Venttiilivarren kumien liimaus!
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Venttiilivarren kumien liimaus!
Ei sen istukan pitäis kulua, nyt sitten liimattiin pari ohjurin kumia kiinni, ei pysyneet hetkeekään paikoillaan, onkos muut törmänneet samaan??
Tänään ajellaan ja tutkitaan loppuiko savutus...
Edelliset kumit pysyi paikallaan alle 20 km...
Kestääkö paikoillaan ensiviikonloppuna valkeakoskelle saakka...
Tänään ajellaan ja tutkitaan loppuiko savutus...
Edelliset kumit pysyi paikallaan alle 20 km...
Kestääkö paikoillaan ensiviikonloppuna valkeakoskelle saakka...
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Re: Venttiilivarren kumien liimaus!
Eipä se savu onneksi mitään rikoMappi kirjoitti:Ei sen istukan pitäis kulua, nyt sitten liimattiin pari ohjurin kumia kiinni, ei pysyneet hetkeekään paikoillaan, onkos muut törmänneet samaan??
Tänään ajellaan ja tutkitaan loppuiko savutus...
Edelliset kumit pysyi paikallaan alle 20 km...
Kestääkö paikoillaan ensiviikonloppuna valkeakoskelle saakka...
Re: Venttiilivarren kumien liimaus!
[/quote]
Eipä se savu onneksi mitään riko [/quote]
Mutta se haju
Eipä se savu onneksi mitään riko [/quote]
Mutta se haju
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Mulla on ollut samaa ongelmaa, vaikka olen aina käyttänyt "niitä parempia kumeja". Tiivistesarjojen mukana tulevat mustat, kovat ja muovisen oloiset "kumithan" ei pysy paikoillaan viikkoakaan.
2002 kesällä vaihdoin yhteen autoon uudet "paremmat kumit" ja pistin väliin tipan ruuvilukitetta molemmin puolin. Hyvin ovat pysyneet. Autolla on ajettu sen jälkeen yli 30000 km. Ei pölläyttele.
2004 lokakuussa vaihdoin toiseen autoon samanlaiset kumit ja ajattelin, että hyvinhän nuo pysyy, ei tässä mitään lisäliimoja tarvita. Tammikuussa 2005 alkoi startatessa pöllähtämään ja pari kumiahan siellä oli noussut irti.
Tästä voi vetää johtopäätökset miten teen kumien vaihdon seuraavalla kerralla.
2002 kesällä vaihdoin yhteen autoon uudet "paremmat kumit" ja pistin väliin tipan ruuvilukitetta molemmin puolin. Hyvin ovat pysyneet. Autolla on ajettu sen jälkeen yli 30000 km. Ei pölläyttele.
2004 lokakuussa vaihdoin toiseen autoon samanlaiset kumit ja ajattelin, että hyvinhän nuo pysyy, ei tässä mitään lisäliimoja tarvita. Tammikuussa 2005 alkoi startatessa pöllähtämään ja pari kumiahan siellä oli noussut irti.
Tästä voi vetää johtopäätökset miten teen kumien vaihdon seuraavalla kerralla.
Pitää vaan muistaa sit että kumit on liimalla kiinni, ei pitäisi irrota tietämättä!teekoo kirjoitti:Mulla on ollut samaa ongelmaa, vaikka olen aina käyttänyt "niitä parempia kumeja". Tiivistesarjojen mukana tulevat mustat, kovat ja muovisen oloiset "kumithan" ei pysy paikoillaan viikkoakaan.
2002 kesällä vaihdoin yhteen autoon uudet "paremmat kumit" ja pistin väliin tipan ruuvilukitetta molemmin puolin. Hyvin ovat pysyneet. Autolla on ajettu sen jälkeen yli 30000 km. Ei pölläyttele.
2004 lokakuussa vaihdoin toiseen autoon samanlaiset kumit ja ajattelin, että hyvinhän nuo pysyy, ei tässä mitään lisäliimoja tarvita. Tammikuussa 2005 alkoi startatessa pöllähtämään ja pari kumiahan siellä oli noussut irti.
