Trafin uudet rakentelu säännökset

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Hokki_74 kirjoitti:
henu kirjoitti:
Polara1970 kirjoitti: Ei tosiaankaan laiteltaisi colggien tilalle kaseja,
Se penkkilappu edelleen.

Eli meinaat omavalmiste moottoreita.
Mitenkähän niiden säännökset menee?

Eiköhän ne nyt kato jostakin taulukosta koneen tehot ja väännöt jos sanot, että otit sen -12 vuosimallin Corvetesta ja viet penkkilapun 136 Hv/ 210 Nm ei maha mennä läpi yheltäkään katsastusmieheltä

Toivottavasti ei tule Trafin määrittelemiä paikkoja mistä penkkilappuja saa ja mitkä kelpaa.
Sekin voipi olla vaarana...
Samoilla linjoilla kuin Hokki_74. Vaikkapa moottori olisi “vain” 302 josta penkityslapun mukaan puuttuu noin puolet väännöstä, niin en usko että menisi läpi. Inssi voisi kokea tuollaisen tilanteen jopa pilkkana pitämisenä, tai jos ei ole niin tiukkapipoinen, niin nauraa pojat taunuksineen ulos konttorilta. Ja veikkaisinpa että uuden lain myötä Trafilta tulee myös uusi ohjeistus jolla estetään tuollaiset kikkailut.

Ja sen verran vielä noista tähän ketjuun aiemmin kommentoimistani pykälistä, että ne pätevät lähinnä vanhempiin ei vähäpäästöisiin autoihin. Vähäpäästöisiin (nykylain mukaan kaikki vuodesta -92 eteenpäin olevat autot) ei muistaakseni ilman muutoskatsastusta onnistu muu kuin tuo 10% tilavuuden suurentaminen, kaikki muu vaatii muutoskatsastuksen, sillä auton on virittelyn jälkeen täytettävä päästönormit.
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

janipuum kirjoitti: Ostin veljeltä vanhan taunukseni takasin, ja tuumailin josko sitä alkaisi pikku hiljaa herättelemään taas liikenteeseen kunhan tässä muilta kiireiltään joutaa. Päivittelinkin nyt tuota 2.8i keskustelun viewtopic.php?f=3&t=4148 yhteenvetoa lähinnä että itse löydän taas viralliset dokumentit näytille, ja heti sen alle oli tämä topicci ilmestyny. Itsellä tuskin vielä aika riittää, että ennättää touhuta valmiiksi asti ennen kuin lakimuutos astuu (kuitenkin) voimaan.
On siinä siirtymäaika (toivottavasti).

6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET
Tämä määräys tulee voimaan xx päivänä xxxxkuuta 2015.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).


En ole vielä konttorilta kysellyt, mutta toivottavasti tuo yllä oleva koskisi kaikkia aloitettuja projekteja, eikä vain hyväksyttyjä lupahakemuksia.
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Hokki_74 kirjoitti:Tuo alla oleva ei varmaan tuo ratkaisua Taunus/Cortina kiistaan.
I-III koriset luetaan varmaankin samaksi tyypiksi, kun ei ole teknisiä eroja nimeksikään.

1.1 Määritelmät

Tässä määräyksessä tarkoitetaan:

a) tyypillä ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002) tarkoitettua ajoneuvon, osan, järjestelmän tai erillisen teknisen yksikön tyyppiä. Ajoneuvon tyypillä tarkoitetaan myös tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä ajoneuvon mallisarjaa. Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja, tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan sukupolvea;
Tuolla Overdrivellä viisaammat väittivät että tuon lakiluonnoksen mukaan mallisarjat menisi tulevaisuudessa Trafin mukaan, joten valmistajan määrityksillä ei olisi enää merkitystä. Arvaat varmasti mitä se meinaa. :evil: :club:
Yritin sieltä kyselläkin kyseisestä asiasta, että joku olisi tällaiselle hölmölle, joka ei sitä tuosta luonnoksesta löytänyt, vääntänyt sen rautalangasta missä noin sanotaan, mutta en saanut sen kummasempaa vastausta kuin että “se on siellä uudessa lakiluonnoksessa”.
Käsitykseni mukaan mallisarjan määrityksen kuitenkin pitäisi perustua EU:n direktiiviin http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32001L0116 (Liite II-> kohta B AJONEUVOTYYPIN MÄÄRITTÄMINEN-> 1. M1 osalta), joten mitenkähän se Trafi sitten voisi sooloilla tuolla asialla. Tai no, sooloileehan se nytkin kun ohjeistuksella kieltävät käyttämästä muita kuin euroopan ja yhdysvaltojen malleja verrokkina. :seko:

