linjasto tota e85 varten. Toki ei halpa ratkaisu :(
Mitään ei ilman saa on kyllä fakta.
Halvimmillaan teflonteräspunosletkuilla ja AN liittimillä linjan rakentaisi noin 350 €:lla
Kupariputkella ja klemmari liitoksilla linjalle tulee hintaa 60-80€
Teräs/nylonpunos kumiletkuilla ja AN-liittimillä linjan tekee jotakin 250€:lla.

Edullisin merkki mitä olen löytänyt teflonletkuista ja liittimistä on GB, jota myy Autoracing, sitten taitaa olla Aeroflow:n letkut ja liittimet, kalleinta Goodridgen tuotteet.

Toisaalta teflon teräspunosletkut on käytännössä ikuiset ja eivätkä vuoda.
Jos muutaman kympin säästön takia polttaa auton niin kyllähän se kyrsii :(
Polttoainepumppu on sen verran tehokas, että sieltä kyllä bensaa tulee, jos letku tai liitos korkkaa.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vastaa Viestiin