taunuksen etuakselisto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

zero_cool
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Kesä 2005, 19:39
Paikkakunta: Ylivieska

taunuksen etuakselisto

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

Eli mitä eroa on ohc:een ja v6:sen etuakselistossa muuta kuin jarrut. Että käykö 2.6 v6:nen 1.6 ohc etuakselistoon. Auto on -74 taunus ja moottori on 26m fordista.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

ei kai jarruissa ole mitään eroa..just vaihdoin oharin jarrut kutoseeni,ja ihan samalta näytti ja pultitkin osui kohdalleen..
jaa ei kun sulla olikin isompi kutonen..
mutta kai se lohko on ulkomitoiltaan sama kun 2.3 kin..
mahtaisko olla vähän vahvempi palkki..
ja pitemmät kierrejouset ainoa..ja kiinnityskorvakkeet tietysti.
Taunus Maximus =)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Jousissa on eroja, jarrut ovat aina samat. 71-73 -malleissa kallistuksenvaimennin oli mukana vasta 1600 GT OHC:stä ylöspäin, mutta reaktiotangot vaihtamalla kallistuksenvaimentimenkin voi lisätä näihin jälkeenpäin. Varsinaisessa apurungossa on pieniä eroja eri vuosimalleissa, mutta moottorityyppi ei tähän vaikuta.

janzamar kerkes taas livauttamaan väliin... :)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, eli vastaus on että KÄY! Tosiaan moottorinkorvat sun pitää etsiä jostain toisesta V6 Taunuksesta tai Sporttiautosta!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

aivan joo..unohtu taas ettei 2.6:tta ole tuotu/tehty
ollenkaan,eli ne jarrut tosiaankin on samat.. :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mut käykö öljypohja? ainakin 20m:n V6:n öljypohjaa pitää vähän muotoilla, jottei se ota kiinni palkkiin... moottorin kiinnikkeet voi hitsailla ite.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

mitenköhän olis,kun mulla on muistikuvaa juopuneesta 80-90
luvusta että johonkin liekö sitten ollu japski vai euro-autoja
mutta heitettiin etuveto-autosta moottori takatuuppariin
kääntämällä öljypohja toisinpäin..ja vähän kiinnikkeitäkin sai sorvata..
kun meni kymmenkunta vuotta enemmän tai vähemmän kaikki vapaa-aika päissään..ei oikein kaikkea jaksa muistaa.. :)
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

etuveto-ooppelin 16V XE kone menee heittämällä takatuuppariin laittamalla vaan takatuupparin moottorinkorvat ja omegan laatikko ja kytkin.

Virranjakaja menee tosin lämppärin moottorin läpi tulipellin sisään, mutta voi sen virittää toiseenkin päähän, jos jaksaa.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

olisko kellään kuvia nuista V6 moottorinkorvakkeista?? Voi olla malleilla tarvetta muutaman vuoden päästä..
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Viipo kirjoitti:etuveto-ooppelin 16V XE kone menee heittämällä takatuuppariin laittamalla vaan takatuupparin moottorinkorvat ja omegan laatikko ja kytkin.

Virranjakaja menee tosin lämppärin moottorin läpi tulipellin sisään, mutta voi sen virittää toiseenkin päähän, jos jaksaa.
Paljon kiinnostaa,opel jutut :wink:

Mutta miehän oonki tunnettu pilikunviilaaja/
näsäviisatelija :)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

noniin, nyt on tehostettu hammastankokin paikoillaan.
eihän se mitenkään heittämällä menny, mutta istuu sinne lopulta kuitenkin.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Viipo kirjoitti:noniin, nyt on tehostettu hammastankokin paikoillaan.
eihän se mitenkään heittämällä menny, mutta istuu sinne lopulta kuitenkin.
Kuvia? Tarinaa asennuksen vaiheista ja vaikeuksista? :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

kuvia on kännykässä, mutta kaapeli hukassa...

molemmista raidetangoista piti katkasta päistä se koko jengaosa + 1cm verran tyhjää pois, (sitä ennen kannattaa vääntää ne uudet jengat, normaali M14x2)
sitten sompailemaan paikalleen ja huomataan, että toista moottorinpukkia ja kumityynyä piti vähä muotoilla rälläkällä, mutta kyllä se sinne meni. sitten tein lattaraudan pätkät, jossa oli 10mm reiät 3cm etäisyydellään toisistaan ja pulttasin kiinni.

Lopuksi vielä scorpion rattiakselista piti ottaa 3cm pätkä pois murrosten välistä, niin sekin istui nätisti paikalleen.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Pitiks ne lattaraudat hitsata kiinni vai miten sen kiinnitit?
Ootko jo päässy tyypittämään?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Viipo kirjoitti:mut käykö öljypohja? ainakin 20m:n V6:n öljypohjaa pitää vähän muotoilla, jottei se ota kiinni palkkiin... moottorin kiinnikkeet voi hitsailla ite.
Äkkiseltään tuntuu ettei onnistu pienellä muotoilulla asennus m-hopan öljypohjalla. M-hoppien öljytila kun on koneen keskivaiheilla kun taas taunuksen (ja granadan) ölljytila on moottorin takaosassa.

jokseenkin epäselvät kuvat:
M-pohja: http://www.elisanet.fi/pihlami/teron/23v6_01.jpg
taunus pohja: http://www.elisanet.fi/pihlami/teron/23v6_02.jpg

Taunusmies Jussi kirjoitti:olisko kellään kuvia nuista V6 moottorinkorvakkeista?? Voi olla malleilla tarvetta muutaman vuoden päästä..
edit: Olinkin jo ottanut.
http://www.elisanet.fi/pihlami/teron/145_4543.jpg
http://www.elisanet.fi/pihlami/teron/145_4544.jpg
Vastaa Viestiin