Sivu 1/4

OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 20:08
Kirjoittaja Hokki_74
Mitähän mahtaa olla OHC:ssä yleensä öljynpaineet?
Sain nyt "toimivan" öljynpainemittarin ja näyttää lämpimänä tyhjäkäynnillä vähän yli 2 bar ja matka-ajossa 3000 kierroksella 6 bar.
Kone on viime kesänä laakeroitu, mutta öljypumpun kunnosta ei ole tietoa. Öljynä on Teboilin silver 10W-30
Tietäs vaan näyttääkö tuo mittari sinnepäinkään..

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 23:41
Kirjoittaja Vermilion
Hokki_74 kirjoitti:Mitähän mahtaa olla OHC:ssä yleensä öljynpaineet?
Sain nyt "toimivan" öljynpainemittarin ja näyttää lämpimänä tyhjäkäynnillä vähän yli 2 bar ja matka-ajossa 3000 kierroksella 6 bar.
Kone on viime kesänä laakeroitu, mutta öljypumpun kunnosta ei ole tietoa. Öljynä on Teboilin silver 10W-30
Tietäs vaan näyttääkö tuo mittari sinnepäinkään..

En tiedä, mutta nuo paineet kuulostaa ihan hyvälle... itsellä on noin 2,5=> ~8bar... tosin eri moottori
ja vähän liiankin korkeet paineet... Öljy tosin kuulostaa vähän erikoiselle... varmaan jonkun 40 tai 50 loppuinen ois kunnollinen. Uusissa autoissa on noita 0-30 öljyjä ekologisuuden takia ja niissä on yleensä vielä huipputiivisteet eikä yleensä vuoda mitään sen takia. Niin vapari uudet autot siis käyttää tollasia 0-30 öljyjä.

Jos epäilet öljypainetta osta tollanen kiina ihme mittari näyttää ainakin uutena vähän riittävän oikein..

http://www.ebay.com/itm/PROSPORT-52mm-E ... 90&vxp=mtr

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 09:39
Kirjoittaja p3
Hyvät on paineet, vajaassa kilossa syttyy ö-valo ja paineventtiilit yleensän rajaa sinne 5 - 6 kiloon.

:mrgreen: 10w30 on hieman eri tavaraa kun 0w30.

Ite olen käyttäny jo pitkään kaikissa moottoreissa täyssynteettisiä 5w40 öljyjä ja valmistajan valinnu ihan hinnan perusteella, mitään eroa en ole huomannut minkään merkkisen moottorin toiminnassa ja ovat pysyneet sisällä -60 luvun Taunuksen motissa kuin myös -90 luvun Duratecissä. Korjaamoillahan tuota laitetaan pääsääntöisesti kaikiin moottoreihin pois lukien long life ja hiukkasloukko dieselit.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 11:50
Kirjoittaja Vermilion
Itsellä on 5w50 pelaa hyvin kuumassa moottorissa kesällä.
5w40 kävis itselle myös mutta muita en laittais moottoriin näissä
vanhemmissa vehkeissä.

Käyttöautoissa on 0w30 tai 0w20

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 20:26
Kirjoittaja Hokki_74
Voisi siis olettaa,että öljynpainemittari näyttää suurinpiirtein oikein.

Öljy olikin Teboilin moniastetta 10w-30:stä on mineraaliöljy eikä ole mikään synteettinen öljy.
Jossakin ne vaan suosittelee vanhoihin moottoreihin noita mineraaliöljyjä ja semmmoseksi ainakin itse luen tuon 41 vuotta vanhan OHC:n.

Eipä sillä ole juurikaan merkitystä kesäkäytössä onko 5w vai 10w tai vaikka 20w

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:15
Kirjoittaja Vermilion
:club: kuka käyttää nykyään mineraali öljyjä.....
Ei missään nimessä enään mihinkään edes semisyntteettisiä öljyjä!
Valtavaeroa täyssynteettisiin pesukyvyssä ja voitelussa ääriolosuhteissa.

Osassa öljyissä missä lukee synteettinen niin se ei tarkoita että ois täyssynteettinen.
Mobil Peaklife/rallyformula ja Teboil Diamond on oikeita täys syntteettisiä öljyjä.
Castrolilla on myös joku vastaavaa mutta en tiedä nimikettä kun en kyseistä
öljyä ite käytä. Öljyssä ei kannata säästää. Suosittelen öljynvaihtoa...

https://www.tokmanni.fi/tyokalut/teboil ... 0318541/dp
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/M ... e-5W-50-4l

Molemmat ylhäällä soveltuu mainosti Cologneen kesäkäytössä miksi ei OHC:henkin.

Ps. mitä tulee siihen mineraali öljy väittämään. Pihistäjät käyttää mineraali öljyjä ja
onhan motonetissä sellasta kaks tahtiöljyjä joka tarkoitus sekoittaa bensansekaan.
Samanlaista kuin ennen vanhaan kauhea savu tulee kaikista vehkeistä missä sitä
käytetään ja sitä menee 4-7% sekoituksesta Retro Classic tai joku tollanen.
Mopon pakoputket menee tukkoon siitä karstasta ja muutenkin menee paljon
enemmän kuin täys synteettistä 2-tahtiöljyä. Itsellä alla noin 5tkm Museon katsastetussa
pappatunturissa 98e + täysynteettistä öljyjä sen 3%. Ei savuta ei mitään ongelmia
voitelee hyvin. Vissiin riittäis 2,5% seoskin mutta itse olen aina vähän enemmän laittannu.

Tunturi foorumilla ja offroad foorumilla juttua juuri noista mineraali öljyistä.
Saksassa uusiin autoihin saa laittaa mineraali öljyjä synteettistä tilalle, mutta
ne pitää vaihtaa puolet tiheämmin vrt.. 30tkm ja 15tkm. Audilla oli yhdessä vaiheessa
eri kilometrimääräkin takuussa jos autossa oli käytetty mineraaliöljyjä.... 80tkm ja 100tkm...
Saksassa ne erot tulee hyvin selville kun autobaanalla pääsee laskemaan 150km/h pari tuntia putkeen...

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:25
Kirjoittaja isoatlas
Minä käytän ainakin ameriikan moottoreissani kesällä 20W-50 mineraalia, enkä mitään muita liruja...eikä savua yhtään ja pihistelystä ei ole kyse, 4 litraa maksaa merkistä riippuen 35-50€

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:40
Kirjoittaja Vermilion
isoatlas kirjoitti:Minä käytän ainakin ameriikan moottoreissani kesällä 20W-50 mineraalia, enkä mitään muita liruja...eikä savua yhtään ja pihistelystä ei ole kyse, 4 litraa maksaa merkistä riippuen 35-50€
20w-50 on kyllä varmaan ihan sopivaa, mutta mineraalista olen erimieltä.. Mitä nyt 3 kpl noita 2.8 efejä
mullu ostettua niin huomaa hyvin missä niissä on ollu halvat öljy ja vaihdettu miten sattuu... itsellä maks
3 vuotta samat öljy ei väliä vaikka tulis vaan 4tkm... silti menee vaihtoo. Iso ero kun ottaa ventiilikopat
auki puhtaudessa. Ei palanutta karstaa tai ns mustalietettä. Ks google Blacksludge problem.

http://www.consumerreports.org/cro/cars ... Oil_sludge

"Ways to minimize sludge production and accumulation includes performing frequent oil changes, performing mechanized engine flushing, or de-sludging, using synthetic oil,[1] and following the manufacturer's engine maintenance routine. Chrysler, Dodge, Toyota, Lexus and also some of Audi, Volkswagen, Saab models are known for oil sludge problem.[2]"

