Hivenen Etelä-Afrikan ja Australian Cortinoista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

Hivenen Etelä-Afrikan ja Australian Cortinoista

ViestiKirjoittaja Polara1970 » 18 Marras 2013, 18:21

Itse kun etsin noista Etelä-Afrikan 3.0 Taunuksista tietoa niin ei niistä tuntunut löytyvän oikein mitään. Ne tietyt samat asiat tuli aina vastaan jotka lähes jokainen vähänkin asiaa kaivellut tietää. Minkään sortin korjauskirjaakaan ei meinannut kyseisestä autosta löytää millään (vai enkö osannut etsiä). Mutta löytyipähän edes jotakin kun jaksoi jokusen vuoden silloin tällöin etsiä. Australian mallin kirjaa taas löytyy uutena kuin käytettynäkin helposti ja Cortina TE/TF opuskin tuli joskus hommattua.
Ajattelin laittaa vähän noita tietoja näkyville jos joitain muitakin sattuisi kyseiset tiedot kiinnostamaan.


Cortina mk4:

Mk4 korjausoppaan ja korjausoppaaseen kuuluvan Etelä-Afrikan täydennysosan mukaan 3.0 v6 alusta vastaa akselistoiltaan/tuennoiltaan ja jarruiltaan Euroopan 2,3 mallia. Taka-akselissa ainoa ero on välityssuhde joka on 3.0 mallissa 3,09:1 (3.0 Caprin välitys) kun euroopan 2.3 mallissa se on 3,44:1.
Etujarrut ovat täysin samat kuin Euroopan 1.3-2.3 malleissa olevat. Takajarrut ovat samat noin 45mm leveällä hihnalla olevat halkaisijaltaan 9” (228,6mm) kuin Euroopan 2.0-2.3 malleissa. Taka-akselin tuentakin on täysin sama kuin Euroopan mallissa, tosin takakallistuksenvakaajaa ei ilmeisesti ole ollenkaan.

Etelä-Afrikan Autodata kertoo:

Cortina 3000 S / Cortina 3000 GL

Tilavuus: 2994cm3
Suurin teho (DIN): 101,5kW/5000rpm
Suurin vääntö (DIN): 234Nm/3000rpm

Cortina 3000 S

Vuosi Myyty kpl
1977 3256
1978 4432
1979 2575
1980 Ei tiedossa


Cortina 3000 GL

Vuosi Myyty kp
1979 825
1980 Ei tiedossa


Cortina mk5:

Mk5 korjausoppaan ja korjausoppaaseen kuuluvan täydennysosan mukaan 3.0 v6 alustaan tuli pieniä muutoksia edelliseen malliin verrattuna. Taka-akselin ylätukivarret ovat samansuuntaiset alatukivarsien kanssa ja tuentaan kuuluu lisäksi panhard tanko. 3.0 mallissa ainoastaan takakallistuksenvakaaja. Jousista täydennysosa sanoo ainoastaan että eri malleissa on eri jäykkyiset jouset. Ne ovat merkitty värikoodeilla ja jousta vaihdettaessa on käytettävä samalla värikoodilla olevaa jousta kuin alkuperäinen. Takajarrurummut ovat halkaisijaltaan 9” (228,6mm) mutta leveämmät kuin aiemmin (57,2mm). Jarrupaineensäätöventtiili löytyy 2.0 ja 3.0 malleista.

Etelä-Afrikan Autodata kertoo:

Cortina 3,0 GLS / Cortina XR6

Tilavuus: 2994cm3
Suurin teho (DIN): 101,5kW/5000rpm
Suurin vääntö (DIN): 234Nm/3000rpm

Cortina 3,0 GLS

Vuosi Myyty kpl
1980 Ei tiedossa
1981 4570
1982 4045
1983 2920
1984 39

Cortina XR6

Vuosi Myyty kpl
1980 Ei tiedossa
1981 3583
1982 3223
1983 2313
1984 14

Tammikuussa 1981 saataville tuli rajoitettu erä Interceptor mallia joka oli varustettu kolmella 2-kurkkuisella kaasuttimella. Tehoa kyseisessä mallissa on 118kW/5800rpm.