Kannattaisi varmaan taunusharrastajienkin liittyä jäseneksi tähän: http://autoharrastajat.fi/
Ovat tehneet lausunnon Trafille lakiehdotuksesta, jossa esim. yritetään saada järkeä tuohon mallisarja asiaankin.
http://autoharrastajat.fi/wp-content/up ... stajat.pdf
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

"#Tämän hetken tilanne Autoharrastajat Ry:n edustajalta:

""
20% väännönkasvu todettiin aika yksiselitetteisesti epäonnistuneeksi ratkaisuksi. Siitä olikin huomio tuossa meidän lausunnossamme. Esitimme, että rajoitusta ei otettaisi käyttöön, koska se estäisi paljon muutoksia, jotka ovat nykyiselläänkin sallittuja.

Uusia säännöksiä lupailtiin kesäksi, mutta viimeinen tieto, mikä Trafista ollaan saatu on lokakuu. Toivotaan, ettei siitä ainakaan enää veny.
""
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Turha spekuloida kun mitään varmaan ei ole. Kävin tänään katsastamassa auton ja sieltä ei tiedetty uusista muutoksista mitään... ei ainakaan tänän vuonna vielä voimassa. Joten hiphop hakekaan luvat tänä vuonna jos pelkäätte ongelmia muutoskatsatuksessa...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja V-P »

Kuinkas tämä muutoskatsastus homma nykyään menee?
Eli voiko konttorilta tosiaan hakea maksua vastaan luvan moottorin vaihtoon ennakkoon? Sitten rauhassa vaihtelee 2.8 koneen pellin alle ja seuraava keväänä muutoskatsastaa ko. moottorille
ilman huolta mahdollisesta sääntömuutoksesta?
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

V-P kirjoitti:Kuinkas tämä muutoskatsastus homma nykyään menee?
Eli voiko konttorilta tosiaan hakea maksua vastaan luvan moottorin vaihtoon ennakkoon? Sitten rauhassa vaihtelee 2.8 koneen pellin alle ja seuraava keväänä muutoskatsastaa ko. moottorille
ilman huolta mahdollisesta sääntömuutoksesta?
Tietääkseni ei viime aikoina ole muutoskatsastus ja lupakäytäntöihin tullut mitään muutosta, eli konttorit ei lupia myönnä, ei ilmaiseksi eikä maksua vastaan. Ainut taho joka luvan voi myöntää on Trafi. Jos tähän on tullut jokin muutos viimeisen parin, kolmen vuoden aikana, niin Vermilion voisi vähän valaista asiaa, jos tietää paremmin.

Ei pitäisi olla ongelmaa muutoskatsastaa ensi keväänä 2,8 konetta, vaikka vääntörajoitus tulisi voimaan sitä ennen, sillä tuossa pitäisi olla tuo siirtymäaika sen takia, että kesken olevat projektit voi viedä loppuun entisten pykälien mukaan.
Mutta toivotaan että http://autoharrastajat.fi/ saisi neuvoteltua meille entistä paremmat pykälät, ja jos jossakin vaiheessa mallisarja asiatkin saataisi sellaisiin kuosiin tässä maassa, että voitaisiin käyttää muidenkin kuin euroopan ja yhdysvaltojen malleja verrokkina, niin taunuksille ei ainakaan tarvitsisi olla ihan ensimmäisenä hakemassa moottorinvaihtolupia. :)

Ja yleensäkin jos suunnittelee tekevänsä moottorin vaihtoja ym. muutoksia, kannattaa itse ottaa asioista selvää. Monesti näkee että netissä kysellään tyyliin kaikki mulle heti, kun ei kehdata itse vaivautua tutkimaan asiaa tarkemmin. Netistä löytyy niin pykälät kuin pykälien ohjeistuksetkin, ne kannattaa aina tutkia ja miettiä tarkasti, sillä itse ainakin olen oppinut sen, että itse täytyy tietää asia tarkemmin kuin katsastusmies, ennen kuin menee konttorille mitään kyselemään. Monesti on mullekin ensimmäisenä sanottu joistain muutoksista ettei onnistu, mutta kun itse olet asian tutkinut eikä anna heti periksi, vaan pyytää inssiä tutkimaan asiaa tarkemmin pykälistä ja ohjeistuksista, on useimmiten lopputulos ollut myönteinen. Onpa kerran käynyt niinkin, että inssi on sanonut ettei edes lupia saa tietylle muutokselle, mutta kappas kummaa, niin vaan tuli luvat Ajoneuvohallintokeskukselta ihan nikottelematta. Eri konttoreilla pykälät tulkitaan usein eri tavalla, sen takia on tärkeää että itse on asiasta hyvin perillä. Joissakin konttoreissa onnistuu tietynlaiset muutokset helpommin kuin toisella, ja jotkin konttorit eivät ilmeisesti tee ollenkaan muutoskatsastuksia. Ja kun menee konttorilta muutoksista kyselemään, kannattaa ensimmäisenä kysyä sellaista katsastusmiestä jolla on rekisteröinti- ja muutoskatsastus lupa/oikeus, sillä tietääkseni konttoreilla on myös sellaisia katsastusmiehiä jotka ei tee mitään muuta kuin vuosikatsastuksia. Useimmiten katsastajilla on uudempien autojen säännökset paremmin muistissa, joita kysyttäessä usein soveltavat myös vanhoihin autoihin, mutta vanhempia autoja koskevat pykälät ovat usein lievempiä monelta osalta.
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Riku »

Hokki_74 kirjoitti:Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.
Toimiskohan tuo myös toisinpäin? Eli jos alkuperäisen ruiskun korvaa kaasuttimella/kaasuttimilla niin teho laskee 20%... :)
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tähän asti on ainakin mennyt niin tuolla 10% säännöllä.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Eli taunuksen tehorajan ollessa 136hp niin, taunukseen voisi leimata (136*1,1) 149.6hp ruiskumoottorin jos varustaa sen kaasareilla?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No eikö niin ole täälläkin tehty :)
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Riku »

Sultzi kirjoitti:No eikö niin ole täälläkin tehty :)
On toki, 2,8 on kuitenkin saanut tehtaalta sekä ruisku- että kaasariversiona, jolloin muutoskatsastuksessa se on voitu hyväksyä kaasarikoneen tiedoilla. Mun ajatus tässä oli, että jos uudemman koneen, mitä ei ole valmistettu kuin ruiskulla, muuttaa kaasuttimille, niin päteekö tämä 10/20% tehonlasku myös silloin.
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja niceman »

Kun suomen päättäjistä tai niihin kuuluvia organisaatioita voi vain toivoa parasta ja pelätä pahinta... Turhia sääntöjä tehdään ja rajoitetaan liikaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mitä nyt CRSC ja overdrive juttua kuunnellu niin noi saattaa tullu kuten tuolla on esitetty mutta vääntöjuttu poistuis ja jotain Vähänpäästöisille moottoreille jotain etuja... Joten pitäkää peukkuja jos vaikka sai laittaa uuden mustangin 2.3 moottorin taunukseen sillä ehdolla että jarrut on päivitetty, autossa oltava kiinni vakio ecu ja katalisaattorit yms pakokaasun takaisin kierrätykset...


Epäilen tuota mutta mistä sitä koskaan tietää... ainakin tuolla Overdriven puolella oli juttua että sais jenkkehin laittaa uudempia kaseja jossa ois enemmän tehoa jos on kaikki päästösuodattimet kiinni autossa...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Walttu
Viestit: 328
Liittynyt: 12 Joulu 2008, 23:22
Paikkakunta: ylivieska

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Walttu »

https://www.dropbox.com/sh/var5s52wnuic ... H3z4a?dl=0

Tuolla document.pdf on lappu jonka sain fordilta et 2.3v6 on 180nm
Ford Granada 2.3 v6
Ford Taunus 1.6L farkku
Ford Taunus 1600 4d '74
Virhe ostokset:
Fiat Tipo 1,6 95"
Ford orion 1.6 88"
Vastaa Viestiin