Tasavirtalaturin 6V/12V testaus / korjaus for dummies

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Tasavirtalaturin 6V/12V testaus / korjaus for dummies

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Minähän en siis ole mikään sähkön suurlähettiläs, joten joudun tälläisiin perusasioihinkin hakemaan tietoa, jota nyt en löytänyt kovinkaan nopeasti. Potilaana 6 volttinen tasavirtalaturi (Taunus Transit -64). Osaisiko joku kertoa selkokielellä minulle ja muille asian kanssa ihmetteleville mitä kaikkea tulee testata vikaa etsiessä. Saman ohjeethan pätevät myös 12V laturiin..

Havaintoja omasta tapauksestani:
-Latausvalo palaa vikaa ilmoittaen auton käydessä. Uusi 6V akku, jonka jännite akkulaturilla täyteen ladattuna on n 6,6-6,7 volttia on auto sitten käynnissä tai ei.
-Laturissa (Bosch) terminaalit D+ ja DF, jonka lisäksi laturin runkoon menee miinus (D- ?)
-Ymmärsin, että latausrele käytännössä yhdistää D+ ja DF -navat tarvittaessa, jolloin laturin pitäisi ladata -> oikosulkemalla laturin navat D+ ja DF ei se vieläkään lataa.

Tästä päättelin itse laturin olevan sökö, joten otin sen irti ja purkasin osiksi, joka sinänsä oli helppo homma. Toinen hiili oli aika lailla kulunut, joten viilasin jostain löytämäni hiilet vanhojen tilalle, puhdistin muuten ehjän näköisen laturin ja laitoin kasaan. Kokeilin polarisoida, eli akusta miinuskenkä laturin runkoon eli D- :een, ja plussaa D+ -napaan, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kokeilin antaa plussaa myös DF -napaan sekä lopulta samanaikaisesti D+:aan ja DF:ään, mitään ei tapahtunut. Jollain tapaa tuo kai pitäisi saada pyörimään kuin sähkömoottori, jos siis on kunnossa.

Mitä nyt seuraavaksi? Mitä mittaan ja miten, millaisia tuoksia pitäisi saada?
hoppa69
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Syys 2006, 22:34
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja hoppa69 »

Itse en osaa auttaa yhtään, mutta kysyppä tuon linkin "6voltin mieheltä" osannee auttaa :D

http://z9.invisionfree.com/mkerho/index ... topic=1040
M voortit kiinnostaa kaikessa muodoissa.

www.fordmclub.fi
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

The error returned was:

You do not have permission to view this topic
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Varmaan magnetointi hävinnyt laturista..
Saat kyllä ite kooklettaa miten se magnetoidaan, kun ei heti löytyny mitään kovin selkokielistä foorumia. :cry:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
hoppa69
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Syys 2006, 22:34
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja hoppa69 »

niceman kirjoitti:The error returned was:

You do not have permission to view this topic
Jos tämä viittaa tuohon meikäläisen postaukseen, niin tonne M palstalle pitää rekstöröityä jotta siellä pääsee näkemään kaikki kirjoitukset.
M voortit kiinnostaa kaikessa muodoissa.

www.fordmclub.fi
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

JeeSe kirjoitti:Varmaan magnetointi hävinnyt laturista..
Saat kyllä ite kooklettaa miten se magnetoidaan, kun ei heti löytyny mitään kovin selkokielistä foorumia. :cry:
Tarkoitin polarisoinnilla juuri tuota. Tehty, ei auta.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Uudelleenavaus, uudet mallikohtaiset hiilet, ja jo pyörii.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ilmeisesti sovitit sinne jonkun verkkovirtavehkeen hiiliä? Joo ei tosiaan toimi semmosilla, ovat vastukselliset...
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jeddah, juuri tämänlaista tietoa kaivataan!

joo nyt siis pyörii, mjutta väärin päin. eli miten sen nyt saa vaihtamaan suuntaa? oon kokeillut seuraavilla konsteilla laturi mekaanisesti kiinni autossa:

-DF ja D+ johdot irti laturista, molemmista navoista vuotorellen nollaus runkoon, sitten plussalla räpsäystä molempiin napoihin vuorotellen

-Sama hoito auto käynnissä että pyörii valmiiksi oikein päin

-Yhtä aikaa sähköä molempiin napoihin

-DF ja D+ paikallaan samat kokeilut, sekä käynnissä että sammuksissa

Mikään noista ei käännä pyörimissuuntaa. Lataustavalo kirkastuu kun auton käynnistää, ja latausjännite on negatiivinen.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Laturi kävi itseäni viisaammalla miehellä perusremontissa, latasi sen jälkeen 11 volttia mutta edelleen miinusta... Vaikka kuinka kauan käyttää autoa ja räpsiiä virtaa laturin napoihin, ei napaisuus käänny.

Tänään otin laturin TAAS irti, purkasin atomeisksi, käänsin kenttäkäämin johdot ristiin ja kasasin laturin. Nyt sain jo irtolaturin porakoneella pyörittäen näyttämään oikean laista (positiivista) jännitettä kun sitä pyöritti myötäpäivään. Vaan kun laitoin laturin autoon kiinni, se latasi taas negatiivistä, eikä "opettaminen" plusjännitteellä auttanut.

what next? mä oon oikeasti aivan pihalla, heti kun luulin olevani vähäsen jyvällä, huomasinkin taas etten ymmärrä tästä mitään.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Voi olla tyhmä kysymys,mutta pyörimissuunta varmasti
oikea..? Bosch 6V latureita on molempiin suuntiin
pyöriviä,Taunuksen orginal myötäpäivään.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nyt alkaa jotenkin kuulostaa siltä, että sulla on plussamaadotteisen vehkeen laturi siinä, tai sitten kytketty plussamaadoitteiseksi... Ja tarkemmin funtsittuna, eikös tuon ajan Britti-Fordeissa käytettykin plussamaadotteista sähkösysteemiä?
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

jeddah kirjoitti:Nyt alkaa jotenkin kuulostaa siltä, että sulla on plussamaadotteisen vehkeen laturi siinä, tai sitten kytketty plussamaadoitteiseksi... Ja tarkemmin funtsittuna, eikös tuon ajan Britti-Fordeissa käytettykin plussamaadotteista sähkösysteemiä?
Muistan kun joskus vuosia sitten asenneltiin pariin tarktoriin uudet tasavirtalaturit, niin ne kävi sekä plus että miinusmaadoitteisiin ajoneuvoihin. Niis oli ohjeet mukan miten ne sai muutettuu ja tääl on niit ohjeitakin ollu, mut ei jostain syystä oo alkannu toimimaan...

Tuolla lisää juttua :D
http://sfnet.harrastus.autot.tee-itse.n ... isoinnista
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Briteillä +maadoitus kyllä,mutta 12v.

Bosch 6v ei ole +maadoitteisia,Germaani ei ole
sitä käytttänyt.
Vastaa Viestiin