Hokki_74 kirjoitti:Eli jos minulla on nyt 2.0 OHC Taunuksessa, joka siinä on ollut alunperin.
Teen uuden moottorin 205 lohkoon stroukkaan kampiakselia ja poraan sylintereitä isommiksi jolloin tilavuudeksi tulee 2233 cm3.
Laitan samalla koneeseen ruiskun, kanavia on tietenkin muokattu ja nokka-akseli vaihdettu, pakokaasut poistuu Marteliuksen tekelettä pitkin.Oletetaan, että tehot pysyvät alle 200 hevosvoiman
Vien auton konttorille ja kerron kaikki muutokset rehellisesti inssille. Tuleeko ongelmia?
Vai kannattaako jättää moottorin todellinen koko kertomatta/lyhentää iskua niin ettei tilavuus kasva yli 10%?
Rekisteriotteesta vilkaiset paljonko tilavuudeksi on merkitty, ja siihen lisäät 10%, se on maksimi tilavuus jota ei saa ylittää ilman muutoskatsastusta. Olikohan se ohari jotakin 1990cm3, jolloin maksimi tilavuus 2189cm3, joten ei onnistu 2233cm3 ilman muutoskatsastusta, jos haluat sen olevan pykälien mukainen.
Mutta miksipä sitä ei voisi tehdä niin, että stroukkaat ja poraat sen tuohon haluamaasi 2233cm3 tilavuuteen, laitat ruiskun ym. mainitsemasi muutokset (paitsi esim. nokka-akseli), käyt hakemassa sille teholapun max. 136 hepalle ja muutoskatsastat sen tuolle tilavuudelle ja teholle. Muutoskatsastuksen jälkeen virität sen sitten siihen maksimi tehopainosuhteeseen. Myöhemmin voit vielä isontaa sitä sen 10% lisää, eli 2456cm3, kunhan tehopainosuhde pysyy sallituissa rajoissa.
Tai jos pystyt muuttamaan sen 2867cm3 tilavuuteen, penkität sen max. 136 hepalle, niin sekin onnistuu muutoskatsastuksella. Myöhemmin tuon voi vielä muuttaa 3153cm3 tilavuuteen, kunhan tehopainosuhde pysyy sallituissa rajoissa.
Jos autosi on -78 tai uudempi, voi olla jo vaikeuksia saada se pakokaasutestistä läpi, sillä tuollainen lähes 200 heppainen vapari ohari vaatii ilmeisesti jo aika raikkaan nokka-akselin(?).
Tuosta lohkon vaihtumisesta en osaa sanoa että onko sillä merkitystä asiaan, jos sitä ei aio muutoskatsastaa. Jos oikein tarkkoja ollaan, voi sillä olla vaikutusta auton muutosprosentteihin, kun se ei ole enää alkuperäinen. Kannattaa käydä konttorilla kyselemässä ennen kuin aloittaa projektin. Muutenkin kannattaa aina käydä konttorilla selvittelemässä asiaa ennen projektin aloittamista, varsinkin jos aletaan hipoa lain rajoja. Printtaat tarvittavat lakipykälät ja pykälien ohjeistukset ja otat ne konttorille mukaan, niin nopeuttaa hommaa, ja itsekin voi luntata niistä asioita jos kaikkea ei meinaa muistaa. Ja vaikka inssi olisikin silti vielä epävarma, niin “kilauttakoon kaverille“, sillä onhan Trafilla neuvontapuhelin konttoreita varten… tai ainakin joitain vuosia sitten oli. Voi sitten itsekin tehdä muutokset rauhallisin mielin, kun tietää että se varmasti onnistuu lain puitteissa. Pelkän keskustelupalstan tietojen varaan ei kannata projekteja jättää.
Jos alkuperäinen 2.0 OHC moottori on muutettu maksimissaan 2189cm3 tilavuuteen ja siihen on tehty kaikki mainitsemasi muutokset, eikä 7kg/kW alitu, niin kyllä ne muutokset täytyy pystyä kertomaan rehellisesti inssille ilman ongelmia. Mutta kun tietää miten kirjavaa toimintaa eri konttoreilla tässä maassa on, niin voi varautua vähintään pykälien ja ohjeistuksien läpikäyntiin, että itse inssikin saa varmuuden siitä että se on laillinen viritelmä.