Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Eilen kävin ton 2,3 Coupen hakemassa ja pitäs vaihtaa jäähdytysnesteet uusiin (mittasin ne niin pakkasenkestävyys jotain +-0) Lämppärin letkut ajattelin myös vaihtaa oikeinpäin ku ei puhalla kun haaleaa ilmaa :lol: Mikä olis paras tapa ilmata toi järjestelmä ettei varmasti jää ilmaa kun ei toi lämpömittarikaan toimi. Aluks jo säikähdin et miks ei lämpee mut hyvinhän toi kuljetti 380km kotiin keittämättä ja sit selvis et ne letkut on väärinpäin. Eli ei varmaan muuta vikaa liene kun pelittää ihan hyvin. Jotain tuolta lueskelin ilmaamisesta mutta selkovastausta en löytäny...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Taunus ei taikoja tarvii. Korkki auki kun käyttelee niin kauan, että Termari aukee niin se on siinä..
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

tietty jos lämppäri kenno tukossa/kalkkeutunut niin eipä se silloinkaan pahemmin lämpöä pukkaa..
ja voihan siellä olla raitisilma läppäkin auki/raollaan..

siis jos ei ilmaamisella korjaannu.. :D
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Nii minäki aattelin, mutta menin taas ihan sekasin kun luin tuolta noita muita ketjuja.. oli vaikka mitä neuvoa ja niksiä siellä (aja auto mäkeen, lämppärin letku irti, yms). Varmaan kun valutan vanhat pois ja laitan uutta niin paljon ku menee, sit käyntiin korkki auki ja lisää nestettä? Ylävesiletku ku alkaa lämmetä niin termari ilmeisesti auki sillo ja siellä ei oo ilmaa ja vesi kiertää siis. Tässä käsityksessä minä olen aina ollu.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

V6 on lämmin kun alaletku lämpeää
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ei sitä järjestelmää kannate piripintaan täyttää, pukkaa vaan nestettä pihalle sitte kun alkaa lämmetä. Täytät silleen että nesteen pinta on just jäähdyttimen kennoston tasalla ja lisäilet pikkuhiljaa koneen lämmetessä kun neste vajenee. Kone on kuuma ja neste kiertää niin joku pari senttiä jätät ilmatilaa jäähdyttimen yläosaan.

Tuo toimii käytännössä kaikissa autoissa jos ei toimi niin on jotain vialla / väärin kasattu.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Alavesiletkusta kokeilla sit että se neste varmasti kiertää siellä? Kun ei tosiaan toimi tuo lämpömittari niin vähän pelottaa...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kyl siit ylemmäst lämppärinletkust voi kans sitä ilmaa laskea heti aluks.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Tiivistettynä siis näin? Laitan syyläristä niin paljon nestettä menemään ku menee (ei ihan täyteen), kone käyntiin syylärin korkki auki ja lisäillä sitä mukaa mitä vähenee koneen käydessä, sit kun ei enää ole tarvetta lisätä ni rupeen tarkkailee millon syylärin alaletku rupee lämpenee niin vesi kiertää sillon ja ilmaa ei ole?... Onko vielä jotain "varmistusta" lisäks että ei varmasti ole sitä ilmaa siellä? Ja pitääks noitten puhaltimien vipujen olla missä asennoissa, onko väliä? Ja kuin paljon tähän suurinpiirtein menee nestettä et osaan ostaa sopivan määrän?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jep. Katoin Autodatasta et nestetilavuus 2.0 OHC Koneella 7 litraa ja V6:lla 7,8 litraa. Ite oon käyttänny tislattua vettä + jäähdytysnestettä 50% seoksella. Tislattua vettä siks et siin ei oo kalkkia sun muuta paskaa. Robbarist ostin viimmeks 4 vai oliks se 5 litran kanisterin.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:Jep. Katoin Autodatasta et nestetilavuus 2.0 OHC Koneella 7 litraa ja V6:lla 7,8 litraa. Ite oon käyttänny tislattua vettä + jäähdytysnestettä 50% seoksella. Tislattua vettä siks et siin ei oo kalkkia sun muuta paskaa. Robbarist ostin viimmeks 4 vai oliks se 5 litran kanisterin.
Tislattu vesi + 1/1 seos on todella hyvä. Tosin ostin 10vuoden jäähdytysnestettä että ei tarvi turhaan vaihtaa kun tulee niin vähän kilometrejä olihan se paljon kalliimpaa kuin normaaali neste mutta jos kahden vuoden välein pitää vaihtaa niin tulee se silleenkin kalliiks.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Niin se vielä että tartteekos noitten puhaltimien vipujen olla missä asennossa ilmatessa? Onko mitään väliä?
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No hanat auki=kuumalle,että vesi kiertää. Ei se mitään rakettitiedettä ole, ihan turhaa jännittämistä :D
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joo ei se avaruusteknologiaa oo kuten Ladassa, mut jännittää nyt kun ei toimi toi lämpömittari :D Yleensä oon vaan lisänny nestettä ja tarkkaillu lämpöjä mut nyt ku se ei oo mahdollista niin halusin vaan varmistaa miten voin todeta et se vesi varmasti kiertää :)
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Tyhjensin sen koko järjestelmän nyt ja laitoin syyläriin nestettä niin paljon ku menee (pari litraa). Laitoin koneen käyntiin ja syylärin korkki on auki, oli jonkin aikaa käynnissä mutta neste ei vähene??? Tulee vaan höyryy tuolta kun korkki on auki... Keulakin on jo jonkin verran ylhäällä kun on tuommosessa loivassa mäessä.. en tiedä enkö vaan uskalla käyttää niin lämpimäks... alkaa kyrpii
Vastaa Viestiin