Servo-ohjattu turbo ja sen ohjaus - Ideoita kiitos

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Servo-ohjattu turbo ja sen ohjaus - Ideoita kiitos

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moikka kaikki,

Ruotsista sain viimein metsästettyä 2,8 Colkin EFI puuttuvat ruiskun osat ja voin siirtyä eteenpäin turbo prokkiksessa.

Minulla on Holsetin He 531Ve VGT vaihtuvasiipinen turbo odottamassa pulttaamista koneeseen.

Ongelmana on, että kyseinen turbo on tosiaan vaihtuvasiipinen ja sen siiven ohjaus on servolla.

Miten toteuttaa sen ohjaus, jotta kierrosten kasvaessa ja paineen kasvaessa, siiven tilavuus kasvatetaan( vai miten se nyt sanotaankan) servolla aukaeamaan?

Ideoita otetaan vastaan.

Itselläni mielessä joku painekello, josta on joku ohjaus ulos, jolla niin ikään ajetaan sitä servoa sitä mukaa auki, kun lähtee löylyä ulos ahtimesta.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Pneumaattinen toimilaite siihen servon tilalle? Näyttäs olevan saatavilla ihan alkuperäisenä joko pneumatiikalla tai sähköllä ohjattuna.
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

joko on bensakoneeseen kehitetty muuttuva siipinen? aikoinaan kun tiiseli volvon omistin niin sillon ei ollu kun dieseleitä muuttuvalla siivellä. ei kuulemma kestä bensa koneessa korkeemman pakolämpötilan takia.. tästä on kyllä jokunen vuosi. mutta jos on faktaa tästä nii kiinnostais kyllä itteekin.. :?:
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

OK,

Taisin kirjoittaa väärän termistön omaavan turbon kuvauksen.

Tämä on se aktuaattorilla avautuva koko pesä, jossa ne siivet on.
Ei siis sellainen jossa itse siivet muuttavat kulmaa.

Pitäisi siis kestää bensakoneen lämmöt.

Selvitystä on jo sen verta, että on yksi toiselta foorumilta oleva harrastaja, joka on vihkiytynyt MS ruuttaan ja sitä kautta myös näihin PWM ohjauksiin.
Tuo kyseinen Holset on juuri PWM ohjauksella ja täten saan sen hyvin pienillä lisäyksillä toimivaksi suoraan MS ruutan kautta.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Juu, sulla onkin ms niin sillä tietenkin. Onko ms2 vai 3(x)? Ihan mielenkiinnosta; onko tuo servo ihan servo, vai solenoidi? Monta johtoa siihen menee sisään?
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Enpä ole johtoja laskenut vielä tarkemmin. Nopsaan mitä liitintä vilkaisin, niin oiskohan ollut viisi johtoa.

Ihan on servo/ aktuaattori. Ei solenoidi. Eikös solenoidi ole sellainen, joka aukeaa tai menee kiinni yhdellä "naksulla".

Jaa-a,

En tiedä tarkkaa MS 3.xx versionumeroa, kun tosiaan toinen harrastaja tekee minulle tuon boksin. Se selviää sitten sen tullessa eteeni.
Mä luotan siihen jamppaan, on sen verran referenssejä muilta harrastajilta kyseisen kaverin tuotoksista.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

On se sitten ihan servo tai askelmoottori kun useammalla piuhalle menee. Luulis olevan servo, että saadaan tilatietoakin. Mut se on hyvä kun saa suoraan boksilta ohjattua, niin on ainakin helppo säätää 8) . MS:ssa on aika kivasti mahdollisuuksia rakentaa vaikka mitä.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan noita muuttuvageometrisia jo bensoihinkin laiteltu vaikka kuinka ja kovemmat pakolämmöt taitaa nykyisin dieseleissä olla. Helpoin siihen on tehdä ohjausta ihan painekellolla kuten hukkista ohjaisi. Hienompiakin systeemejä on ihan venttiileilläkin. Mersupuolelta löytyy yksi ihan fiksu toteutus ja pikku-lancioissakin on noita nähty. Toki sähköllä varmasti parhaan saa, muttei ole ihan helppoa.
Vastaa Viestiin