Aurauskulma

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllä yleensä takavetosissa aurausta
ja etuvetosissa haritusta.... :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ft79 kirjoitti:kyllä yleensä takavetosissa aurausta
ja etuvetosissa haritusta.... :roll:
Noin päin se yleensä on! Voihan tossa kirjassa olla puhdas käännösvirhe...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Kyllä sä mois13 oikeassa olet. Alkuperäisessä korjaamokäsikirjassakin (vuodelta 76) on tuo sama: Haritusta 1,00 mm +- 1,00 mm.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

teekoo kirjoitti:Kyllä sä mois13 oikeassa olet. Alkuperäisessä korjaamokäsikirjassakin (vuodelta 76) on tuo sama: Haritusta 1,00 mm +- 1,00 mm.
Muistelen et I - Koppasen tiedoissa oli taas mainittu et aurausta? I - koppasessa onkin etupyörät vähän muutenkin eri asennossa kun esim. II -Koppasessa. Ainakin tossa mun yhessä -72 raadossa on etupyörät suurinpiirtein "suorassa" (Camper) ja taas tossa -77:ssa on renkaitten yläreunat aika voimakkaasti kallellaan sisäänpäin...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllä mulla ainaki auraa 1-3 mm... hyvin toimii...
ja vielä tehostetusti: käännät pyöriä puol kierrosta niin pyrkiväy ite kääntyy lisää.... :lol: :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

mois13 kirjoitti:Muistelen et I - Koppasen tiedoissa oli taas mainittu et aurausta? I - koppasessa onkin etupyörät vähän muutenkin eri asennossa kun esim. II -Koppasessa. Ainakin tossa mun yhessä -72 raadossa on etupyörät suurinpiirtein "suorassa" (Camper) ja taas tossa -77:ssa on renkaitten yläreunat aika voimakkaasti kallellaan sisäänpäin...
Joo. I-koppaisen korjaamokäsikirjassa oli muistaakseni aurausta peräti 0...6 mm. Ja niissähän on tosiaan pyörät likimain pystyssä. II-koppaisissa on eniten negatiivistä camperia ja III-koppaisissa jotain siltä väliltä.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Piti oikein tarkistaa korjaamokäsikirjasta (Elokuulta 1970): Auraus 3,9 mm, sallittu toleranssi 0...6,3 mm.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

teekoo kirjoitti:
mois13 kirjoitti:Muistelen et I - Koppasen tiedoissa oli taas mainittu et aurausta? I - koppasessa onkin etupyörät vähän muutenkin eri asennossa kun esim. II -Koppasessa. Ainakin tossa mun yhessä -72 raadossa on etupyörät suurinpiirtein "suorassa" (Camper) ja taas tossa -77:ssa on renkaitten yläreunat aika voimakkaasti kallellaan sisäänpäin...
Joo. I-koppaisen korjaamokäsikirjassa oli muistaakseni aurausta peräti 0...6 mm. Ja niissähän on tosiaan pyörät likimain pystyssä. II-koppaisissa on eniten negatiivistä camperia ja III-koppaisissa jotain siltä väliltä.
II - koppaset on tehty nopeaan ajoon :lol:
DTM-autoissa on pyörät samalla tavalla "länkällään" :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mois13 kirjoitti:
teekoo kirjoitti:
mois13 kirjoitti:Muistelen et I - Koppasen tiedoissa oli taas mainittu et aurausta? I - koppasessa onkin etupyörät vähän muutenkin eri asennossa kun esim. II -Koppasessa. Ainakin tossa mun yhessä -72 raadossa on etupyörät suurinpiirtein "suorassa" (Camper) ja taas tossa -77:ssa on renkaitten yläreunat aika voimakkaasti kallellaan sisäänpäin...
Joo. I-koppaisen korjaamokäsikirjassa oli muistaakseni aurausta peräti 0...6 mm. Ja niissähän on tosiaan pyörät likimain pystyssä. II-koppaisissa on eniten negatiivistä camperia ja III-koppaisissa jotain siltä väliltä.
II - koppaset on tehty nopeaan ajoon :lol:
DTM-autoissa on pyörät samalla tavalla "länkällään" :D
I-koppasessa on erillainen etupalkki ja taasen II- ja III-koppasessa on "keskenään" samanlaiset etupalkit eli siitä johtuen Camper on eri I-kopppasessa kuin II-III-koppasissa
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

natuli kirjoitti:ihme sinäänsä et taas mun tane tähänkin aiheeseen liittyen on ihan viallinen..säädetty kulmat lyhyen ajan sisällä biljoona kertaa. ei pysy ratti suorassa ja ku ratista päästää irti niin lähtee ku sukkula oikeelle.. mut se onkin vähän romu..
Onko hammastanko tukevasti kiinni?? Jos hammastankoa paikallaan pitävät kaksi sankaa ovat löysällä, tai niiden puslat väljät, ratti on vähän väliä kallellaan jompaan kumpaan suuntaan.
natuli
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Loka 2004, 09:09
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja natuli »

yhessä vaiheessa ku rattia käänsi niin ei tapahtunut tosia pitkään aikaan mitään ja mietin mikä siinä on ja ku olin yhen kamun kaa tallilla niin se tuli siinä mieleen ja ku katottiin niin oli hammastanko melkeen irti =) nainen asialla.

se johtuu varmana puslista, mun jarrut on kuules niin täydellisen tasaset ettei mtiään rajaa,
Vastaa Viestiin