Sivu 1/1

Inertiakytkin

Lähetetty: 17 Marras 2014, 22:06
Kirjoittaja Vermilion
Onko kukaan koskaan pohtinnu, inertia kytkimen laittoa?
Onkohan siinä millainen toimintaperiaate? Joku jousi vai
neste mikä toimii?

Mistähän tälläisen saisi ostettua? Erillisen, eikä mitään integroitua kuten
uusissa autoissa tuppaa olemaan.

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 18 Marras 2014, 02:05
Kirjoittaja Riku
Vermilion kirjoitti:Onko kukaan koskaan pohtinnu, inertia kytkimen laittoa?
Onkohan siinä millainen toimintaperiaate? Joku jousi vai
neste mikä toimii?

Mistähän tälläisen saisi ostettua? Erillisen, eikä mitään integroitua kuten
uusissa autoissa tuppaa olemaan.
Laiton tohon -79:siin kun muutin sen ruiskulle. Mk2 Mondeosta peräisin oleva kytkin, kahdella ruuvilla kiinni, eikä kovin integroitu. Kytkimen sisällä taitaa olla kuula tms puntti, joka laukaisee sen kun menee riittävällä nopeudella ympäri.

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 18 Marras 2014, 10:17
Kirjoittaja Vermilion
Mietin, vaan sitä, että ei vahingossa katkaise polttoaineensyöttöä, toisaalta
taas pitäisi toimia silloinkin kun auto on kupeellaan, että siitä on hyötyä.

Kiihdytysautoissa on tuollainen, mutta en saanu selville, että onko ihan
normaali vai millainen.
Mietin, että miten se reagoi kovassa kiihdytyksessä ylämäessä ja sivuluisussa?
Mitenkä asennus paikka, onko väliä? Käykö peräkontti?

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 19 Marras 2014, 21:38
Kirjoittaja Hessu
No eiköhän se laukea kun kiihtyvyys on riittävän suuri että se tulkitaan törmäykseksi. Tuo lienee viritetty niin, ettei mikään autolla ajettaessa saavutettava kiihtyvyys yhdistettynä johonkin tien pinnassa olevaan koloon vielä riitä sitä laukaisemaan.

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 20 Marras 2014, 16:55
Kirjoittaja Vermilion
Hessu kirjoitti:No eiköhän se laukea kun kiihtyvyys on riittävän suuri että se tulkitaan törmäykseksi. Tuo lienee viritetty niin, ettei mikään autolla ajettaessa saavutettava kiihtyvyys yhdistettynä johonkin tien pinnassa olevaan koloon vielä riitä sitä laukaisemaan.
Ei, minusta asia on niin että törmäyksessä kytkin ei reagoi ollenkaan. Ainoastaan jos auto on ylösalaisin tai kupeellaan.

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 20 Marras 2014, 17:05
Kirjoittaja esa
Vermilion kirjoitti:
Hessu kirjoitti:No eiköhän se laukea kun kiihtyvyys on riittävän suuri että se tulkitaan törmäykseksi. Tuo lienee viritetty niin, ettei mikään autolla ajettaessa saavutettava kiihtyvyys yhdistettynä johonkin tien pinnassa olevaan koloon vielä riitä sitä laukaisemaan.
Ei, minusta asia on niin että törmäyksessä kytkin ei reagoi ollenkaan. Ainoastaan jos auto on ylösalaisin tai kupeellaan.
kyllä se kolarissa laukeaa.

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 20 Marras 2014, 17:11
Kirjoittaja wekku
Mk2 sedan Sierrassa on inertiakytkin takakontissa varapyöräkotelossa, varomattomasti jos heittää varapyörän takaisin niin saattaa kytkin laueta..

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 20 Marras 2014, 23:10
Kirjoittaja Kullanderi
Veljen MK4 Escortissa oli tämmönen ja kerran laukesi kuoppasella soratiellä... viimeksi tänään oli lauennu kaverin Sierrasta vaikka erityisemmin autoa ei korjaustöissä oltu liikuteltu ynnä nytkytelty

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 21 Marras 2014, 09:42
Kirjoittaja Vermilion
Jaaha, jos niin herkästi reagoi en kyllä autoon tollasta asenna. Meinaan jousitus on sen verran jäykkä, että varmaan laukeaa itsestään.... 220lbs kierre- ja 146lbs lehtijouset... parin tuuman kokonais madalluksella. Jos se ois vain reagoinu suunnanmuutokseen niin sellasen olis voinu
ehkä laittaa turvalaitteeksi.

Re: Inertiakytkin

Lähetetty: 22 Marras 2014, 21:21
Kirjoittaja Hessu
On teillä autoissa aikamoiset alustat jos normaali ajo vaikuttaa inertiakytkimen mielestä kolaroimiselta :)