Moottorin vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja klasu » 09 Maalis 2015, 14:58

Jos laitan granadaan 2.8 k-jet koneen, nii millaiset sähkökytkennät 8n välttämättömät, jotta moottori toimii?
Vai kannattaako laittaa jetin tilalle kaasutin?
Auto, alun perin kaasutin koneella. ..
klasu
 
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Vermilion » 09 Maalis 2015, 15:22

Jos on peukku keskellä kämmentä niin kannattaa vaan laittaa kaasari on se helpompi laitos.
Mutta ei se K-jet mitenkään älytön sähköjen puolesta ole kuitenkaan. K-Jet vaatii kunnolla
toimiakseen vakio nokan. Siihen ei voi laittaa virinokkaa ilman kaiken maailman juttuja.

Tarvit sitte sähköisen korkeapaine pumpun ja sopivan bensatankin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja isoatlas » 09 Maalis 2015, 16:58

Ja K-jetti on aika vikaherkkä vanhemmiten, eli jos haluat toimintavarman niin kaasari ehdottomasti...mulle ainakin on sattunut sellaiset vittumaiset k-jet yksilöt etten sellaista enää koskaan huoli itselleni ollenkaan.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Vermilion » 09 Maalis 2015, 17:04

isoatlas kirjoitti:Ja K-jetti on aika vikaherkkä vanhemmiten, eli jos haluat toimintavarman niin kaasari ehdottomasti...mulle ainakin on sattunut sellaiset vittumaiset k-jet yksilöt etten sellaista enää koskaan huoli itselleni ollenkaan.


Puolustuksena... itsellä oli viritetty K-Jet noin 10 vuotta autossa. Ei mitään ihmeellisempi
ongelmia. Lopuksi Microdynmicson lisäruiskutus boxi hajos ja säätämisen vaikuden takia
luovuin kjetistä ja siirryin kokonaan sähköiseen ruiskuun.

K-jet kiertää korkeammalle ja on muutenkin tasaisempi käytössä. Mutta tosiaa jos
ei osaa mitään tehdä ja järjestelmä tosi paskainen voi tulla ongelmia...
Kjetin ruiskukamat pitää olla puhtaat ja kunnossa. Muuten siinä ei mitään ongelmia
ole. Serkulla oli Xr4i K-jetilla 240tkm ajoi ilman ongelmia ruiskun kanssa. Ruoste vaan söi pohjan
ja sen vuoksi joutui luopumaan autosta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Samu » 09 Maalis 2015, 17:49

itteä ainakin vituttaa näin jälkikäteen että miks silloin joskus vaihdoin kohtuuhyvin toimivan webrun Efiin 2.8:ssa. varsinkin kun lopulta veikkaisin että se vaihto ja revittely sen jälkeen hajotti koneen :roll:

mutta pakko oli sillon saada se ~10heppaa lisää :mrgreen:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
 
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja klasu » 09 Maalis 2015, 19:01

Mulla on ollu joskus k-jet ja virinokalla. Silloin tuntu et se ei varmaa saanu ruokaa toimiakseen. Miettii vaan et onks järkee alkaa mittaviin rakenteluihin vanhan ruiskun takia, et kannattaako ny laittaa vaan 2.8 kaasarilla ja mettiä vaikk jatkossa 2.9, efiä esim ahdettuna. Tuossa ny ei kumminkaan oo loiskari tankkiakaan...nyt vaan vois olla tyrkyllä kone edukkaasti ruisku tai kaasari kamppeilla.
klasu
 
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Vermilion » 09 Maalis 2015, 20:15

Samu kirjoitti:itteä ainakin vituttaa näin jälkikäteen että miks silloin joskus vaihdoin kohtuuhyvin toimivan webrun Efiin 2.8:ssa. varsinkin kun lopulta veikkaisin että se vaihto ja revittely sen jälkeen hajotti koneen :roll:

mutta pakko oli sillon saada se ~10heppaa lisää :mrgreen:



Efi? Siis K-jet on ihan eria asia kuin EFI

klasu kirjoitti:Mulla on ollu joskus k-jet ja virinokalla. Silloin tuntu et se ei varmaa saanu ruokaa toimiakseen. Miettii vaan et onks järkee alkaa mittaviin rakenteluihin vanhan ruiskun takia, et kannattaako ny laittaa vaan 2.8 kaasarilla ja mettiä vaikk jatkossa 2.9, efiä esim ahdettuna. Tuossa ny ei kumminkaan oo loiskari tankkiakaan...nyt vaan vois olla tyrkyllä kone edukkaasti ruisku tai kaasari kamppeilla.


2.8 ja 2.9 (12 venttiilisillä) Ei juurikaan ole mitään eroa jos ahdat. Ehkä 10 heppaa. K-Jet vaatii lisäruiskutus suuttimen, että se pelaa virityskäytössä. Sytytys ennakkoa pitää vähän myös rukata, että saa pelaamaan. Jostain syystä myös rankemmalla nokalla k-jetin imusarjaan muodostuu alipaine ja 1700rpm kohdalla epätasaista käyntiä roiskii bensaa takaisin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Samu » 09 Maalis 2015, 22:28

juu eri asia mutta ruisku kun ruisku. Efin kanssa kun on tapellut kahessa moottorissa niin tästä viisaampana ens kerralla jos/kun joudun jotain laittamaan niin laitan tuplat/triplat. :peukku:

paljon vähemmän sähköhelvettiä ja nopeemmin ajokuntoon.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
 
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Vermilion » 09 Maalis 2015, 22:51

Samu kirjoitti:juu eri asia mutta ruisku kun ruisku. Efin kanssa kun on tapellut kahessa moottorissa niin tästä viisaampana ens kerralla jos/kun joudun jotain laittamaan niin laitan tuplat/triplat. :peukku:

paljon vähemmän sähköhelvettiä ja nopeemmin ajokuntoon.


http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=87
Lue tosta siis se on mekaaninen ruisku...

Mitä tulee efiin, itse laittaisi sitä vakio ruiskua koskaan siihen... tai vähintään
tekisin uuden johtosarjan vanhat johdot aina sellasia että ne on jostain poikki...

Mutta en kyllä kiellä, sitä jos haluaa mennä yksikertaisimmalla niin ottakaa sitte
kaasari. Tosin itselle taitaa olla se kaasari vaikein, ei hajuakaan millaset suuttimet
pitäis olla missäkin ja miten niin surkealla paineella polttoaineenpaineella(esim 0.15bar...) voi tasaisesti pelata.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja isoatlas » 09 Maalis 2015, 23:25

Vermilion kirjoitti:
Samu kirjoitti:juu eri asia mutta ruisku kun ruisku. Efin kanssa kun on tapellut kahessa moottorissa niin tästä viisaampana ens kerralla jos/kun joudun jotain laittamaan niin laitan tuplat/triplat. :peukku:

paljon vähemmän sähköhelvettiä ja nopeemmin ajokuntoon.


http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=87
Lue tosta siis se on mekaaninen ruisku...

Mitä tulee efiin, itse laittaisi sitä vakio ruiskua koskaan siihen... tai vähintään
tekisin uuden johtosarjan vanhat johdot aina sellasia että ne on jostain poikki...

Mutta en kyllä kiellä, sitä jos haluaa mennä yksikertaisimmalla niin ottakaa sitte
kaasari. Tosin itselle taitaa olla se kaasari vaikein, ei hajuakaan millaset suuttimet
pitäis olla missäkin ja miten niin surkealla paineella polttoaineenpaineella(esim 0.15bar...) voi tasaisesti pelata.



:lol: :lol: :lol: Ei kaasari kone tarvitse bensanpainetta kuin sen verran, että se bensa vaan virtaa sinne kohokammioon...sieltä moottori sitten käydessään ihan itse imee suuttimien kautta sen tarvittavan polttoaineen sylintereihin.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja ardhu » 09 Maalis 2015, 23:47

Jos kesäharraste/ruisailu peli niin oma mielipide että kaasari, mutta jos ajellaan ympäri vuoden tai haetaan enemmän suorituskykyä niin ruisku.

Ite vaihoin ohariin kaasarin tilalle ihan vakio eculla olevan ruiskun. Moottorin luonne muuttui paljon miellyttävämmäksi ja kulkupuoli parani paljon, mutta jos lähtee virittelemään niin melkeenpä sitten saa olla jotain muuta moottorinohjausta laittamassa.
ardhu
 
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja klasu » 10 Maalis 2015, 11:49

Joo, mulla oli joskus semmosta röpötystä ja nykimistä matalilla kierroksilla kireen nokan kans.
Sen muistan ettoi mekaaninen oli tarkka, ettei saa olla ilmavuotoja ja puhtaus myös tärkeä.
Oliks tuon k-jetin paine jotakin 6bar ja efi joku 3bar?

Tää auto on harraste. Ollu jonkun vuoden vailla huomioo..aattwlin et jos ny sais siihen jonkun koneen ja hiukan ajettua vaan. Mietein et jos jossai vaihees ahtaa, ni sit varmaan efi? Ja siihen esim. Mega?
Onkoha toi efi muutenki vähempi töinen asentaa?
Jos k-jetin ahtaa, ni kyllä sekin vaatii jotakin modausta, ei se varmaan sellasena ylipaineella toimi.
klasu
 
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä

Re: Moottorin vaihto

ViestiKirjoittaja Vermilion » 10 Maalis 2015, 13:11

klasu kirjoitti:Joo, mulla oli joskus semmosta röpötystä ja nykimistä matalilla kierroksilla kireen nokan kans.
Sen muistan ettoi mekaaninen oli tarkka, ettei saa olla ilmavuotoja ja puhtaus myös tärkeä.
Oliks tuon k-jetin paine jotakin 6bar ja efi joku 3bar?

Tää auto on harraste. Ollu jonkun vuoden vailla huomioo..aattwlin et jos ny sais siihen jonkun koneen ja hiukan ajettua vaan. Mietein et jos jossai vaihees ahtaa, ni sit varmaan efi? Ja siihen esim. Mega?
Onkoha toi efi muutenki vähempi töinen asentaa?
Jos k-jetin ahtaa, ni kyllä sekin vaatii jotakin modausta, ei se varmaan sellasena ylipaineella toimi.



5bar on polttoaineen paine K-jetissä ja efissä 2,5 bar vakiona.

Kaasari 15% sähköjä - K-jet 50% sähköjä efi 100% sähköjä. Tuossa olis arviot paljo missäkin on...
sähköjän kanssa pelaamista.

Mulla oli K-jet ahdettuna sen kanssa on aika säätäminen kyllä sen saa toimimaan jotenkin, mutta
tarkkoja seoksia siihen on vaikee saada. (Noin 15 vuotta oli ahdettuna se K-jet kaks moottoriremonttia
piti tehdä mutta pää syy oli vääränlaisissa sytystulpissa ja siinä, että ei saa tarpeeks ainetta).
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1508
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa