Sivu 1/3

Laturista. Taas...

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 13:51
Kirjoittaja hessu75
Moikka kaikki viisaammat.

Yriti ntuossa etsiä aiempia postauksia, mitä täällä muut ovat laturiesta kyselleet. Ei auttanut niistä hyvät vastaukset suoraan minun asiassa.

Eli,

minulla on tuon Colkki 2,9 12V koneen mukana tällainen laturi tullut:

Kuva

Kyseisessä laturissa siis nuo erilliset liitinpisteet, taas mitä orkkis Caprin johtosarjassa se kolmen johdon suorakaiteen muotoinen musta liitin laturille.

Miten kytken tähän nykyiseen laturiin siitä mustasta suorakaiteen muotoisesta liittimestä johdot?

Kiitos etukäteen teille kaikille.

-Hessu-

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 19:01
Kirjoittaja Mois
En oikeen nää noita merkintöjä, mut taitaa olla B+ ja D+ ainakin. B+ liittimeen ne molemmat paksut punaset johdot ja D+ liittimeen se ohut johto (latausvalon johto). Mikähän toi kolmas liitin on??? Taitaa olla vielä neljäskin, "Abikoliittimelle" ?

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 19:32
Kirjoittaja Paussi
Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 19:50
Kirjoittaja niceman
Paussi kirjoitti:Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Jeps ja merkattu "W" johon mistä tulee kierrosluku tieto.
Paksuin pultti on aina akulle menevä eli ulostulo.
D+ herätys lampun kautta tai ilman.
Tuo latta liitin W on siis kiekkamittarille.
Tuosta laturista sitten puuttuu ne eristeet liitännöistä eli ilman niitä älä kytke...

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 20:54
Kirjoittaja Paussi
niceman kirjoitti:
Paussi kirjoitti:Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Jeps ja merkattu "W" johon mistä tulee kierrosluku tieto.
Paksuin pultti on aina akulle menevä eli ulostulo.
D+ herätys lampun kautta tai ilman.
Tuo latta liitin W on siis kiekkamittarille.
Tuosta laturista sitten puuttuu ne eristeet liitännöistä eli ilman niitä älä kytke...
Joo aivan, W:hän se olikin. Koitin muistaa mut sieltähä se vastaus tuli.

Kannattaa joo laittaa jotku muoviprikat noihin kierretappeihi ensin ja sit vasta rengasliitin kiinni.

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 20:57
Kirjoittaja Mois
Paussi kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Paussi kirjoitti:Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Jeps ja merkattu "W" johon mistä tulee kierrosluku tieto.
Paksuin pultti on aina akulle menevä eli ulostulo.
D+ herätys lampun kautta tai ilman.
Tuo latta liitin W on siis kiekkamittarille.
Tuosta laturista sitten puuttuu ne eristeet liitännöistä eli ilman niitä älä kytke...
Joo aivan, W:hän se olikin. Koitin muistaa mut sieltähä se vastaus tuli.

Kannattaa joo laittaa jotku muoviprikat noihin kierretappeihi ensin ja sit vasta rengasliitin kiinni.
Eiköhän Hessul oo noi eristeet, ottannu vaan laturin kiillotuksen ajaks irti :D

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 20:59
Kirjoittaja niceman
Toivotaan että ei mene uuden hankintaa sen takia =)

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 21:06
Kirjoittaja Paussi
Nyt ku laturista puhutaan täällä niin, kannataako tai ns. voiko 90A laturii laittaa nykyisen 55A laturin tilalle vai kärvähtääkö piuhat? :D Kun tuo 55A tuon V6:sen kans tuntuu oleva aika nuhapumppu, varsinki ku on ajovalot päällä ja käyttää puhallinta samaa aikaa nii tippuu jännitteet jopa karvaa alle sen 12v.

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 21:23
Kirjoittaja Mois
Paussi kirjoitti:Nyt ku laturista puhutaan täällä niin, kannataako tai ns. voiko 90A laturii laittaa nykyisen 55A laturin tilalle vai kärvähtääkö piuhat? :D Kun tuo 55A tuon V6:sen kans tuntuu oleva aika nuhapumppu, varsinki ku on ajovalot päällä ja käyttää puhallinta samaa aikaa nii tippuu jännitteet jopa karvaa alle sen 12v.
Onhan sul sulakkeet, ei kai ne johot kärvähdä sen kummemmin, jos ei oo mitään oikaria ennen sulakkeita...
Mut ei paksummat johdotkaan pahaa tee :D

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 23:13
Kirjoittaja hessu75
Kiilloteltiin vasta poijjaat :)

Jeps, löytyy tuohon se muovinen suojapohja vai mikä se oli.

OK,

Isoon B+ napaan siis molemmat plussajohdot orkkisliittimestä ja se sininen sitten D+ napaan.
Jätän muut liittmet laturissa käyttämättä.

Kiitos kundit. Prokkis etenee taas.

-Hessu-

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 23:21
Kirjoittaja taunusstyle
vedä suoraan tosta pakummasta pultista paksu lisä piuha suoraan akulle niin lataa varmasti akun täyteen ilman jännite häviöitä orkkis piuhoissa

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 23:25
Kirjoittaja hessu75
OK,

Eli, voisin siis laittaa nyt autossa olevaan plussajohto jakoblokkiin paksun johdon lisää ja sen vain viedä tuohon laturin isoon B+ liittimeen suoraan.
Entä ne orkkis Caprin johtosarjan johdot? Ne myös tuohon B+ liittimeen kanssa?

-Hessu-

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 23:31
Kirjoittaja taunusstyle
juurikin siihen ne caprin omat piuhat ja se lisä kaapeli.se lisä kaapeli mielellään suoraan akulle koska kaikki lisä liitokset saattavat laskea jännitteitä.

Lähetetty: 06 Kesä 2013, 08:53
Kirjoittaja hessu75
Jepajee,

Elikkäs, laitan siis akun paksun johdon suoraan tuohon laturiin ja siitä sitten se jatkuu yhtä paksulla johdolla tuohon konehuoneessa olevaan plussaliitinjakoblokkiin.

Correctomundo?

Kiitos taas poijjaat. Kyllä tuo kauhistus kohta ajossa on.

-Hessu-

Lähetetty: 17 Elo 2013, 12:16
Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja
Alkoi tuossa kesken huipputärkeän ajelun (cruising :lol: ) latauksen merkkivalo palamaan ja toisinaan vilkkumaan. Arvelin että hiilet varmaan menneet, mutta kun kääntää virrat päälle koneen ollessa sammuksissa, ei latauksen merkkivalo syty. Eikös sen pitäisi syttyä? Öljynpainevalo syttyy ainakin.