Tästä voi vetää johtopäätökset miten teen kumien vaihdon seuraavalla kerralla.
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Tästä päästäänkin joustavasti toiseen aiheeseen liittyvään asiaan. Itse olen aina vaihtanut kumit siten, että olen ottanut kannen irti. Yleensä olen samalla vähän pyyhkäissyt venttiilejä hiomatahnalla. Tässä hommassa on muuten kätevä apuväline ainakin Kaasutinexpertin myymä "venttiilin pikaläppäyslaite". Mutta asiaan. Kun vaihdatte ohjurinkumeja kantta irroittamatta, niin minkälaista työkalua olette käyttäneet venttiilinjousen puristamiseen OHC-moottorissa?
Tähän on olemassa ihan omat työkalut, ennen ne oli jokaisella korjaamolla. Nykyään vähän harvemmassa. Vois jostain korjaamolta saada vaikka ostettua edullisesti
Oliskohan kellään kuvaa noista, selventäis enemmän kuin sata sanaa...
Oliskohan kellään kuvaa noista, selventäis enemmän kuin sata sanaa...
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Tarkoitat varmaan sitä hieman sorkkaraudan näköistä "virallista" työkalua, jolla jousilautasta painetaan alaspäin ottamalla tukea nokka-akselista ja samanaikaisesti kannatellaan venttiiliä tulpanreiästä vähän betoniraudan sidontatyökalun näköisellä "veivillä". Näistä on kuvat Fordin korjaamokäsikirjassa ja tuollaiset voisi tehdä varmaan itsekin. Mutta oikeastaan hain sitä, että onko tähän olemassa mitään vielä yksinkertaisempaa kotikonstia.
Ei sitä venttiiliä tarvi pitää millään kiinni, yläkuolokohdassa vaan purkaa ja uusi kumi jaksaa pitää venttiilin ylhäällä asennusvaiheessa. Ihmettelen vaan miten huonosti ne kumit painetaan paikoilleen jos eivät pysy kiinni, itseltäni ei ole koskaan lähteny irti, pikemminkin ne on tosi työläät irroittaa, jos jotain venttiilihommaa tms. tekee. Milloin minkäkinlaisilla hohtimilla saa kiskoa. Kyse on siis alkuperäisistä kumeista.
Nuo ovat todennäköisesti niitä parempia kumeja. Itse olen ostanut koneistusliikkeestä kumeja, jotka ovat yleensä väriltään vihreitä, niissä on helmassa metallipanta parantamassa kiinnipysymistä ja muutenkin kumi on joustavaa, "stefamaista", ei kovaa muovista, joka korppuuntuu kuumassa öljyssä entisestään.Taco kirjoitti:Kumit merkkiliikkeestä, eli oisko nää nyt ne "paremmat" kumit?
Yleensä, kun kumeja irtoaa, niin kyse on yhdestä tai kahdesta kumista ja ne ei pysy kiinni vaikka kuinka löisi esim. hylsyllä pohjaan. Muut kumit pysyvät kyllä kiinni kuin tauti.
Ostin OHC:hen motonetistä kumit, joita myytin ns. "kaulusmalleina". Niissä kumi oli vulkanoitu peltilätkään, joka puolestaan tuli venttiilijousen alle. Ilmeisesti siis vastaavat kuin nuo CVH:n. Lisäksi niiden kumiosassa oli valettuna Fordin logo, olivatko siis peräti original -juttuja? Pysyivät paikallaan, eivätkä vuotaneet.
Noista normaalin mallisista ohjurin kumeista kerrotaan, että ainoat paikallaan pysyvät ovat vihertäviä väriltään ja niitä saa ainakin Fordilta.
Noista normaalin mallisista ohjurin kumeista kerrotaan, että ainoat paikallaan pysyvät ovat vihertäviä väriltään ja niitä saa ainakin Fordilta.