Atlas tietopaketti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Atlas tietopaketti

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tää oli vanhalla foorumilla ja jonkun kerholaisen kirjoittamana, joten laitetaan se tänne nykyisellekkin:

Classic Ford -lehdestä 5/1999 löytyi seuraavanlaista tietoa:

Jäykkiä taka-akseleita on kahta päätyyppiä:
-"Salisbury" eli "Atlas"
-"English" eli "Timken"

Englantilaiseen akseliin veto/tasauspyörästö kiinnittyy edestäpäin, mikä tekee välityksien
vaihtamisen ja huollon helpommaksi. Levein enkkuperä löytyy MkII Cortinasta, kapein
Angliasta.

Salisburyn sisuskaluihin pääsee käsiksi takakautta. Vakiokunnossa Atlas on Timken-akselia
kestävämpi. Atlaksia on kolmea leveyttä:
-"Wide Atlas": leveys 52,5", (MkII/III Capri)
-"Narrow Atlas": leveys 50", (MkI 3.0 Capri)
-"Baby Atlas": leveys 48", ei vakiona missään, Motorsport -käyttöön tehty.

Nämä siis ovat niitä ns. Iso-Atlaksia. Lehdessä mainitaan että on olemassa myös
"Miniature Atlas", jota meilläpäin nimitetään Pikku-Atlakseksi - siis EI sama asia kuin
"Baby Atlas", joka on kapea Iso-Atlas...!!!

Lehdessäkin mainitaan, että "Miniature Atlasta" voidaan luulla "Baby Atlakseksi".
Pikku-Atlas on kuitenkin huomattavasti heikompi; ison vetopyörän eli lautaspyörän
halkaisija on Iso-Atlaksessa 7,5" ja Pikku-Atlaksessa 6,5".

Classic Ford on englantilainen lehti, ja sikäläiset akselit ovat useimmiten
englantilaistyyppisiä. Suomessa Pikku-Atlas on yleisempi, sellaisia on Taunuksissa ja
saksassa valmistetuissa takaveto-Escorteissa. Jossakin on sanottu, että V6-Taunuksissa
olisi Iso-Atlas, mutta itselläni on Taunuksessa (Coupe GT 2000) ja vanhakoppa-Escortissa
(1300 Sport) saman kokoiset lautaspyörät (6,5" eli Pikku-Atlaksia ovat).

Ison ja Pienen Atlaksen erottaa käsittääkseni ulkoisesti seuraavista eroista:

-Pienen vetopyörän laippa (johon kardaani kiinnitetään) näyttää olevan ikäänkuin syvemmällä
kotelon valussa Iso-Atlaksessa
-Takakannen kiinnitys perämurikkaan tulee Iso-Atlaksessa ulospäin niin, että
sivuprofiilissa näkyy "laippa" - Pikku-Atlaksessa taas kiinnityspulttien reiät menevät
takaa valun läpi kotelon sisälle... Hieman hankala selittää ilman kuvia...
-Takaapäin katsottaessa ylin ja alin takakannen kiinnityspultti ovat Iso-Atlaksessa
keskilinjalla, Pikku-Atlaksessa siitä oikealle.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98