V6 Escort mk1

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

V6 Escort mk1

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Pitäs ehkä tämmönen värkätä jos löytyy sopiva mk1 koppa, v6 tekniikka olis jo valmiina. Mitä vaatii että saa leimattua? Dokumentit yms.? Tilavuudet ja tehot jo tiedän.

Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

https://docs.google.com/gview?url=http% ... er=1&w=840

85kW / 1993cm3 / 130kg verrokkiteho / tilavuus / paino, joten maksimit 102kW (138,7hp) / 2491,25cm3 / 156kg <- noihin kutonen menee, ainakin 2.3. Moottorin painaessa väh. 10% verrokkia enemmän (143kg tai enemmän tässä tapauksessa) on suoritettava painonsiirtoa etuakselilta taka-akselille. Tehon ja omamassan suhde ei vielä tule vastaan (omamassa jaettuna 7 = max kW).

Muutokset kuten kerroitkin (paperin mukaan), mistään poikkituesta ei puhuta mitään ellei haeta poikkeuslupaa vielä isommalle / tehokkaammalle / painavammalle koneelle jonka ehtona sellainen on. Katsastaja voi lisäksi vaatia dokumentteja tarpeen mukaan esim. hitsaustyön lujuudesta, moottorin alkuperästä (tekniikanluovuttajan rekkari / valmistenro on kova sana pitää jemmassa), pyörien asentokulmista jne.)

Suurimmaksi ongelmaksi tulee auton kokonaismassan ja etuakselimassan pienuus. Kumpaakaan ei voi korottaa ilman valmistajan lupaa (jollaistaa ei ikinä vanhaan autoon saa), ja massat kun ovat varsinkin pikkukoneisissa todella pienet. Suomeksi sanottuna, kun etuakseli laitetaan vaakaan, suurin sallittu etuakselimassa ei saa täyteen kuormatulla autolla ylittyä uudella tekniikalla. Tähän auttanee painonsiirto, eli kaikki raskaat osat taakse / pois / vaihto kevyempiin osiin. Edelleen pitää ottaa huomioon pieni kokonaismassa, eli tyhjä auto kun punnitaan, täytyy jäädä 75kg / istumapaikka kantavuutta vähintään -> voi olla pakko muuttaa kaksipaikkaiseksi. Tuota omamassan nousua lisäävät moottorin lisäksi kaikki muut muutokset; isot jarrut ovat raskaammat, samoin tolpat, vaihteisto, kardaani... Kokonaismassa (tehtaan ilmoittama) miinus omamassa (todellinen eli punnittu) on yhtä kuin kantavuus, jota siis viisipaikkaisessa autossa jäätävä 5x75kg = 375kg ja kaksipaikkaisessa 2x75kg = 150kg.

Eli ei muuta kun tekemään ja kyllä siinä kutosessa riittää rautaosia vaihdettavaksi kevyempiin :-)

Kirjoitteli Sami, välivapaalla oleva Katsastusmies 8)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: V6 Escort mk1

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kullanderi kirjoitti:Pitäs ehkä tämmönen värkätä jos löytyy sopiva mk1 koppa, v6 tekniikka olis jo valmiina. Mitä vaatii että saa leimattua? Dokumentit yms.? Tilavuudet ja tehot jo tiedän.

Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?

Jos tähän lähdetään asentaisin taakse suoraan levyjarrut... joku 247mm escon etulevyt taakse olisi ihan asialliset.
Painoa saat säädettyä kun siirrät akun peräpaksiin nyt aluksi. Edessä alumiinisyyläri keventää myös painoa jonkun verran. Peltivanteilla saat myös muuteman kilon karsittua auton painoa. Alumiini vanteet tahtoo olla aina painavammat.

Poikkituella ei ole kait mitään merkitystä katsastuksessa. Mk1 escoon tosin saa melko helpolla
kyseisen tuen. Itse en saanut omaan autoon kyseistä tukea ja on nyt työnalla tekeillä omaan makuun
sopiva säädettävä tuki hapiksesta. Kannattaa katsastus tilanteessa muuttaa auto suoraan 4 hengelle tarkoitetuksi. On tuo sen verran pieni auto, että ei siellä juuri koskaan 5 henkeä ole.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Okei, mites kun minulla on tuo varaosa Coupe joka on alunperin 1,6 litranen ja siihen on rekisteröity 2,0 v6. Niin siitä varmaan se tekniikka sitten käy kun paperit siihen löytyy?
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kullanderi kirjoitti:Okei, mites kun minulla on tuo varaosa Coupe joka on alunperin 1,6 litranen ja siihen on rekisteröity 2,0 v6. Niin siitä varmaan se tekniikka sitten käy kun paperit siihen löytyy?
Eikös tuo 2.0 V6 mene noissa rajoissa niin, että ei tarvit se kuin sen moottorin...
ei tarvi papereita irrotusautosta. Teho ei kasva, eikä tilavuuskaan kasva liikaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

2l v6 pitäs mennä ihan sellasenaan,tehot ei ainakaan ylity eikä varmasti painonkaan kanssa tule ropleemia,akku vaan takahutlariin :lol: ..
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Saiskohan fiilungilla 2,6:sen leimattua 2,0 litrasesta? Niin on ainakin tolle varaosa-coupelle tehty :lol:
2,0 painaa 161kg ja 2,6:nen 170kg
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

käytät sillä 2l v6 leimalla,sen jälkeen kun muutokset lyöty otteeseen niin ei niitä hirveesti kiinnosta mikä kone siellä on,tai eivät varmaan niin hanakkaasti ala tutkimaan konetta ja koneen tyyppinumeroita jne :lol: .. Ei tossa mun escossakaan ole takelevyjä tai levikkeitä merkattu otteesee,mutta kun ei niistäkään ole satavarmaa tietoa koska ne on laitettu,inssikin vaan tuumas että siellähän ne ovat :lol: ..
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Eipä noissa ole isoja eroja muussa kuni öljytikun sijainnista (2.8 siellä reunassa)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

ja jos haluaa pelata varman päälle niin lyö isompaan lohkoon sen 2-litrasen numerot
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Sovitaanko ettei tehdä tuollaisia tai huudella siitä niin kovaan ääneen.

Kohta ei tarvitse harrastaa yhtään autoja kun aina ovat sitä mieltä että kyseessä on joku huijaus.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

REHELLISELLÄ PELILLÄ, kyllä kansa tietää, rötösherrat kiinni... :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

köh köh :lol:

trafin virheellisten säännösten syytä...
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

joo.. kyllä suomi on autonrakentelun ja monen muunkin asian osalta sellanen
sarvikuonojen maa että huh huh.. :roll:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
tauno82
Viestit: 219
Liittynyt: 03 Kesä 2007, 20:54
Paikkakunta: ristiina

Viesti Kirjoittaja tauno82 »

Mois kirjoitti:REHELLISELLÄ PELILLÄ, kyllä kansa tietää, rötösherrat kiinni... :D
HERRAT ne huijaa eikä myö rehelliset duunarit :lol:
Vastaa Viestiin