Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
edelleen joka autossa nesteen 10w-40 turbo lxe:tä mikä on tarkotettu diesel työkoneille/autoille
hyvin on pysynyt sisällä ja farkkukaan vienyt mitään öljyä apian reissulla.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Kullanderi kirjoitti:Itellä on nyt Valvolinen VR1 20w-50 ja olen tyytyväinen ollu. Siinäkin sitä sinkkiä muistaakseni on
Uudessa moottorissa se sinkki on ok.... vanhoissa ei mitään hyöytyä... itse pidän täys synteettistä öljyä paljo parempana...
Eikös se ole juuri toistepäin.. vanhat kaipaa sinkkiä eli ne laahaavat koneet ja uusissa ei nimenomaa saa ollakkaan varsinkaan hiukkassuodattimella olevat...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis) https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Kullanderi kirjoitti:Itellä on nyt Valvolinen VR1 20w-50 ja olen tyytyväinen ollu. Siinäkin sitä sinkkiä muistaakseni on
Uudessa moottorissa se sinkki on ok.... vanhoissa ei mitään hyöytyä... itse pidän täys synteettistä öljyä paljo parempana...
Eikös se ole juuri toistepäin.. vanhat kaipaa sinkkiä eli ne laahaavat koneet ja uusissa ei nimenomaa saa ollakkaan varsinkaan hiukkassuodattimella olevat...
Tarkoitin => "Uusi" Juuri kasattu moottori sinkki hio ns epätaisuudet.. Sisään ajossa hyvää...
mulla ei oo nokka vielä kulunut oharista, mutta nostajia joutunu vaihtamaan parin tonnin välein
nyt on taas orkkis nostajia ja 2-litrasen sierran nostajia joiden luulis kestävän vähän kauemmin.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Öljykeskustelu on loputon suo, vilkaiskaapa mitä tahansa moottoripyöräfoorumia. Itselläni voitelee koko harrastekaluston - niin rätkät kuin autot - Mobil Delvac MX 15W-40, suht' tiheillä vaihtoväleillä (max.5000km tai 1 vuosi) En ehkä tuoreempaan (synt. kuralle suunniteltuun) kalustoon Delvacia kaataisi, mutta Vanhan Liiton peleihin soveltuu mitä parhaiten se! Esson paarin Tietäjät tulkoot autuaaksi uskossaan, mutta itse en IKINÄ ole avannut tai edes nähnyt nuitten Tietäjien parjaaman Delvacin vaurioittamaa moottoria. Ylipitkien vaihtovälien tuhoja kyllä - oli rasvamerkki mikä tahansa.
Öljyn API-luokitus kannattaa tarkastaa purnukan kyljestä ja tietysti luokitusvaatimus sieltä käyttöohjekirjasta. MX 15W-40 täyttää muuten SJ -luokituksen
Näinhän se on
Varmasti sopii hyvin kesäkäyttöön tuolla lyhyellä vaihtovälillä, mutta laitapa se 15w purkki yöksi pakkaseen ja koita kaata sieltä aamulla öljyä.
p3 kirjoitti:Varmasti sopii hyvin kesäkäyttöön tuolla lyhyellä vaihtovälillä, mutta laitapa se 15w purkki yöksi pakkaseen ja koita kaata sieltä aamulla öljyä.
Siinäpä se. Kun ei onneksi ole minkäänlaista tarvetta laittaa sitä purkkia, harrastevehjeksiä tahi edes ITSEÄ sinne pakkaseen edes lyhyeksi aikaa, koko yöstä nyt puhumattakaan! Kesäaikaan naatiskellaan ajuneuvoharrasteesta, talvella huilataan. Ja JOS nyt tilapäisessä mielenhäiriössä tulisi johonkin talvitapahtumaan uskaltauduttua, on lämmin Talli ja äärimmäisessä hätätilassa lohkolämmitin otettavissa käyttöön. Ja jos vielä pidemmälle mentäisiin, voihan mielenhäiriön ajaksi vaihtaa talviöljyt...
Mutta nämä viimeksimainitut on kyllä täysin hypoteettisia (-termisiä?) vaihtoehtoja, meikäläinen toimii aurinkoenergialla!
Ite en kehtaa värkätä noiden noki/farmi öljyjen kans kun samaan hintaan saa sellastakin millä viitti nyt viime keväänäkin harrastepelin käynnistää ilman mitään kommervekkejä aamulla töihin lähtiessä, vaikka oli aikas talviset olot ja juu ei ole lohkolämmitintä eikä sitä lämmintä talliakaan missä ajossa olevaa autoa säilöis, kuin myös ei ole jähmeähköä vaseliinia öljypohjassa