ohc koneeseen isompi kytkin?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

ohc koneeseen isompi kytkin?

Viesti Kirjoittaja klasu »

mites ohc koneen kytkimen saa pitämään tehoilla?
Eikös cossus oo sama levykoko kuin 2.8i kuutoses? Sopiiko vakio vauhtipyörään kuutosen asetelma, sopiiko neloseen kutosen vauhtipyörä ja sopiiks se paketti sellasenaan mt75 laatikkoon, vai tarviiko cossuosaa??
Mites niitä kytkinjuttuja on tehty?
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Kunnon paineasetelma ja sintterilevy niin pitää kohtuu hyvin.
Esim Ap racing asetelma sintterilevyllä luvattu pitävän 390 Nm väännöt.

http://www.burtonpower.com/parts-by-cat ... 511-1.html

Toinen vaihtoehto on Sachin kisa asetelma

Itellä ollut tuo Ap racingin asetelma sintterilevyllä 226 Hp/240 Nm koneen perässä eikä ole luistanut koskaan, vaikka sillä tehdään lähtö asfaltilta 5500 kierroksella ja renkaina on 8,5" slicksit.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ei se mitään sintteria tarvi, mulla on reilusti enemmän vääntöä kuin vakio 2.8:ssa ja ei luista ihan normi materiaalista tehty levykään. Sintteri on sellanen että jos joku haluaa siellä tehdä mäkilähtöjä ja taskuparkeerata ja ajaa vielä 100tkm vaihtamatta on aika Macgyver... Normilevyllä ajaa reilusti yli 100tkm ja kestää suhteellisen hyvin. Unohtaisin sintterin kokonaan...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sintteri on tosiaan vähän epämukava ja oikein jäykällä asetelmallakin päittäislaakerit ja itse käyttölaitteet, oma jalka mukaanlukien, ovat aika kovilla. Tietty kytkin kannattaa miettiä sen mukaan paljonko sen tarvitsee kestää? Itse näpräilin ohc:n perään paketin vakiovauhtiksesta johon sovitettu 228 mm levy ja asetelma. Sittemmin jäi kyllä hyllyyn pölyttymään, mutta jonkin verran yli 300 Nm pitäisi kestää helposti eikä ole jäykkä tai äkkinäinen.
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Totta on ettei tuo jäykkä asetelma ja sintteri ole tehty mihinkään kioskin kiertoon.
Ei juurikaan voi luistattaa on enempi on/off toiminnaltaan.
En itekkää laittais sitä katuautoon.
Hyllyssä odottamassa Taunukseen Ap:n asetelama ja massalevy, sille paketille luvattu väännön kestoa 280 Nm.
Joskus vuosia sitten motorcraft merkillä myytiin samaa pakettia puolet halvemmalla...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Itsellä 4lapanen sintteri ja vakio asetelma.
Pian pääsee kokeilemaan jos kaikki menee nappiin että onko se niin kauhea...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itellä 4-lapanen ja jäykkä m5 race asetelma kutosen perässä. Ei se ihan mahdoton ole käyttää, varsinkin kun on tottunut. Pienen luiston kestää kyllä, mutta ei tee tietenkään hyvää jos enempi luistattaa.

Sekin on ihan hanurista että kytkin mitotettu ihan rajoille ja sit sen takia se luistaa vaikka. Eipä ole ollu itellä mitään ongelmia kytkimen kanssa kun ammuin sen yli.

Jos haluaa paljon tehoa ja silti kruisata, automaatti on ainoa vaihtoehto silloin. :wink:
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jep, ei sitä kytkintä ihan rajoille kannata mitoittaa jos vaikka sattuukin yllättymään positiivisesti. Muttei ny ihan overkilliinkään kannata mennä ja laittaa 1,6 vapari ohc:hen jotain monilevyistä nascar kytkytintä..

Mitä kruisaamiseen ja voimaa tulee, niin eikös kuitenkin manuaalilla ole aika suvereenisti pidetty nopeimman katuauton titteliä hallussa :roll: Sellainen farkku-Belvedere...
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Hallitseva mestari ajoi taxi Sierralla, automaatilla.
Em. mopsilla katteltiin Sierran takavalot finaalilähdössä viime syksynä.
Paikallisen kuninkaan automaatillista vastaan on saanut pataan useamman kerran.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan sitä mm. se Swingeri, mutta taisi silti monta vuotta olla nopeinkin, eikä hidas edelleenkään. Mitä sitten siihen kruisaamiseen tulee, niin minkä verran noilla muilla sitten ajellaankaaan muuta kuin suoraan. Pointti vaan oli se, että ehkä se automaatti ei kuitenkaan ole se oikotie onneen ja ainoa vaihtoehto.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

toiset tykkää, toiset ei. itse en pidä automaattia juuri minään :lol: tietysti jos ajaa jotain pitkää matkaa vaikka päivittäin niin se on ymmärettävää että hankkii tomaatin. mut on se ainakin näin maaseudulla hauskempaa vedellä manuaalilla
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

riippuu tietysti autostakin.itselle pitäis tulla sekä corttiinaan että capriin jossain vaiheessa ihan mukavasti potkua,mutta ei kyllä todellakaan ole automaatit käynyt edes mielessä.taas tuo 17m on ihan perus 2,3-litrasella kutosella,niin siihen olen jopa automaattia harkinnut,mutta sen aika näyttää.
tuon dartin jatkoksi en sitten taas ole sitä manuaalia harkinnut missään vaiheessa.on paljon kivempi ajella kuin miekkailuvaihteistolla.tosin on tohon laitettu noin 2500 stallilla oleva turbiini ja venttiilikoneistossa shift kittiä.vielä en oo päässyt testaamaan...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ittee ainakin vituttaa lähteä kaupunkiin tolla cortinalla ajelemaan, välttelen sitä.

Suurimmalla osalla mielessä varmaan iän vanhat jenkkiautomaatit, koittakaapa ajaa vaikka tommosta mersun 5-lovista sähköohjattua lootaa aftermarket purkilla, niin saattaapi automaattikin olla vaihtoehto. Toki tommonen iänaikanenkin jenkki loota toimii jo kohtuudella kun sen venakoneistoo ja shifteriä on muokattu..

Jos cossun t5 porsii ja kun porsii cortinasta, sinne tulee hyvinkin todennäkösesti mersun automaatti, hajotkaa siihen! :lol: Ei vaan, tää on taas yks niistä monista aiheista johon on omat vastaan ja puolesta puhujansa.. Kuten vapari vs. ahdettu jnejne..

Jatkakaa :lol:
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

ei pidä yleistää noita jenkkilootiakaan,ei ne kaikki ole samanlaisia :) eikä shifterin muutoksilla varmaan hirveeti saada laatikon toimintaa muutettua ;) räikkämalli on mulla dartissa...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
ylimark
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 11:36

Viesti Kirjoittaja ylimark »

Samu kirjoitti:toiset tykkää, toiset ei. itse en pidä automaattia juuri minään :lol: tietysti jos ajaa jotain pitkää matkaa vaikka päivittäin niin se on ymmärettävää että hankkii tomaatin. mut on se ainakin näin maaseudulla hauskempaa vedellä manuaalilla
Just matka-ajossahan sillä tomaatilla ei saavuta mitään. Pilluralli on joidenki mielestä mukavampaa tomaatilla ku ei tartte koko ajan hämmentää keppiä.

Niin ja itse kyssäriin. Bensatransun vauhtipyörä ja siihen cossun kytkin ni on mukava käyttää ja pitää ainakin sen 400Nm.
Vastaa Viestiin