Etukelkat ja niiden erot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja raimo » 27 Joulu 2014, 21:52

Vanha, moneen kertaan käsitelty aihe, mutta haullakaan en löytänyt selkeetä vastausta.

Eli etukelkkojen / etuakselien erot vm.70-82 välillä?

Ensimmäisissä -73 asti on ne erikokoiset puslat joo ja niiden kiinnitysreiät, mutta entäs muuten? Mielikuvana sanoisin että mun 77 taunuksessa oli etutassuissa reilusti camberia vaikka auto oli normikorkuinen? Ja tuossa nykyisessä 74:ssa on fillarit melko pystyssä, oli auto sitten matala tai korkea.

Tukivarret kaikissa samat? Tukivarsien kiinnityspisteet eri?

Näistä mittaeroista oli ilmeisesti kuvakin jossain, mutta ainakaan löytämäni kuvalinkki ei toiminut enää.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
 
Viestit: 497
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Pj » 27 Joulu 2014, 22:25

#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
Pj
FTC Puheenjohtaja
 
Viestit: 1196
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Samu » 28 Joulu 2014, 01:57

ei toimi linkki. ittekin kiinnostais tietää.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
 
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Pj » 28 Joulu 2014, 02:01

Etusivu > :: KÄYTTÄJIEN GALLERIAT :: > Pj > PU puslien asennus

tuolta löytyy eli vanhasta galleriasta....
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
Pj
FTC Puheenjohtaja
 
Viestit: 1196
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja raimo » 28 Joulu 2014, 11:27

Eli alatukivarsien kiinnityspisteet on uudemmassa leveämmällä.

Missä vaiheessa tämä muutos tuli? Samalla kun korikiinnikkeet muuttuivat, vai? Vai onko näitä etuakseleita useammillakin eri mitoilla?
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
 
Viestit: 497
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Polara1970 » 28 Joulu 2014, 22:31

Tehtaan opus sanoo että Taunus 76/Cortina 77 eteenpäin etukelkka muuttui 74/75 etukelkkaan verrattuna koneen korvallisten, alatukivarsien kiinnityspisteiden (camber), casterin ja aurauskulman osalta. Muissakin osissa pieniä eroja noiden edellä mainittujen muutosten vuoksi, esim. pidemmät raidetankojen päät ja jarruletkut.

74/75 Taunus/Cortina camber +0° 18', caster +2° 45', aurauskulma +1,0 mm.
76 Taunus/77 Cortina camber -0° 54', caster +1° 45', aurauskulma -1,0 mm.

Autobooksin Cortina mk4 kirjassa sanotaan ettei mk4 etuakseliston komponentteja ja speksejä pidä käyttää ennen -76 valmistettuihin malleihin. Autobooksin Cortina mk5 kirjassa sanotaan että mk5 mallin geometria eroaa joiltakin osin aiempiin malleihin verrattuna , eikä oleelliset osat ole vaihtokelpoisia keskenään, joten osia vaihdettaessa on varmistettava että kyseiset osat ovat oikeita tähän malliin.
Mk4 kirjassa camber -0° 54', caster +1° 45', aurauskulma nollasta miinus kahteen millimetriin.
Mk5 kirjassa camber -0° 54', caster +1° 00' - +3° 00', aurauskulma nollasta miinus kahteen millimetriin.

Ainakin yllä olevien kulmien mukaan vaikuttaisi siltä ettei osat muuttuneet enää mk5 malliin. En itse ainakaan ole huomannut että mk2/mk4 ja mk3/mk5 etuakseleissa olisi jotakin eroa (paitsi mk3/mk5 mallissa paksumpi vakaajatanko), mutta en ole tarkemmin noita tutkinutkaan.

