Silmälaakerin irrotus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Silmälaakerin irrotus

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Hermot menee, 4 tuntia jyystäny silmälaakerin ulkokoolia irti. On poralla kavennettu seinämää ja taltoista hakattu päät paskaks mutta se kooli saatana on ja pysyy siellä kampuran päässä. Ei tuu enää mitään mieleen millä kaivaa sitä sieltä... Porata ei oikein enää uskalla että ei tule uraa laakeripesään...
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Joskus irroittanut siten että vaseliinia reikään ja sopiva tuurna perään.
Siihen kun kopsauttaa pullahtaa laakeri ulos.
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Tuossa oli neulalaakeri jossa on ulkokooli. Omatekoisella ulosvetäjällä lähti neulalaakeri "runkoineen" mutta tosiaan se kooli jäi... eipä kehtais enää hakata tappia kiinni tuonne kooliin kun ne seinämät ei ole enää tasapaksut... kumpa oiskin ollu pelkkä neulalaakeri ilman koolia... millähän tuon nyt saatana tuolta kaivaa pois
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Puhki vaan se ulkokooli, ei se pien naarmu sielä pesässä mitään haittaa kun ei sen laakerin ole tarkotus sitä vasten pyöriä vaan kytkinakselin pää pyörii laakerin sisällä. Jotain sitkasta rasvaa uuteen laakeriin.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Pitänee kohta vielä mennä nujuamaan sen kanssa...
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Porasin koolia lisää ja meni vahingossa läpi, oli edelleen erittäin tiukassa. Taltan päästä muotoilin kuperan ja ohuen niin lähtihän se mutta ura jäi sinne laakeripesään. Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri. Varmaan normaali laakerirasva käy? Litiumpohjaista Teboil Multipurpose Greasea löytyy jossa käyttölämpötila -30...120.

Tosiaan tästä tuli hyvä topic, jos jollakin on vastaisuudessa samoja ongelmia. En ainakaan haulla löytänyt vastaava
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Kullanderi kirjoitti:Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri.
Et kai sinä ole kampiakselin päähän laittamassa neulalaakeria, missä ei ole ulkokoolia?
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Tämähän on siis kytkinakselin tukilaakeri. Niin on ainakin moni neuvonut tuommosen neulalaakerin sinne laittamaan niin tällä foorumilla ja fb-ryhmässä.

edit. niin ja jos joku löytää 15x19 kokosen neulaholkin niin laitan kyllä mielelläni semmosen :wink:
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Toinen vaihtoehto on pronssihela.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

Riku kirjoitti:
Kullanderi kirjoitti:Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri.
Et kai sinä ole kampiakselin päähän laittamassa neulalaakeria, missä ei ole ulkokoolia?
ja miksi näin ei kannattaisi?? itellä ainakin oli ongelmana ettei löytyny koolilla olevaa sopivan kokosta.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Samu kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Kullanderi kirjoitti:Jos nyt hajottaa tuon laakerin sen uran takia niin täytyy sitten teetättää tuommonen koolilla oleva neulalaakeri.
Et kai sinä ole kampiakselin päähän laittamassa neulalaakeria, missä ei ole ulkokoolia?
ja miksi näin ei kannattaisi?? itellä ainakin oli ongelmana ettei löytyny koolilla olevaa sopivan kokosta.

Ei ole tuo kampiakselin pään poraus tarkoitettu olemaan suoraan laakerin neuloja vasten. Pinnanlaatu ei riitä siihen, eikä välttämättä kovuus. Joko laakeri tai kampiakseli rupeaa kulumaan sieltä.
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Ite en myöskään löytäny sopivan kokosta neulaholkkia Ennglannista enkä Saksasta... oisko motomobililla ollu mutta jossain oli et sikahintanen
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

On tota tommosta laakerikehää jo useampi käyttänny onnistuneesti :) Pronssihela tosiaan yks vaihtoehto tai sitte kampiakselin silmälaakerin reiän suurentaminen tai kytkinakselin ohentaminen.
Noissa vanhemmissa kutosissa kun on se kampiakselin silmälaakerin reikä 19 mm mittanen ja V6 Type9 laatikon kytkinakselinpää 15 mm paksu, niin sopivaa silmälaakeria ei noilla mitoilla löydy. Pronssiheloja tais löytyä valmiina, Gepardilta ainakin jotain heloja joskus ostin :lol:

Löytyhän noita kaikennäkösiä pronssipuslia, tossa käypänen tähän kyseiseen tapaukseen:

http://www.motomobil.com/gearbox-manual ... 743-1.html

Ja tossa muita konversioita :lol:

http://www.motomobil.com/gearbox-manual ... 110-2.html

http://www.burtonpower.com/spigot-beari ... 95874.html

http://www.motomobil.com/gearbox-manual ... 742-4.html

Leivälläkin voi onnistua :lol: http://youtu.be/dfDV982g4XM
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

Äänet tuolle "muurahaisen" keinolle, meillä on ollut type9 askista laikattu kytkinakseli tallilla kytkimen sovitusta varten ja myös muutaman kytkinakselin ulkokoolillisen neulalaakerin tuolla lyönyt irt. Kyllä ne väljemmälläkin akselilla on irronnut kun vaan on tarpeeksi paksu vaseliini ja sitä tappia lyö esim siplexillä kunnolla, ei siis mitään silittelyä :lol: Suoja lasit ei sit oo pahitteeks, saattaa sieltä nimittäin hiukan se vaseliinkin lentää samalla :wink:
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Vastaa Viestiin