2.9i V6

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

seppo.osa
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 15:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja seppo.osa »

Olis vielä niitä 2.8 ja 2.9 eroja. 2.9 koneessahan on erilainen nokka akseli, johtuen mm. siitä että 2.8 koneessa on molemmilla puolilla yhdessä sylinterissä imu ja pakoventtiili vaihtaneet paikkaa, jotta kahden sylinterin pakokanavat on saatu yhteen. Nokka-akselit pyörivät myös eripäin johtuen jakopään jakotavasta (hammaspyörät vs. ketju). 2.9 koneessa on tosiaan tietokone ohjattu ruisku joten esim. virranjakajaa ei kannata mennä itse pyöritteleen, muuten täytyy lähteä merkki korjaamolle.

Samat vaihdelaattikot ja moottorin korvakot käyvät molempiin koneisiin.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

seppo.osa kirjoitti: esim. virranjakajaa ei kannata mennä itse pyöritteleen, muuten täytyy lähteä merkki korjaamolle.
Minkä takia?
Ei siinä ole sen kummempi perusajoitus kun kärkijakajallisessakaan kutvosessa. Tietysti tarkkuutta vaaditaan kun jakaja ei mene kuin yhteen asentoon.

Automaatista senverran, että jos 2 on hukassa veikkaisin panta/servo vammaa. Voi tietysti olla venttiilikoneistosta 1-2 kara jumissa. Mutta kannattaa kysyä joltain joka tietää, mä vaan heittelen hihasta pelkkää beeässää.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jari H kirjoitti:Minkä takia?
Ei siinä ole sen kummempi perusajoitus kun kärkijakajallisessakaan kutvosessa. Tietysti tarkkuutta vaaditaan kun jakaja ei mene kuin yhteen asentoon.
Kaverini asensi Granadaan 2.9i koneen. Hän käytti virranjakajaa poissa, ja laittoi oikeaan asentoon takaisin. Sytys meni siitä sekaisin, sen jälkeen yritettiin säätää ajoituslampulla ja jakajaa pyörittämällä. Ei ajoitus kummennut ja ennakko säätyi jopa väärään suuntaan eli myöhäsemmälle kierrosten noustessa. Sytytys jouduttiin säätään Fordin merkkikorjaamolla tietokoneen avulla, ei muuten onnistu. Saat toki itsekin kokeilla, mutta tulee huomattavasti halvemmaksi kun kuuntelet kokemuksen ääntä. Jakajaa ei siis kannata mennä käänteleen itse.
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Usa EFI:ssä toikin pelaa ihan kotikonstein. Moottorin ollessa sammuksissa irroitetaan säätöpiirin töpseli, pistetään pelit tulille ja säädetään sytkä , sammutetaan kone ja kytketään töpseli takaisin kiinni.
Jos töpseli kiinni yrittää sytkää säätää pyrkii ECU kääntämään sen aina takaisin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jari H kirjoitti:Usa EFI:ssä toikin pelaa ihan kotikonstein. Moottorin ollessa sammuksissa irroitetaan säätöpiirin töpseli, pistetään pelit tulille ja säädetään sytkä , sammutetaan kone ja kytketään töpseli takaisin kiinni.
Jos töpseli kiinni yrittää sytkää säätää pyrkii ECU kääntämään sen aina takaisin.
Kattelin tota 2.9 EFI:n kaaviota, ja siinäkin saattaa pelaa tolleen, jos se vaan lähtee käyntiin kun irrottaa sen liittimen :D
Näyttäis että sytkäboxi ois rakennettu jakajan sisään?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Jos siitä sytkä boxista tulevassa johtonipussa (6kpl) yhdessä (2. ylhäältä) on liitin, niin se litin avaamalla katkeaa jakajan ja ECU:n välinen yhteys ja ennakon säätö lakkaa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

niin, liekkö kellään mitään tietoa, miltä esim. tämmösen
moottori näyttää päällepäin?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

2.4i
Kuva

2.9i

Kuva
Kuva

hmm... saattas onnistuakkin...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

tjaa, pitää miettiä
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samannäkösiähän ne on :D
Mitenhän tossa 2.9:ssä on toteutettu toi ilmamäärän mittaus, kun tossa 2.4:ssa näkyy noi mittarit olevan tossa ennen ilmanputsareita ja taas 2.9:ssä ei vastaavia näy?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

lambdalla, mutta riippuu näköjään ihan vuosimallista. vanhemmissa on ilmamäärämittarit, uudemmissa lambda....
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lappeenrannassa kaveri kauppas markka aikana 7000:lla markalla jotain 40 000 km ajettua 2.4i konetta ja 5-v laatikkoa. Tuntu sillon hinta ihan mielettömältä, mut nyt euroaikana ostaisin varmaan heti jos vastaavaa noin vähän ajettua pakettia tarjottais samalla hinnalla :D
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Viipo kirjoitti:lambdalla, mutta riippuu näköjään ihan vuosimallista. vanhemmissa on ilmamäärämittarit, uudemmissa lambda....
Niin siis lambda on (ainakin) kat-koneissa ja näissä ilmamäärä mitataan MAP-anturilla kuten DOHC-koneessa. Mielestäni parempi systeemi, kun ei ole jousikuormitteisia läppiä imuilmaa rajoittamassa.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

niin, mapilla, jos siellä ylipäätään on anturia. esim nämä virityspoksit säätää syöttöjä pelkästään lambdan mukaan, niin että se pysyy lähellä ykköstä....
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Eikös Megasquirt esim. säädä syöttöä alipaineen perusteella?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin