V6 Taunuksen vauhtipyörä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

V6 Taunuksen vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Aloin vaihtaa taunukseen vaihdelaatikkoa, oli tarkoitus samalla vaihtaa silmälaakeri ja kaivoin kytkimen pois. Kytkimen kun sain pois ni vauhtipyörän kytkinpinta on ympäri asti ihan täynnä sellaisia säröjä tai hiushalkeemia, miksä niitä sit oikein sanois. Mun mielestä se ei ole kovinkaan normaalia, mut mitä mieltä muut on? Yritin ottaa siitä kuviakin, mutta tänne ei vissiin pysty suoraan kuvia laittaa tai en ainakaan osannut. En ole ikinä nähnyt millainen V6:sen vauhtipyörä kuuluisi olla, mutta ilmeisesti tota vauhtipyörää on kevennetty jonkun verran, oliskohan nyt käynyt sillain että on liikaa sorvattu tavaraa pois? Kovinkaan paksulta se ei ainakaan tunnu siitä kytkinpinnan kohtaa. Taitaa olla viisainta etsiä ehjä vauhtipyörä jostain?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Kytkin luistanu perusteellisesti, parempihan se on uusia jos se vielä on kovin ohkaseksi sorvattukin.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Yleensä vauhtipyörästä sorvataan takapuolelta "limppu" pois. Kytkinosuuteen ei kosketa.
Ford johtaa.
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

En sit tiedä, auton omistajan kanssa katseltiin sitä kytkintä että onhan sekin kulunut, mut auton omistaja meinas ettei se ainakaan vielä luistanut ole. Vai liekö sit pilattu jo entisessä elämässä. Mua vaan alko epäillyttää että uskaltaako sitä enään sillä kasata, kun osa niistä säröistä on suht syviäkin kun kynnellä koittaa. Kytkinlevyä ne säröt varmaan ainakin syö, mut eniten mua hirvittää se että se vauhtipyörä hajoaa totaallisesti. En ole sitä vauhtipyörää edes irrottanut vielä, mut sitä "limppua" siitä on ainakin sorvattu ja sit kun sormilla koittaa puristaa siitä kytkinpinnan kohtaa ni ei se juur senttiä paksummalta tunnu. Sormilla nyt ei tietysti mitenkään tarkkaa mittaa saa.

Täytyykö siihen vaihtaa uudet pultit jos sen vauhtipyörän vaihtaa? Muistelisin vain että johonkin fordeihin pitäisi vaihtaa aina uudet pultit. Ja mikä on kiristys tiukkuus, se on muuten 2,6l granadan kone.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kyllä näissä vanhoissa vauhtipyörissä tahtoo melkein aina olla jonkinlaisia säröjä, eikä ole koskaan kuitenkaan minulla ainakaan hajonneet palasiksi.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Pultit maksaa 10€ vauhtipyörään.... ja kestää!

Vauhtipyörän saa 50€-500€ riippuen millasen haluaa.

Kytkynasetelma taitaa olla jotain 300€ uusi?
Mulla kyllä 100km ajettu vakio asetelma + levy.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

isoatlas kirjoitti:Kyllä näissä vanhoissa vauhtipyörissä tahtoo melkein aina olla jonkinlaisia säröjä, eikä ole koskaan kuitenkaan minulla ainakaan hajonneet palasiksi.
Ei ole vaan itellä tullut aikasemmin vastaavaa vastaan, tosin enpä ole juur fordien kanssa ollut tekemisissä. No meinaatko että uskallanko laittaa tolla vaan kasaan? Auton omistaja oli vähän pettynyt että jos siihen joutuu vakio vauhtipyörän laittaa, kun toi nykyinen tosiaan on kevennetty, vaikka tiedä huomaako siinä eroa missään. Vai onko vaan viisainta laittaa ehjä? Pari vauhtipyörää olis kyllä jo tiedossa, mut kun yrittää ylimääräisiä kustannuksia välttää.
Vastaa Viestiin