Mk3 Cortinasta minulla ei kirjaa/täydennysosaa ole, ainoastaan Autodatalappu löytyy josta selviää:

Mk3 Cortina 3000 GT / 3000 XLE

Tilavuus: 2994cm3
Suurin teho (SAE): 117,2kW/5000rpm
Suurin vääntö (SAE): 257Nm/3000rpm

Cortina 3000 GT

Vuosi Myyty kpl
1973 1478
1974 44

Cortina 3000 XLE

Vuosi Myyty kpl
1974 3064
1975 3417
1976 3294
1977 1325

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Joitain teknisiä tietoja Australian TE (mk4) ja TF (mk5) Cortinasta:

TE Cortina 4,1 valurautakannella ennen vuotta 1979

Tilavuus: 4088cm3
Suurin teho (DIN): 92kW/3700rpm
Suurin vääntö (DIN): 288Nm/2400rpm

TE Cortina 4,1 valurautakannella 1979 alusta

Suurin teho (DIN): 94kW/3600rpm
Suurin vääntö (DIN): 295Nm/1800rpm

TE ja TF Cortina 4,1 alumiinikannella

Suurin teho (DIN): 94kW/3600rpm
Suurin vääntö (DIN): 304Nm/2000rpm


Etuakselistoltaan erilainen kuin euroopan malli. Myös rungon etuosa erilainen.
Taka-akseli samanlaisella tuennalla kuin euroopan malli. Autossa Borg-Warnerin valmistama perä jossa välitys 2,92:1 (aiemmat TE mallit) tai 2,79:1 (TF ja myöhemmät TE mallit).
Jäähdytetyt levyt edessä, halkaisija 238mm ja paksuus 22,2mm. Jarrusatulan männän halkaisija 54,1mm. Takana rummut mitoiltaan 228,6 x 57,15mm. Takajarrusylinterin halkaisija 17,78mm.
Pääsylinterin halkaisija 20,6mm. Jarrutehostimen “tehostussuhde” (boost ratio) 3:1.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Noita Etelä-Afrikan kirjoja etsiessä minulle selvisi myös se että ilmeisesti noita isokorisia vanhempia taunuksia on myös tehty Etelä-Afrikassa 3.0 koneella. Noihin minulla ei ole mitään kirjoja enkä tiedä edes noista euroopan malleista mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=rSvJzQfz-M4
http://www.flickr.com/photos/14099207@N07/5174230833/
Avatar
Polara1970
 
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Hivenen Etelä-Afrikan ja Australian Cortinoista

ViestiKirjoittaja hoppa69 » 19 Marras 2013, 21:18

Polara1970 kirjoitti:Noita Etelä-Afrikan kirjoja etsiessä minulle selvisi myös se että ilmeisesti noita isokorisia vanhempia taunuksia on myös tehty Etelä-Afrikassa 3.0 koneella. Noihin minulla ei ole mitään kirjoja enkä tiedä edes noista euroopan malleista mitään.
http://www.youtube.com/watch?v=rSvJzQfz-M4
http://www.flickr.com/photos/14099207@N07/5174230833/


Näistä sen verran että ei näissäkään ollut Taunus tekstiä, ovat vain M voorteja. Ohjaus oikella on isoin ero muihin M autoihin ja tietysti se Essex moottori, niitä sai 2,5 ja 3,0 kokosina, sekä konepelin "scoopin"muoto. Käsittääkseni alustan rakenteet samat kun muissakin. Norjassa on ainakin yksi tuollainen ja ilmeisesti myösRanskassa, ovat myöhemmin tuotuja yksityisen henkilön toimesta.
M voortit kiinnostaa kaikessa muodoissa.

www.fordmclub.fi
hoppa69
 
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Syys 2006, 22:34
Paikkakunta: Sastamala


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa