Ohc:n vauhtipyörien erot?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja duster73 » 30 Joulu 2014, 11:48

onko noissa ohc:n vauhtipyörissä eroja?2-litraisissa moottoreissa siis.omassa taunuksessa on 205-lohkolla oleva moottori,niin käyköhän sen kampuraan mikä vain 2-litraisesta ohc:sta otettu vauhtipyörä?muistelen et olisin jostain lukenut,että kiinnityspulttien määrässä olisi eroa,vaan muistanko ihan väärin?
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
 
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja isoatlas » 30 Joulu 2014, 20:13

Kaikista ohc koneista käy vauhtipyörät ristiin....20 lohkoisen vauhtipyörä on paljon kevyempi kuin 205...
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
isoatlas
 
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja duster73 » 31 Joulu 2014, 18:47

sillä vähän kyselin,kun oli kevenne´tty v-pyörä tiedossa,et käykö kaikki keskenään.tarvii kesällä taunukseen vaihtaa vaihdelaatikko,niin samalla vois vaihtaa kevyemmän pyörän.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
 
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Mois » 31 Joulu 2014, 19:17

duster73 kirjoitti:sillä vähän kyselin,kun oli kevenne´tty v-pyörä tiedossa,et käykö kaikki keskenään.tarvii kesällä taunukseen vaihtaa vaihdelaatikko,niin samalla vois vaihtaa kevyemmän pyörän.


Voin ostaa halvalla sulta sen risan lootan, jos vaikka jaksais joskus alkaa niitä korjailemaan. Mul on muutama loota osina. On mul yks ihan kokonainenkin loota, mut se vissii piti jotain ääntä myyjän mukaan, tai sitte muistan väärin, toimiva loota oli kuitenkin.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja duster73 » 31 Joulu 2014, 19:25

no tarviin tuosta ainakin tuon hännän kutosen type ysiin.kun mulla tosiaan on kutosen type9,mut siitä on hajotettu se takakannakkeen kiinnitys.niin tarvii siihen vaihtaa toinen häntä.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
 
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Mois » 31 Joulu 2014, 19:31

duster73 kirjoitti:no tarviin tuosta ainakin tuon hännän kutosen type ysiin.kun mulla tosiaan on kutosen type9,mut siitä on hajotettu se takakannakkeen kiinnitys.niin tarvii siihen vaihtaa toinen häntä.


OK, mihin kutoseen meinaat sitä lootaa laittaa? Jos on pienempi ku 2.8, niin sitten joutuu "temppuilemaan" sen silmälaakerin kanssa, se kutosen type9 loota kun vaatii sen isomman silmälaakerin. 4-vaihteisessa kun on ohuempi kytkinakseli... Nii ja mul on pihalla Type9 mistä on "isoakselipoikki", mut siin on ehjä häntä, eli siitä sais kans hännän.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja duster73 » 31 Joulu 2014, 19:40

joo,tuo kytkinakselin sopivuus/sopimattomuus on kyllä tiedossa.2,6-litrasen jatkeeksihan se olis menossa.moista pakettia oon suunnitellut mk1 capriin.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
 
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Mois » 31 Joulu 2014, 21:12

duster73 kirjoitti:joo,tuo kytkinakselin sopivuus/sopimattomuus on kyllä tiedossa.2,6-litrasen jatkeeksihan se olis menossa.moista pakettia oon suunnitellut mk1 capriin.


Eli joudut laittaamaan pronssipuslan...Niitäkin saa, ostin Gepardilta niitä 3 kpl.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja duster73 » 31 Joulu 2014, 21:18

myy mois mulle yks?
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
 
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Mois » 31 Joulu 2014, 21:20

duster73 kirjoitti:myy mois mulle yks?


No kai yhden voi myydä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Kullanderi » 01 Tammi 2015, 14:01

Ite laitoin sen neulalaakerin mistä oli sillon puhetta kun lootaa alkusyksystä vaihdoin. Hyvin on toiminut vähän alkuun äänti mutta ääni on hävinny kun kilometrejä kerty..
Avatar
Kullanderi
 
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Paikallinen Harrastaja » 08 Tammi 2015, 15:47

duster73 kirjoitti:sillä vähän kyselin,kun oli kevenne´tty v-pyörä tiedossa,et käykö...

Mulla oli kanssa kevennetty paikoillaan pari kuukautta. Töissä tuli mainittua asiasta niin sain hieman vinkkiä laitoksen "turvallisuudesta" :shock: . Netistä löytyy juttua aiheesta. Tilasin sitten teräksisen, ei se kuitenkaan omiin jalkoihin verrattuna kallis oo.
Paikallinen Harrastaja
 
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Vermilion » 08 Tammi 2015, 15:56

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:
duster73 kirjoitti:sillä vähän kyselin,kun oli kevenne´tty v-pyörä tiedossa,et käykö...

Mulla oli kanssa kevennetty paikoillaan pari kuukautta. Töissä tuli mainittua asiasta niin sain hieman vinkkiä laitoksen "turvallisuudesta" :shock: . Netistä löytyy juttua aiheesta. Tilasin sitten teräksisen, ei se kuitenkaan omiin jalkoihin verrattuna kallis oo.


Isompi riski saada vauhtipyörä ulos on pulttien katkeaminen.. ainakin niissä Fordeissa joissa on 6 pulttia...
Riippuu vauhtipyörästä mutta 2.8 vauhtipyörästä voi ottaa ilman hajoamisen vaaraa noin 800grammaa pois.
2.9 vauhtipyörästä vielä enemmän...

Teräksinen vauhtipyörä ei tykkää liiallisesta luistattamisesta(menee siniseksi) ja laajenee enemmän kuin tavallinen. Toki se on vahvempi ja kevyempi. Itsellä on teräksinen mittatilauksena tehty autossa kiinni juuri olihan se 3x kalliimpi kuin tavallinen kevennetty.....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1507
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja duster73 » 08 Tammi 2015, 15:58

on noita kevennettyjä ollut paljonkin itellä.ei vaan koskaan fordin ohc-moottorissa.joistakin pystyy ottamaan useita kilojakin pois.ja monestikaan ei voi mitään painoa sanoa,et paljonko voi ottaa.esim itellä tullut kenttiläisissä ainakin kolmen painoista vastaan.
tietysti sekin kestoon vaikuttaa,et kuin pitkään sitä sitten kierrätetetään kovilla kierroksilla.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
duster73
 
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Re: Ohc:n vauhtipyörien erot?

ViestiKirjoittaja Vermilion » 08 Tammi 2015, 16:00

duster73 kirjoitti:on noita kevennettyjä ollut paljonkin itellä.ei vaan koskaan fordin ohc-moottorissa.joistakin pystyy ottamaan useita kilojakin pois.ja monestikaan ei voi mitään painoa sanoa,et paljonko voi ottaa.esim itellä tullut kenttiläisissä ainakin kolmen painoista vastaan.
tietysti sekin kestoon vaikuttaa,et kuin pitkään sitä sitten kierrätetetään kovilla kierroksilla.


Niin tähän vielä sellainen lisäys vautipyörän pitää olla hyvin tasapainossa. Tärinät aihettavat yleensä
vautipyörän hajoamisen jos ne yleensä edes hajoaa jostain.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1507
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Seuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa