Sivu 1/4

Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 17:42
Kirjoittaja Hokki_74
Onko kukaan perehtynyt tuohon Trafin uuteen autojen rakentelusäädös luonnokseen?
Uutena rajoituksena tulossa vääntömomentin lisäys max 20%
Tekeekö tämä rajoitus 2.8 koneen asentamisen mahdottomaksi?
Onko Taunuksessa Ollut vakiona moottoria, jonka vääntö olisi ollut 180 Nm?
Granadan 136 hv 2.8 moottorissa on vääntöä 215 Nm ja ainakin vanhoissa 2.3 Taunuksen koneissa on vääntöä 176 Nm. 176*1.20=211 Nm. Eli Granadan koneessa on 4 Nm liikaa vääntöä...

Lisäksi tulossa sääntö että ruiskun laitto lisää tehoa 20% nykyisen 10 % sijaan

Teholappua kysytään jos epäillään moottorin tehojen nousseen moottoriin tehtyjen muutosten seurauksena...

Onkohan nuo säädökset jo tulleet voimaan tavoite oli ainakin saada ne voimaan kesällä 2015.

Linkki säädös luonnokseen
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... onnoksesta

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 18:09
Kirjoittaja henu
Eipä tuossa sinällään mitään että jos muutat konetta alkuperäsestä (esim nokka) niin silloin tehot/väännöt penkkilapulla ja homman pitäs olla selevä.

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 18:21
Kirjoittaja hamis
2.8 koneiden vääntö on 22.1 kpm.

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 18:52
Kirjoittaja Hokki_74
henu kirjoitti:Eipä tuossa sinällään mitään että jos muutat konetta alkuperäsestä (esim nokka) niin silloin tehot/väännöt penkkilapulla ja homman pitäs olla selevä.
Ei vaan tarvitse paljon viritellä, kun tulee nuo tehorajat vastaan.

Voihan sitä aina teholapun ottaa, kun säädöt on optimaaliset konttoria varten ja suorittaa sen jälkeen koneen "hienosäädön"

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 20:31
Kirjoittaja niceman
Eli kaikki pitää tehdä kohta laittomasti jos elämästä haluaa nauttia..

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 22:56
Kirjoittaja Samu
tyhmyys näköjään tarttuu..tosin eipä oo koko paskalaitoksessa koskaan ollut mitään järkeä :roll:

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 01 Elo 2015, 11:02
Kirjoittaja Hokki_74
Tulkitaanko tämä niin, että Taunuksen omaa konetta ilman turboa saa virittää noin 200 hv asti ihan laillisesti?
Vai mitenkähän tuota tulkitaan?


2.1

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

2.2 Moottorin muuttaminen

Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.

Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 01 Elo 2015, 17:19
Kirjoittaja henu
Minä nään tämän asian vaan positiivisena, jos tilavuus rajoitus poistuu niin lentää colognet aika äkkiä vittuun ja kasia tilalle .

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 01 Elo 2015, 19:10
Kirjoittaja Polara1970
henu kirjoitti:Minä nään tämän asian vaan positiivisena, jos tilavuus rajoitus poistuu niin lentää colognet aika äkkiä vittuun ja kasia tilalle .
Ja minä nään tämän asian vain negatiivisena, vaikka tilavuus rajoitus poistuisikin, tulisi tilalle +20% vääntörajoitus joka on periaatteessa lähes sama asia kuin tilavuusrajoitus, paitsi että rajoittaa entistä enemmän kuin nykyinen tilavuusraja. Ei tosiaankaan laiteltaisi colggien tilalle kaseja, kun ei enää edes kaasari vapari 2,8:n laittaminen onnistu, vaan täytyy tyytyä noin 2,6:seen. Vääntö kun menee kohtuu käsikädessä kuutiotilavuuden kanssa, eli tuo max 20% enemmän vääntöä tarkoittaa rivien välistä luettuna että uusi tilavuusraja onkin +20% nykyisen 25% sijaan. Ja uudemmissa koneissa useimmiten tahtoo olla kuutiotilavuuteen nähden vielä enemmän vääntöä (tosin on niissä yleensä tehoakin enemmän), joten ei onnistu enää välttämättä edes 2,6:n asentaminen. Tuolla vääntörajoituksella ilmeisesti pyritään vaikeuttamaan eniten ahdetun koneen muutoskatsastusta… ei tarvitse enää haaveillakaan ahdetun 2,8 Taunuksen/Cortinan rakentamista, kun voi 2,3:senkin ahtaminen mennä kikkailuksi.

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 01 Elo 2015, 19:59
Kirjoittaja Polara1970
Hokki_74 kirjoitti:Tulkitaanko tämä niin, että Taunuksen omaa konetta ilman turboa saa virittää noin 200 hv asti ihan laillisesti?
Vai mitenkähän tuota tulkitaan?


2.1

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.


2.2 Moottorin muuttaminen

Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.

Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.

Nykyistenkin pykälien mukaan auton papereissa olevan vaparitekniikan saa virittää tuohon 7kg/kW, oli se sitten 1,3 tai 2,8 koneella. Myös kuutiotilavuutta saa kasvattaa max 10% ilman muutoskatsastuksen tarvetta, esim. 2792cc kokoisen vapaasti hengittävän moottorin saa stroukata/porata max 3071cc kokoiseksi ilman muutoskatsastuksen tarvetta, kunhan ei rikota 7kg/kW rajaa. Ahdettuihin moottoreihin ei taas saa pykälien mukaan tehdä mitään muutoksia ilman muutoskatsastusta, esim. välijäähdyttimen asennus, tai välijäähdyttimen vaihtaminen toisenlaiseen. Ahdettujen moottoreiden täytyy olla katukäytössä rekisteriotteeseen merkityn tehon mukaisia, muussa tapauksessa ne ovat laittomia, tai jos vaparikoneella rikotaan tuo 7kg/kW, on myös se laiton.
Nykypykälien mukaan ruiskun asennus kaasuttimen tilalle katsotaan lisäävän 10% tehoa jos ei ole dynolappua näyttää, eli autossa olevan moottorin teho kerrotaan 1,1:llä, ja kerrotulla teholla ei 7kg/kW tehopainosuhde saa mennä rikki. Uusissa pykälissä vaan tuo kerroin muuttuisi 1,1:stä 1,2:teen. Itse ruiskun asennus ei vaadi nykyisillä, eikä uudella pykälällä muutoskatsastusta.
Joten noilta osin ei pykälät paljoa muuttuisi nykyisiin verrattuna, muuta kuin hivenen tuon tehopainosuhteen osalta (joka muuttuisi jopa hivenen paremmaksi joidenkin autojen kohdalla :D ) ja tuo ruiskun 20% tehonlisäys entisen 10% sijaan.

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 02 Elo 2015, 00:05
Kirjoittaja henu
Polara1970 kirjoitti: Ei tosiaankaan laiteltaisi colggien tilalle kaseja,
Se penkkilappu edelleen.

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 02 Elo 2015, 09:23
Kirjoittaja Hokki_74
henu kirjoitti:
Polara1970 kirjoitti: Ei tosiaankaan laiteltaisi colggien tilalle kaseja,
Se penkkilappu edelleen.

Eli meinaat omavalmiste moottoreita.
Mitenkähän niiden säännökset menee?

Eiköhän ne nyt kato jostakin taulukosta koneen tehot ja väännöt jos sanot, että otit sen -12 vuosimallin Corvetesta ja viet penkkilapun 136 Hv/ 210 Nm ei maha mennä läpi yheltäkään katsastusmieheltä

Toivottavasti ei tule Trafin määrittelemiä paikkoja mistä penkkilappuja saa ja mitkä kelpaa.
Sekin voipi olla vaarana...

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 03 Elo 2015, 00:07
Kirjoittaja janipuum
Just just.

Ostin veljeltä vanhan taunukseni takasin, ja tuumailin josko sitä alkaisi pikku hiljaa herättelemään taas liikenteeseen kunhan tässä muilta kiireiltään joutaa. Päivittelinkin nyt tuota 2.8i keskustelun viewtopic.php?f=3&t=4148 yhteenvetoa lähinnä että itse löydän taas viralliset dokumentit näytille, ja heti sen alle oli tämä topicci ilmestyny. Itsellä tuskin vielä aika riittää, että ennättää touhuta valmiiksi asti ennen kuin lakimuutos astuu (kuitenkin) voimaan.

Onkohan kellään mitään suhteellisen virallista tietoa paljonko on ollut tuon 114 hp 2.3 litrasen vääntö? Tuosta alla olevasta löytyy vain kasvanut teho noihin viimeisiin vuosimalleihin, mutta konttorille tarvittais joku virallinen selvitys tuon väännöstäkin, jolloin voisi vielä kelvata verrokiksi mahdollisen lakimuutoksen jälkeen. Veikkaan että on siihen tullut 4 Nm lisää vääntöäkin 108 hp versioon nähden, mutta en ole löytänyt muita lukemia kuin 176Nm mistään.

http://www.taunusfinland.com/vanhagalle ... s114_2.pdf

Eli jos tuo muutos astuu piakkoin voimaan, niin noista Foordin "pulttaa kiinni" vaihtoehdoista suurimmaksi jää sitten 2.6 litrasen laittaminen suoraan muutoskatsastuksella tuohon Tanikkaan, jos ei muuta dokumenttia mistään löydy...

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 03 Elo 2015, 14:48
Kirjoittaja Hokki_74
Tuo alla oleva ei varmaan tuo ratkaisua Taunus/Cortina kiistaan.
I-III koriset luetaan varmaankin samaksi tyypiksi, kun ei ole teknisiä eroja nimeksikään.

1.1 Määritelmät

Tässä määräyksessä tarkoitetaan:

a) tyypillä ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002) tarkoitettua ajoneuvon, osan, järjestelmän tai erillisen teknisen yksikön tyyppiä. Ajoneuvon tyypillä tarkoitetaan myös tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä ajoneuvon mallisarjaa. Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja, tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan sukupolvea;

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Lähetetty: 03 Elo 2015, 18:41
Kirjoittaja Hokki_74
Ainakin tuon linkin mukaan 114 hv versiossa ei olisi kuin se 176 Nm
samalta sivulta katselin Sierran 2.3 eikä siinäkään olis kuin 176 Nm
Kaipa se on uskottava..

http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... _ghia.html