Ja jos on silminnähden reilusti camberia, kannattaa tarkistaa alatukivarsien puslat, pultit ja k-palkista pultinreikien kunto. Omassa mk2:ssa oli alatukivarsien pultit kulunut puoliksi poikki ja syönyt myös pultin reiät soikeiksi ulospäin, kun ensimmäisen kerran siihen puslia vaihtelin. Täytin hitsillä reikiä ja vaihdoin uudet pultit uusien puslien kera, jonka jälkeen näyttikin jo melkein normaalilta. :lol:
Avatar
Polara1970
 
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja niceman » 29 Joulu 2014, 13:20

Itsellä oli kanssa alatukivarsien pultit puoliksi poikki ja se holkki halennut tukivarresta joten oli reilusti camperia...
Uudet holkit, puslat ja pultit niin tuli hyvä, parempi kun orginaali kun puslat toivottavasti ovat paremmat.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
niceman
 
Viestit: 487
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja raimo » 29 Joulu 2014, 15:04

Okei, hienoa, Polaralle kiitokset tiedoista!

Eli voisin siis kuvitella, että tuossa mun -74:ssa on erilainen kelkka kuin uudemmissa. Täytyy hommaa tuollainen uudemman mallin palkki ja vertailla.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
 
Viestit: 497
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Mois » 29 Joulu 2014, 23:18

Mullakin on johonkin laitettu kuva noista etukelkan mitoista, mut en muista et laitoinko sen Facebookiin?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Samu » 30 Joulu 2014, 01:38

niceman kirjoitti:Itsellä oli kanssa alatukivarsien pultit puoliksi poikki ja se holkki halennut tukivarresta joten oli reilusti camperia...
Uudet holkit, puslat ja pultit niin tuli hyvä, parempi kun orginaali kun puslat toivottavasti ovat paremmat.


kuulostaa toi reilu camberi ikävän tutulta, mutta itellä se ilmeni vasta kun vaihdoin madallusjouset takas vakioiksi. ja hyvin sillä on sen jälkeen ajanut sen vähän mitä vanhat moottorit on kestänyt.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
 
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja niceman » 30 Joulu 2014, 03:46

Samu kirjoitti:
niceman kirjoitti:Itsellä oli kanssa alatukivarsien pultit puoliksi poikki ja se holkki halennut tukivarresta joten oli reilusti camperia...
Uudet holkit, puslat ja pultit niin tuli hyvä, parempi kun orginaali kun puslat toivottavasti ovat paremmat.


kuulostaa toi reilu camberi ikävän tutulta, mutta itellä se ilmeni vasta kun vaihdoin madallusjouset takas vakioiksi. ja hyvin sillä on sen jälkeen ajanut sen vähän mitä vanhat moottorit on kestänyt.


Itselle tuli ilmi kun faija katsoi että pyörä heiluu kanttareissa.... =) Eka auto kun oli ja vasta saannut kortin... 20v sitten...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
niceman
 
Viestit: 487
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja JeeSe » 30 Joulu 2014, 23:21

Mullakin taitaa olla eriparia tukivarret keskenään, kun tuli MK3:sen etukelkka laitettua "väliaikaisesti" alle eikä ollu riittävästi ehjiä kummassakaan akselissa.

Joskus katellukin, että ihan kun näyttäis toinen etupyörä olevan jotenkin eritavalla vinossa.
No eipä oo ajoa haitannut yhtään kyllä. :lol:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
JeeSe
 
Viestit: 564
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja taunus 78 » 31 Joulu 2014, 12:13

Mulla on kans tuossa 77:kassa
edestä katottuna renkaat noin / |
TAUNUS 1978 2.8iA (projekti)
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Avatar
taunus 78
 
Viestit: 1215
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori

Re: Etukelkat ja niiden erot

ViestiKirjoittaja Mois » 31 Joulu 2014, 13:49

Joo, niin on mun -77 Tanessa myös pyörien alareunat ulonpana ku yläreunat ja MK1 taunuksissa lähes pystysuorassa. Tiedä nyt asitten kumpi on ajon kannalta parempi? Esim. DTM-autoissahan on pyörät ihan kallellaan :D Etukelkkaan on kyl suht helppo tehdä säädöt niille alatukivarsille, tekee vaan kelkan rei-istä pitkulaiset ja joku säätösysteemi siihen väliin, vaikka joku epäkeskoprikka tai vastaava.

Mul oli kans ekaks renkaat noin | \ , mut sillon oli kuskinpuolelta pultti kuluttannu alatukivarrenpuslanholkin puhki ja siitä sillon johtui, toisella puolella oli pusla ehjä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7830
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa