Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Tarttis vaihtaa tohon 1,6 ohc nuo kumit niin kertokaas miten se tehään kun ei tunnu löytyvän oikein vinkkejä mistään. Löytyy semmonen paineilmaliitin tulpanreikään millä saadaan venttiili pysymään yläällä.
Paininvipu pois tieltä, mäntä alakuolokohtaan ja paineet pyttyyn, otat venttiilin lautaseen sopivan holkin ja napautat vasaralla lautasen lukoista irti, sitte tarvis olla sopiva vipuvarsi jossa esim. prikka lautasen kohdalla ja sillä vivutaan jousta kasaan jolloin lukot saa magneetilla nostettua pois.
Ite kyl laittasin männän yläkuolokohtaan, ettei vahingos tipu venttiili pyttyyn. Niin vaihdoin ite Cologneen ne kumit. Vaihde päälle sekä käsijarru, et se mäntä ei lähde karkuun
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mun ohje on,että eka purat kaikki vipat pois. Sit aina muki ykk ja paine pyttyyn ja vaihde+käppäri päälle. Sit vaan siihen sopivalla työkalulla painat jousta alas,että saat lukot pois.sit vaan jousi pois,vanha kumi pois,uusi tilalle romut läjään venttiilin säätö,koppa kiinni ja vetoja!
(Juippi) kirjoitti:mitehän se mäntä saatas pysyyn paikoillaan kun moottori on konepukissa? :?
Teet jonkun raudan mikä tulee vaihdelaatikon kiinnityspultin reikiin kiinni ja siihen joku "väkänen" vauhtipyörän hammaskehää vasten joka estää konetta pyörimästä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tunkee pyttyyn narua jos ei luota paineilmaan. Eikä se venttiili tainnu 1.6 ees mahtua tippumaan kokonaan pois ohjurista, ei sitä ny tieten tarvi kokeilemaan mennä
Joskus vaihdoin kumit tosiaankin tunkemalla narua pyttyyn ja vipuamalla sopivalla kiintoavaimella nokka-akselin alta. Tuohon on joku työkalukin olemassa autotarvikeliikkeissä.
Jos kone on jo muutenkin irti niin tekisin tosiaan sen venttiilien läppäyksen ja samalla saa uuden kansipahvin niin kiertää vesi nelospytylläkin asti.
Joo jos kone on irti niin ehdottomasti sitten kansikin irti, samalla vaivalla menee.. suosittelen kanssa lisäks venojen läppäystä samalla, sekään ei iso homma ole