Männänrenkaat(ko?)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

cmiwiik
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:28
Paikkakunta: Ilmajoki

Männänrenkaat(ko?)

Viesti Kirjoittaja cmiwiik »

Kasailin tuossa 2.8 koneen ja heitin Taunuksen keulalle. Konetta kasatessa ei tullut otettua männänrenkaita irti männistä ja tarkistettua välyksiä. Nyt ongelmana on, että kone savuttaa aika paljon (sinistä), etenkin kun vähän lämpee. Koneen jatkona on tuplaputket (h-yhdysputkella) ja näyttäis savuttavan vain kuskin puolelta. 4 pytyn tulppa näyttää öljyyntyvän, eli kysymys kuuluukin voiko kuluneet männänrenkaat aiheuttaa tuollaiset oireet? Puristuspaineet oli kuitenkin suurinpiirtein samat kaikissa pytyissä (n. 9kg/cm2). Muiden pyttyjen tulpat on kuivat ja hyvän väriset.

Jos ja kun männänrenkaat pitää vaihtaa, meneekö ihan standardikokoiset hankkimalla vai pitäiskö olla ylikokoa?
Porauttamaan en viitsisi konetta alkaa, maksaa hunajaa.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

jos ei ruostejälkiä, syviä naarmuja tai muuta kuluneisuutta ole niin pitäis ihan stanu renkailla mennä.

ja kai venttiilivarren kumit on sentään uusittu?
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
cmiwiik
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:28
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja cmiwiik »

Joo, unohdin tuohon mainita, että kaikki tiivisteet (myös venttiilivarren) ja kaikki laakerit vaihdettu. Venttiilit läpätty ja kone muutenkin siivottu. Sylinterit oli hoonatun näköiset, pientä pykälää parissa pytyssä äläpäässä, muuten ihan siistit.

Vähän tuo kummastuttaa, kun männänrenkaat näyttivät olevan ehjiä. Aiheuttaako kuluneet renkaat tuollaista savutusta?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Liikkuiko ne öljyrenkaat normaalisti urassaan?...ne kun tahtoo pikeentyä jumiin ja laskevat siksi öljyä ohi...kyllä itse olen aina irroittanut kaikki männänrenkaat ja puhdistanut urat kunnolla ja jos renkaat olleet ok niin kasannut entisillä.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
cmiwiik
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:28
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja cmiwiik »

Siinä saattaa olla syy sitten. Eli pitänee avata uudestaan ja siivota urat. Samalla sinne kyllä vois uudet renkaatkin sitte vaihtaa.

Saiskohan konetta tunkattua sen verran ylös, että sais öljypohjan paikaltaan, ettei tarvisi koko konetta uudestaan keulalta vinssata?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Jos laittaa uudet männärenkaat, niin sylinterit pitää hoonata...jos laitat kiiltäviin sylintereihin uudet renkaat, niin sitten se vasta savuttaakin ja on muutenkin tehoton koska tulee niin paljon ohivuotoa.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

jaa. ite laitoin uudet männänrenkaat 10-vuotta seisseeseen koneeseen ilman hoonausta ja hyvin nuo pitää ohivuotomittauksessa
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
cmiwiik
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:28
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja cmiwiik »

No niin, irrotin 4 pytyn männän ja putsailin renkaat ja savutus väheni huomattavasti. Varmaan pitää jossain välissä kiskoa koko kone ylös ja siivota loputkin männät, on aika hankalaa yrittää kone paikallaan mäntiä irrotella.

Kiitoksia teknisestä tuesta.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

cmiwiik kirjoitti:No niin, irrotin 4 pytyn männän ja putsailin renkaat ja savutus väheni huomattavasti. Varmaan pitää jossain välissä kiskoa koko kone ylös ja siivota loputkin männät, on aika hankalaa yrittää kone paikallaan mäntiä irrotella.

Kiitoksia teknisestä tuesta.
Saattais auttaa "vesihoitokin" eli koneen käydessä vettä kaasariin aukosta sisään ja samalla kaasuttelee toisella kädellä ettei kone sammu :) Näin tein joskus ja kaadoin ihan reilusti pullosta sitä vettä. Jotkut neuvoo sumuttamaan sumupullolla, mut ite tosiaan kaadoin reilusti vettä, eikä ainakaan mikään hajonnut :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

en oo koskaan ite kokeillu tota mutta kyllä ihan toimiva tapa pitäis olla. ja vedenhän pitäis jopa parantaa tehoja jos sitä sais bensan kanssa pyttyyn ilman että se ajan kanssa ruostuttais koneen
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Samu kirjoitti:en oo koskaan ite kokeillu tota mutta kyllä ihan toimiva tapa pitäis olla. ja vedenhän pitäis jopa parantaa tehoja jos sitä sais bensan kanssa pyttyyn ilman että se ajan kanssa ruostuttais koneen
Mopo ainakin kulkee kovempaa kosteal ilmal :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Mois kirjoitti:Mopo ainakin kulkee kovempaa kosteal ilmal :lol:
tuntuu vaan.. kun on niin paljon ikävämpää ajaa märässä kelissä.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Toi vesikikka on ihan toimiva.. Muutamaan kaasarivehkeeseen tehny sen, tyhjäkäynti on tasoittunu ymym.. Reilusti kierroksia ja kaataa/suihkuttaa vettä silleen ettei pääse sammumaan..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

itekkin joskus vettä kaatanut kaasariin,ihan limsapullosta.enempihän systeemi tuo putsaa karstat kannesta ja männän päältä.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

duster73 kirjoitti:itekkin joskus vettä kaatanut kaasariin,ihan limsapullosta.enempihän systeemi tuo putsaa karstat kannesta ja männän päältä.
Jumiutuneet männänrenkaat saattaa kans irrota, mut ei välttämättä :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin