Välitykset V6 / C3

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja samiharju » 16 Kesä 2015, 11:50

Ekat ajopäivät tälle kesää takana Taunuksella, jossa tekniikkana 2.8 V6 / C3 / iso Atlas 3.75:1, 205/60R13 renkain. Tällä kombolla välitykset jotain aivan järkyttävää, isoin vaihde kytkeytyy päälle alle 40km/h nopeudessa, satasessa halppis rinkimittari näyttää 3800rpm.

En halua suurentaa vannehalkaisijaa, enkä liioin laittaa A4LD -vaihteistoa, koska sellaista ei kestävää ole olemassakaan.

Millä keinoin olette saaneet välityksiä harvennettua? Atlakseen saanee 3.09 välitystä tms mutta sellaista ei vielä ole vastaan tullut, 3.44 (tms?) olis saannissa mutta sillä ei liene tarpeeksi suurta vaikutusta (satasessa vain n 200rpm). Missä akseleissa näitä isoon Atlakseen sopivia harvoja välityksiä on käytetty? Entä nämä Volvoissa ja Transiteissa käytettyt erilliset "nappivitoset" joka on erillinen murkula kardaanin ja perän väliin, onko joku sellaista Taunukseen laittanut?
Avatar
samiharju
 
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja Mois » 16 Kesä 2015, 12:19

Kaveri laitto M-Fordiin 3.09 välityksen kun sillä on Roverin V8 ja automaatti. Niitä välityksiä on käytetty Capreissa ainakin ja niitä löytyy briteistä. Laitan sulle linkin yv:llä mistä saat tilattua ko. välityksen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja Vermilion » 16 Kesä 2015, 12:24

Jep Caprissa on 3.09 ja 3.22 välityksiä. Itsellä on juuri 3.09 välitys autossa sais olla vieläkin harvempi...

Tolla välityksellä pystyt polttamaan kumia :D missä taas ei ole mitään järkeä kun se rikkoo
perän... jos ei ole lukkoa.

Ongelmana, on että mistään ei saa 3.09 tai 3.22 välityksiä varsinkaan uutena...
Mua kiinnostais sellanen jossei se nyt maksa sitä 700€....
5.1 ratiota saa aika halvalla 350£....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja p3 » 16 Kesä 2015, 21:29

Onhan tuossa Caprissakin päälle 3000 rpm satkun vauhissa ja nakkaa kolmeselle siinä 40 vauhissa tasakaasulla, saman kokoset rattaat on mullaki. Kumet sais olla korkeammalla profiililla tai pitäs siirtyä 14" valsseihin.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja Vermilion » 16 Kesä 2015, 22:47

p3 kirjoitti:Onhan tuossa Caprissakin päälle 3000 rpm satkun vauhissa ja nakkaa kolmeselle siinä 40 vauhissa tasakaasulla, saman kokoset rattaat on mullaki. Kumet sais olla korkeammalla profiililla tai pitäs siirtyä 14" valsseihin.



Nii nelivaihtesella lootalla. Itsellä on 100km/h vauhdissa 2400-2500rpm mittarissa about 100km/h vauhdissa.
Jaksais mennä vielä pienemmälläkin kierroksilla. Tässä edellä mainitussa tapauksessa taitaa olla kaasari 2.8? Siinähän on tunnetusti hyvä alakierrosvääntö ja varmaan jaksaa mennä alle 2000rpm hyvin vakion nokalla.
(Mulla on renkaat 205-50-15)


Erityisesti jos nää on tossa sun C3:ssa välitykset niin ehdottomasti kannattaa hankkia harvin välitys..
Gear Ratios:
2.47:1 1st gear
1.47:1 2nd gear
1.00:1 3rd gear
2.1:1 reverse
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja p3 » 16 Kesä 2015, 23:27

C3 mun Caprissa on, ghian vakio varuste. Kyllähän nuo 3.0 ja 2.8 sillä vähän reilulla 2000rpm jaksas mennä.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja samiharju » 17 Kesä 2015, 08:42

Problem solved. Briteistä 3.09:1 välitys ja samalla uudet laakerit. Kiitos Mois vinkistä :-)

Jos yhtää oikein laskin, tuolla välityksellä pitäis kierrosten laskea suunnilleen 3100-3200 huiteisiin satasessa, on jo paljon siedettävämpää vrt 3800rpm..
Avatar
samiharju
 
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja Muurahainen » 17 Kesä 2015, 20:27

samiharju kirjoitti:Problem solved. Briteistä 3.09:1 välitys ja samalla uudet laakerit. Kiitos Mois vinkistä :-)

Jos yhtää oikein laskin, tuolla välityksellä pitäis kierrosten laskea suunnilleen 3100-3200 huiteisiin satasessa, on jo paljon siedettävämpää vrt 3800rpm..


Eikös tuo 3200 RPM ole jo 3.44 välityksellä ja suoralla vaihteella? 3.09 taitaa olla lähemmäs 3000.
Ei tosin varmaan haittaa :D
Muurahainen
 
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Välitykset V6 / C3

ViestiKirjoittaja Vermilion » 18 Kesä 2015, 01:14

Muurahainen kirjoitti:
samiharju kirjoitti:Problem solved. Briteistä 3.09:1 välitys ja samalla uudet laakerit. Kiitos Mois vinkistä :-)

Jos yhtää oikein laskin, tuolla välityksellä pitäis kierrosten laskea suunnilleen 3100-3200 huiteisiin satasessa, on jo paljon siedettävämpää vrt 3800rpm..


Eikös tuo 3200 RPM ole jo 3.44 välityksellä ja suoralla vaihteella? 3.09 taitaa olla lähemmäs 3000.
Ei tosin varmaan haittaa :D


Kyllä renkaista riippuen on siellä pikkasen yli 3000rpm... itsellä oli Nelosella suoralla vaihteella 198km/h gps mittarilla... karvan yli 6000rpm....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa