Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Taco kirjoitti:Eikös Megasquirt esim. säädä syöttöä alipaineen perusteella?
Yleensä käytetään MAP-anturia jolloin ilmamäärämittarin voi heivata kuuseen. Tosin on olemassa muunnos, joka käyttää kuumalankamittaria. Tiedä sitten, mitä hyötyä tuosta on...
Toinen vaihtoehto, jota voi käyttää korkeavireisen moottorin yhteydessä silloin kun ajetaan enimmäkseen täysillä eikä kulutuksesta ole niin väliä, on tämä alfanumeerinen suihkutusajan laskenta. Siinä katsotaan vain kierrosluku ja kaasuläpän asento.
Tuo pelkällä lambdalla toimiva suihkutuksen säätö kuulostaa aika erikoiselta. Olisiko mitään linkkiä, missä tuollaisia on?
Hessu kirjoitti:
Yleensä käytetään MAP-anturia jolloin ilmamäärämittarin voi heivata kuuseen. Tosin on olemassa muunnos, joka käyttää kuumalankamittaria. Tiedä sitten, mitä hyötyä tuosta on...
Kuumalankamittari on sinänsä fiksu vekotin, että siinä virtaavan imuilman tiellä on vain pieni pätkä ohutta metallilankaa, jonka läpi kulkee sähkövirta ja jolla on tietty vastusarvo. Ohivirtaava ilma jäähdyttää lankaa ja jäähtymisen perusteella ECU laskee ilman määrän.
Perinteinen jousikuormitteisella läpällä toimiva ilmamäärämittari on minun nähdäkseni enemmän virtausestettä aiheuttava.
Kuumalankamittari on tosin jossain määrin haavoittuva. Takana 4 kk Volvo-korjaamolla ja noita mittareita on vaihdeltu useampaan autoon.