Bensan puristuksen kestävyys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Bensan puristuksen kestävyys
Moro kaikille!
Oon tässä nyt jo jonkun aikaa koittanu saada selvyyttä siihen että kuin paljon madallan kantta jonka myötä puristukset nousee ja kun ne nousee tarpeeks ni alkaa tää kuuluisa nakutus. Onko olemassa mitään selvää kaavaa että miten korkeilla puristuksilla 95E rupee nakuttamaan ja kaikesta päätellen 98E on ominaisuuksiltaaan sellanen että se kestää isommat puristukset ennen kun rupee nakuttamaan puhumattakaan mahdollisesti isompi oktaaniset aineet että onko kellään kokemusta niistä ja niitten puristus kestävyydestä?
Jostain kuullu että 95 rupee nakuttamaan jossain 10.5:1 ja 11:1 puristusten välillä liekkö mitän perää asialla?
Puhumattakaan kui paljo 98 kestää puristusta?
Ja miten radikaalisti puristuksia saa nostaa jos harkitsee käyttävänsä yli 100 oktaanista ainetta?
Jos ei joku siis ymmärrä ni nyt on kilpuri rakennuksessa että ei ole tieliikenne vehje kyseessä ni koitan saada jonkunlaista käsitystä aineitten ominaisuuksista.
Oon tässä nyt jo jonkun aikaa koittanu saada selvyyttä siihen että kuin paljon madallan kantta jonka myötä puristukset nousee ja kun ne nousee tarpeeks ni alkaa tää kuuluisa nakutus. Onko olemassa mitään selvää kaavaa että miten korkeilla puristuksilla 95E rupee nakuttamaan ja kaikesta päätellen 98E on ominaisuuksiltaaan sellanen että se kestää isommat puristukset ennen kun rupee nakuttamaan puhumattakaan mahdollisesti isompi oktaaniset aineet että onko kellään kokemusta niistä ja niitten puristus kestävyydestä?
Jostain kuullu että 95 rupee nakuttamaan jossain 10.5:1 ja 11:1 puristusten välillä liekkö mitän perää asialla?
Puhumattakaan kui paljo 98 kestää puristusta?
Ja miten radikaalisti puristuksia saa nostaa jos harkitsee käyttävänsä yli 100 oktaanista ainetta?
Jos ei joku siis ymmärrä ni nyt on kilpuri rakennuksessa että ei ole tieliikenne vehje kyseessä ni koitan saada jonkunlaista käsitystä aineitten ominaisuuksista.
bensakoneessa rajana ei niinkään ole nakutus vaan tiivisteiden kestävyys ja venttiilien liikkumavara.
en oo ite mitään kilpa-autoja rakentanut enkä puristuksia niin tarkkaan katsonut kuin että mennään bilteman mittarin "vihreellä" alueella. mutta ei toi 10-11:1 mitenkään kauheelta kuulosta.
en oo ite mitään kilpa-autoja rakentanut enkä puristuksia niin tarkkaan katsonut kuin että mennään bilteman mittarin "vihreellä" alueella. mutta ei toi 10-11:1 mitenkään kauheelta kuulosta.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
E85 => 106 oktaanista
Kyllä se on aika kovilla vanhemmissa vehkeissä jos on yli 11 puristus ja meinaa ajella 95:lla....
toki tähän puristuskestävyyteen vaikuttaa moottorin lämpötila, kierrosluku, kansien palotilan muoto sytystulpat... jne...
Esimerkkinä Mazda 6 Skyactive siinä on puristussuhde 14.... ja sillä voi ajaa 95:lla.
Hondalla on 11 puristukset vakiona korkeammillaa, tosin ne vehkeet yleensä
kiertää korkeammalle kuin monet muut moottorit.
Kyllä se on aika kovilla vanhemmissa vehkeissä jos on yli 11 puristus ja meinaa ajella 95:lla....
toki tähän puristuskestävyyteen vaikuttaa moottorin lämpötila, kierrosluku, kansien palotilan muoto sytystulpat... jne...
Esimerkkinä Mazda 6 Skyactive siinä on puristussuhde 14.... ja sillä voi ajaa 95:lla.
Hondalla on 11 puristukset vakiona korkeammillaa, tosin ne vehkeet yleensä
kiertää korkeammalle kuin monet muut moottorit.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
No jos kilpamoottorista puhutaan ni maksimi pyörityspaineet on noin 16.5...sitte se toimii vielä normi bensalla....just volvon moottoria tossa värkkäiltiin ni puristukset tuli noin 12.5 ja pyöritys paineet noin 16.5... Mutta sehän riippuu pitkälti et minkälaista moottoria on tekemässä ja minkälainen nokka kyseessä...mut voortin perus 2.0 päälle ku istuttaa vanhan taynuksen 1.6 kannen ni rutut huitelee noin 10.8....ihan sopivat siviili moottoriin..ja sytkällähän se nakutus hoidetaan..
Palotilan muoto ja venttiilien ajoitus vaikuttaa todella paljon. Pelkkää geometristä puristussuhdetta (eli isoimman ja pienimmän sylinteritilavuuden suhde) ei pitäisi tuijottaa. Puristuspaine voisi olla parempikin mittayksikkö koska se ottaa huomioon ainakin venttiilin ajoitukset.
Uudemmissa moottoreissa joissa on bensan suorasuihkutus ja sähköisesti säätyvä imuventtiilien aukeama, saadaan tarvittaessa pidettyä kurissa nakutus joka normaali kaasarilla ja tyhmällä nokka-akselilla + virranjakajalla esiintyisi vuorenvarmasti jos lätkäistään vain reilusti ruttua eikä tehdä mitään muuta. E85 polttoainetta voi tosiaan harkita, sillä ajelevat kohtuu tiukkoja turbokoneitakin päälle kympin puristussuhteilla kunhan perusteet on kunnossa.
Uudemmissa moottoreissa joissa on bensan suorasuihkutus ja sähköisesti säätyvä imuventtiilien aukeama, saadaan tarvittaessa pidettyä kurissa nakutus joka normaali kaasarilla ja tyhmällä nokka-akselilla + virranjakajalla esiintyisi vuorenvarmasti jos lätkäistään vain reilusti ruttua eikä tehdä mitään muuta. E85 polttoainetta voi tosiaan harkita, sillä ajelevat kohtuu tiukkoja turbokoneitakin päälle kympin puristussuhteilla kunhan perusteet on kunnossa.
No tottakai kaiken pitää olla kunnossa jos kunnon moottoria tehdään...mut esim toi volvon nokka mikä volvoon tuli ni se vaatii noin 12.5 puristukset et sinne saadaa pyöritys paineet 16.5 hujakoille...on nimittäin aikas rankka huuhtelu siinä... Joku nokka voi vaatia 11 rutut et pyöritys paineet on hyvät...ja eihän sitä jakajaa voi vakioksi jättää ja kuitenki noi "ohjeet" on tullu meidänkylän paikalliselta volvo "gurulta"...
-
- Viestit: 484
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuota puristuspainemittari ei oikein kerro puristussuhteesta juurikaan...Samu kirjoitti:bensakoneessa rajana ei niinkään ole nakutus vaan tiivisteiden kestävyys ja venttiilien liikkumavara.
en oo ite mitään kilpa-autoja rakentanut enkä puristuksia niin tarkkaan katsonut kuin että mennään bilteman mittarin "vihreellä" alueella. mutta ei toi 10-11:1 mitenkään kauheelta kuulosta.
Tuohan voi olla koneessa missä on vaikka kuudentoista rutut ja väljät sylinterit niin reilusti alle sen vihreän alueen.