Laturista. Taas...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Samu kirjoitti:olisko ollut jotain laakerin paloja :lol:
Epäilin itsekin että jotain laakerinpaloja voisi olla kun olivat just sellaisen näköistä metallia...
Mois kirjoitti:Toi 70A Lucas NAB 900 käy V6 sekä OHC koneeseen, ainakin pienellä sovituksella :D
Taunuksen johtoliitin käy suoraan.
Tuo voisi olla kyllä ihan hyväkin. Samanmerkkinen on tämä nykyinenkin, ja tuossa olisi 20A lisää potkuakin.

Tuollaiselta sivulta kuin elstock.dk olen nyt katsellut latureita. Liekö kuvat kääntyneet joistain pelikuviksi, mutta esim. 28-0725:ssa (joka olisi siivan halkaisijan mukaan minulla nyt oleva) on kiristystangon kiinnityskorvakko väärin. Alla lukee että 1,7 granadan laturi tuo on, mutta tarjosi kuitenkin valikosta 1,6 taunukseen..? Vai onko nuo jotain v-koneen latureita? Sama homma korvakoissa 28-1751 joka menisi muuten heittämällä. 28-0726 näyttäisi olevan korvakot oikein, mutta hihnapyörä on pienempi kuin nykyisessä. Liekö tämä nyt sitten minun "vakiomalli". Kovin ehdokas on ehkäpä sierran 28-0929 joka menisi ihan millisäätämisellä paikoilleen.
jeddah kirjoitti:Karkeasti 55A ja pienemmissä wanhoissa Boschilaisissa on se kolmen lattaliittimen plugi ja isommissa muttereilla.
Näin näyttää olevan. Laitoin tuosta ylläolevasta sivustosta "ford all", niin kaikissa loppui tuon liittimen käyttö 55 ampeeriin. Suuremmat sitten rengasliittimillä.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

st0210 ikh:lla...

Vantaalla aina hyllyssä tuota ja monia muita.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Jätetään sitte ne Luukakset opetuslapsille..

se Luukas oli varmaan ihan hyvä saarnamies,
mutta sähköistä se ei kyllä tienny *evon *ittua! :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

ft79 kirjoitti:Jätetään sitte ne Luukakset opetuslapsille..

se Luukas oli varmaan ihan hyvä saarnamies,
mutta sähköistä se ei kyllä tienny *evon *ittua! :lol:
Kyl ne pelaa, vaik pitää kyl paikkansa et Lucas oli hyvä evankelista mut huono sähkömies :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Kävin tänään paikallisesta ikh:sta tuon Moisin linkkaaman laturin. Enpä olisi arvannut tuolta kysyäkään ellei Niceman olisi maininnut. Paikoilleen tuo meni aika mukavasti. Alas tarvitsee tehdä etupään korvakkoon holkki 10mm-> 8mm, jonka tein 10mm kupariputkesta. Alkuperäinen kiristysrauta käy, kun sen pyöräyttää ympäri, ja muuttaa alapään kiinnityskohdaksi vesipumpussa olevan korvakon. Yläpäähän joutuu tällöin tekemään noin 18-20mm pitkän holkin laturin korvakon ja kiristysraudan välille. Jos tuota rautaa ei käännä toisinpäin ei sitä saa laturiin kiinni, koska rauta ottaa kiinni laturin kylkeen. Säätö jää siis edelleen sinne yläpäähän.

Hihnalinja oli hieman jännempi juttu. Otin vanhasta laturista mitan, ja shimmasin uuteen laturiin hihnapyörän 0,3mm tarkkuudella samaan kohtaan laturin kiinnityspintaan nähden. Laitoin laturin paikoilleen ja hihna oli ihan vinossa? Otin kaikki mahdolliset shimmiprikat pois hihnapyörän alta mutta linja jäi mielestäni edelleen aavistuksen vinoon. Kampuralle menevä näyttää kuitenkin paremmalta..? Olisiko nyt vesipumpun päässä jotain jännää. Saa nähdä miten käy kun joskus siirrän laturin uuteen koneeseen. Huomattava noissa shimmiprikoissa on se että hihnapyörän alta ei saa ottaa kaikkia prikkoja pois, ettei se jää kantamaan muovista tuulettimen siipeä vasten. Liitin kävi suoraan paikoilleen. Pikkumiinuksena tuossa ei ole lukitussankaa, mutta eiköhän tuo pysyne ilmankin. Tyhjäkäynnillä latausjännite oli 13,8 - 13,9v, ja nyt latausvalokin taas toimii.
Vastaa Viestiin