taunuksen nelivaihteinen loota...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

taunuksen nelivaihteinen loota...

Viesti Kirjoittaja ft79 »

onkohan täällä monella vaihdevälin lyhennin+katkastu keppi
taunuksessa siis 4-v looassa...

ittellä on ja on ihan kamala ajettava kaupungissa,
kun ei meinaa saada pienempää silmään..
pakki on myös hanakala saada..
risteyksessä pitää käyttää
kaksois polkasua että saa 1:sen silmään... :lol:

onko tää normaalia.... :roll: :roll:
niin ja painelaakeri pitää kyllä
ääntä mutta ei kait toi ihan noin vaikuta... :roll:

vai olisko toi sukua jollekkin venäläiselle
maasto autolle.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

kyllä mie veikkaisin painelaakeria.
ei oo lyhennintä kyllä..
Taunus Maximus =)
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Noi vaihdevälin lyhentimet on usein aika huonoja, etenkin jos se muovinivel on väljä. Ei tahdo saada vaihdetta päälle. Jos vaihdevälin lyhentimen haluaa, kannattaa hommata ns. teräskeppi. Huonona puolena siinä on sen ajossa pitämä ääni (teräsnivel).
timppaanen
Viestit: 77
Liittynyt: 26 Marras 2004, 20:34
Paikkakunta: pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

löytyy ittetehty lyhennin, vaihteet menee ongelmitta päälle on vaan "vähän" turhan lyhyet välit että ei kärsi vedellä mitenkään olkapäällä vaihteita päälle ko ei ehi synkrot mukaan :lol:
Escort mk2 + pari korpparii
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

jäykät vaihteet alaspäin on useimiten merkki lopussa olevasta kytkimestä.
saman homman huomasin taunuksen nelilovisessa ja tuossa sierran viisilovisessa. uusi kytkinpaketti (~100e) ja vaihteet toimii sulavammin kuin talonmies jäisellä peltikatolla. Näin ainakin oli minulla...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Sama täällä. Kyllä lyhentimellä toimii hyvin. Se on taas sitä rahan menoo vissiin sitten ;)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Ostakee multa lyhennin. Koske kuten todettu, mahdolliset ongelmat johtuu kytkimestä. :wink: 4-loviseen, eli semmonen kierteillä kiinnittyvä.
-71 Coupe GT
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

...kai ne lyhentimet voi sit toimiakkin :) On noita härveleitä tullu vastaan vaan missä on lyhennin, eikä jotain vaihetta saa kirveelläkään päälle. Sit on vaihettu normaali keppi ja taas on pelannu. En ole itse lyhennintä koskaan laittanu, poistanu vaan muiden laittamia :D
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

raimo kirjoitti:Noi vaihdevälin lyhentimet on usein aika huonoja, etenkin jos se muovinivel on väljä. Ei tahdo saada vaihdetta päälle. Jos vaihdevälin lyhentimen haluaa, kannattaa hommata ns. teräskeppi. Huonona puolena siinä on sen ajossa pitämä ääni (teräsnivel).
Yhessä Tanessa oli tommonen teräsnivelellä/vaihdevälinlyhentimellä oleva keppi, mut siinä ei toiminnu "pakkilukko" ollenkaan ja oli aika v-mäinen ajaa kun sai olla tarkkana et ei survonnu pakkia päälle ykkösen sijaan...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

raimo kirjoitti:...kai ne lyhentimet voi sit toimiakkin :) On noita härveleitä tullu vastaan vaan missä on lyhennin, eikä jotain vaihetta saa kirveelläkään päälle. Sit on vaihettu normaali keppi ja taas on pelannu. En ole itse lyhennintä koskaan laittanu, poistanu vaan muiden laittamia :D
Ite laitoin joskus kaverin Escoon sen lyhentimen ja se ainakin toimi ihan hyvin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

niin ja toi timppaasen lyhennin oli semmonen 7 euron versio kaverin sorvaamana teräs nivelellä :)
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ite tehty on mahdollisesti parempi kuin tehdas tekoinen :D
Noi originaalit "muovinivelethän" hajoaa ajan kanssa ja oon korjannu niitä esim. Etolasta löytyvillä "muovi" nupeilla...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

mois13 kirjoitti:Yhessä Tanessa oli tommonen teräsnivelellä/vaihdevälinlyhentimellä oleva keppi, mut siinä ei toiminnu "pakkilukko" ollenkaan ja oli aika v-mäinen ajaa kun sai olla tarkkana et ei survonnu pakkia päälle ykkösen sijaan...
Teräskeppi vaati sovituksen laatikkoon juurikin tuon pakkilukkohomman vuoksi. Jossain laatikoissa pakkilukko toimii, jossain ei. Rally Racessakin asiasta kerrottiin. Itsekin käytännössä huomannut, kun sama teräskeppi ollut neljässä eri laatikossa, jotka kaikki ollut periaatteessa samanlaisia, mutta pakkilukkoa joutunu fiksailemaan joka lootaan.
heka kirjoitti:niin ja toi timppaasen lyhennin oli semmonen 7 euron versio kaverin sorvaamana teräs nivelellä :)
Niin, miksei tota voisi itsekkin tehdä? Eihän siinä mitään monimutkaista ole, jos vaan on välineet millä tehdä?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

raimo kirjoitti:Noi vaihdevälin lyhentimet on usein aika huonoja, etenkin jos se muovinivel on väljä. Ei tahdo saada vaihdetta päälle. Jos vaihdevälin lyhentimen haluaa, kannattaa hommata ns. teräskeppi. Huonona puolena siinä on sen ajossa pitämä ääni (teräsnivel).
Mulla on kyllä pitäneet kaikki vaihekepit semmoista pärinää tietyillä kierroksilla eli jossain satasen nopeuksilla. Mulla on tossa 5-lovisessa originaali keppi ja sekin pärisee häiritsevästi...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

heka kirjoitti:niin ja toi timppaasen lyhennin oli semmonen 7 euron versio kaverin sorvaamana teräs nivelellä :)
resonointihan tuostakin lähti
pakkilukko tehtiin käyttämällä alkuperäistä kumi"jousta" toimi hyvin kepin alaosana käytettiin alkuperäistä keppin haarukkaa
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Vastaa Viestiin