Laturista. Taas...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Laturista. Taas...

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moikka kaikki viisaammat.

Yriti ntuossa etsiä aiempia postauksia, mitä täällä muut ovat laturiesta kyselleet. Ei auttanut niistä hyvät vastaukset suoraan minun asiassa.

Eli,

minulla on tuon Colkki 2,9 12V koneen mukana tällainen laturi tullut:

Kuva

Kyseisessä laturissa siis nuo erilliset liitinpisteet, taas mitä orkkis Caprin johtosarjassa se kolmen johdon suorakaiteen muotoinen musta liitin laturille.

Miten kytken tähän nykyiseen laturiin siitä mustasta suorakaiteen muotoisesta liittimestä johdot?

Kiitos etukäteen teille kaikille.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En oikeen nää noita merkintöjä, mut taitaa olla B+ ja D+ ainakin. B+ liittimeen ne molemmat paksut punaset johdot ja D+ liittimeen se ohut johto (latausvalon johto). Mikähän toi kolmas liitin on??? Taitaa olla vielä neljäskin, "Abikoliittimelle" ?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Paussi kirjoitti:Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Jeps ja merkattu "W" johon mistä tulee kierrosluku tieto.
Paksuin pultti on aina akulle menevä eli ulostulo.
D+ herätys lampun kautta tai ilman.
Tuo latta liitin W on siis kiekkamittarille.
Tuosta laturista sitten puuttuu ne eristeet liitännöistä eli ilman niitä älä kytke...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

niceman kirjoitti:
Paussi kirjoitti:Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Jeps ja merkattu "W" johon mistä tulee kierrosluku tieto.
Paksuin pultti on aina akulle menevä eli ulostulo.
D+ herätys lampun kautta tai ilman.
Tuo latta liitin W on siis kiekkamittarille.
Tuosta laturista sitten puuttuu ne eristeet liitännöistä eli ilman niitä älä kytke...
Joo aivan, W:hän se olikin. Koitin muistaa mut sieltähä se vastaus tuli.

Kannattaa joo laittaa jotku muoviprikat noihin kierretappeihi ensin ja sit vasta rengasliitin kiinni.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paussi kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Paussi kirjoitti:Joissaki latureissa on myös liitin kierrosluku mittarille.
Jeps ja merkattu "W" johon mistä tulee kierrosluku tieto.
Paksuin pultti on aina akulle menevä eli ulostulo.
D+ herätys lampun kautta tai ilman.
Tuo latta liitin W on siis kiekkamittarille.
Tuosta laturista sitten puuttuu ne eristeet liitännöistä eli ilman niitä älä kytke...
Joo aivan, W:hän se olikin. Koitin muistaa mut sieltähä se vastaus tuli.

Kannattaa joo laittaa jotku muoviprikat noihin kierretappeihi ensin ja sit vasta rengasliitin kiinni.
Eiköhän Hessul oo noi eristeet, ottannu vaan laturin kiillotuksen ajaks irti :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Toivotaan että ei mene uuden hankintaa sen takia =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Nyt ku laturista puhutaan täällä niin, kannataako tai ns. voiko 90A laturii laittaa nykyisen 55A laturin tilalle vai kärvähtääkö piuhat? :D Kun tuo 55A tuon V6:sen kans tuntuu oleva aika nuhapumppu, varsinki ku on ajovalot päällä ja käyttää puhallinta samaa aikaa nii tippuu jännitteet jopa karvaa alle sen 12v.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paussi kirjoitti:Nyt ku laturista puhutaan täällä niin, kannataako tai ns. voiko 90A laturii laittaa nykyisen 55A laturin tilalle vai kärvähtääkö piuhat? :D Kun tuo 55A tuon V6:sen kans tuntuu oleva aika nuhapumppu, varsinki ku on ajovalot päällä ja käyttää puhallinta samaa aikaa nii tippuu jännitteet jopa karvaa alle sen 12v.
Onhan sul sulakkeet, ei kai ne johot kärvähdä sen kummemmin, jos ei oo mitään oikaria ennen sulakkeita...
Mut ei paksummat johdotkaan pahaa tee :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kiilloteltiin vasta poijjaat :)

Jeps, löytyy tuohon se muovinen suojapohja vai mikä se oli.

OK,

Isoon B+ napaan siis molemmat plussajohdot orkkisliittimestä ja se sininen sitten D+ napaan.
Jätän muut liittmet laturissa käyttämättä.

Kiitos kundit. Prokkis etenee taas.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

vedä suoraan tosta pakummasta pultista paksu lisä piuha suoraan akulle niin lataa varmasti akun täyteen ilman jännite häviöitä orkkis piuhoissa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

OK,

Eli, voisin siis laittaa nyt autossa olevaan plussajohto jakoblokkiin paksun johdon lisää ja sen vain viedä tuohon laturin isoon B+ liittimeen suoraan.
Entä ne orkkis Caprin johtosarjan johdot? Ne myös tuohon B+ liittimeen kanssa?

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

juurikin siihen ne caprin omat piuhat ja se lisä kaapeli.se lisä kaapeli mielellään suoraan akulle koska kaikki lisä liitokset saattavat laskea jännitteitä.
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jepajee,

Elikkäs, laitan siis akun paksun johdon suoraan tuohon laturiin ja siitä sitten se jatkuu yhtä paksulla johdolla tuohon konehuoneessa olevaan plussaliitinjakoblokkiin.

Correctomundo?

Kiitos taas poijjaat. Kyllä tuo kauhistus kohta ajossa on.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Alkoi tuossa kesken huipputärkeän ajelun (cruising :lol: ) latauksen merkkivalo palamaan ja toisinaan vilkkumaan. Arvelin että hiilet varmaan menneet, mutta kun kääntää virrat päälle koneen ollessa sammuksissa, ei latauksen merkkivalo syty. Eikös sen pitäisi syttyä? Öljynpainevalo syttyy ainakin.
Vastaa Viestiin