Niin ja siihen en ota kantaa säästääkö polttoainekulutuksessa määrätyn öljynkanssa
siitä en ole itse ollut koskaan juurikaan kiinnostunut enemmänkin miten
hyvin moottori kestää kulutusta ja laakerit ei leikkaa kiinni tehoa käytettäessä.
Usa mallin 2.8 Broncoissa 100tkm oli se ajomäärä missä moottoripiti purkaa
ja vaihtaa uudet männänrenkaat ja laakerit kun siellä ei juuri vaihdettu
80-luvulla öljyjä. Muutenkin ostettiin aina halvinta öljyjä...
Muutema muukin samanlainen automalli siellä oli... jossa tuppas moottorit
olevan finito 100tkm ajon jälkeen.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 21:58
Kirjoittaja p3
Kyllä se on ollut ihan täällä kotomaassakin arkipäivää vielä -70 luvulla että autoon on tehty moottoriremppa 100tkm paikkeilla.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 23:10
Kirjoittaja Samu
tuli tosta 3-vuotta ja 4tkm vaan mieleen että ite kyllä yritän vaihtaa melkeen kerran vuodessa öljyt vaikka mittariin on tullut vasta 7tkm koko omistukseni aikana farkussa.

öljynä nesteen 10w-40. tais olla vielä jotain turbo lxe:tä kun samaa tavaraa käytetään joka autossa ja työkoneessa.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 11 Huhti 2015, 23:24
Kirjoittaja Vermilion
Samu kirjoitti:tuli tosta 3-vuotta ja 4tkm vaan mieleen että ite kyllä yritän vaihtaa melkeen kerran vuodessa öljyt vaikka mittariin on tullut vasta 7tkm koko omistukseni aikana farkussa.

öljynä nesteen 10w-40. tais olla vielä jotain turbo lxe:tä kun samaa tavaraa käytetään joka autossa ja työkoneessa.
Jos ollaan tarkkoja niin tolla Mobile peaklifella vaihtoväli on 5 vuotta tai 15tkm.... vanhemmissa vehkeissä.
Uudemmissa sitä käytettään jopa 60tkm.... mutta toi 60tkm on aivan liikaa...

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 12 Huhti 2015, 09:20
Kirjoittaja Tomi
Esim. GM 6,2/6,5 dieseliin ei ohjeen mukaan saa synteettistä laittaa ja vaihtoväli on 5000km.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 12 Huhti 2015, 13:58
Kirjoittaja Vermilion
Tomi kirjoitti:Esim. GM 6,2/6,5 dieseliin ei ohjeen mukaan saa synteettistä laittaa ja vaihtoväli on 5000km.
Hmmm aika jännnä Vag Konsernin Dieslit käyttää kyllä täys synteettisiä öljyjä.
Cryslerillä oli tuota Black Sludge ongelmaa juuri halpojen öljyjen kanssa
ajetuissa autoissa. Tieto riiseleistä ja niiden öljyistä itsellä aika vähäinen.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 18 Huhti 2015, 11:09
Kirjoittaja Sultzi
Vag konsernin nykykoneet on niin paskoja, että sama mitä sinne laittaa, ei ne kestä kuitenkaan. Max. öljynvaihtoväli 15tkm olen suositellut kaikille asiakkaille, oli auto mikä tahansa tai yksi vuosi. Varsinkin turboahdetut dieselit niin ihan maksimi tommonen 15tkm, sitä paskan määrää siellä kierrossa jos ajetaan se valmistajan 25-30tkm.. Mitään muuta järkeä ole tuossa 30tkm huoltovälissä kuin saadaan huoltokustannukset näyttämään pienemmiltä kun huollot on harvemmin. :lol:

Omaan käyttikseen tulee vaihdeltua yleensä 5000-7000km välein kun öljyt ei maksa mitään. Cortinaan tuli viime kesänä vaihdeltua öljyjä varmaan 2000km välein, se kun ei ole mikään kustannus harrastepelissä ja varsinkin viinaa nauttivassa se öljy ei kauaa öljyä ole.

Re: OHC:n öljynpaine

Lähetetty: 18 Huhti 2015, 11:54
Kirjoittaja Vermilion
Aivan samaa mieltä Sultzin kanssa! Komppaaan. Sinkki on hyväksi, mutta vähän on tuo ehkä jäykkää jo(10-60)?
Ei vissiin tuota samalla sinkin määrällä olevaa ainetta saa jossain 5-50 jäykkyydessä?
Mites tuo E85? Siis suositeltavaa olisi vaihtaa öljyt noin 5tkm ja vuosi? Hmmm ikävää.. mielellään en kyllä nyt ihan joka vuosi vaihtaisi mutta ei ole kokemusta E85:sta. Voi olla asiaakin vaihtaa niin usein?