Kardaanin kannatinlaakerin kiinnitys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

mayline
Viestit: 148
Liittynyt: 11 Marras 2004, 11:16
Paikkakunta: Lieto

Kardaanin kannatinlaakerin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mayline »

Kuinka paksut prikat kuuluu kardaanin kannatinlaakerin ja korin väliin? Eli mitä siellä on uutena ollut?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Kardaanin kannatinlaakerin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Mois »

mayline kirjoitti:Kuinka paksut prikat kuuluu kardaanin kannatinlaakerin ja korin väliin? Eli mitä siellä on uutena ollut?
Heitän ihan hihasta et olis jotain 3 - 4 mm.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Omasta Coupesta en nyt pääse asiaa tarkistamaan mutta siinä on muistaakseni luokkaa 8 aluslevyä (aluslevyn paksuun n. 2mm) /puoli. Auton purun jälkeen kasasin kardaanin väärän paksuisilla aluslevyillä ja laakeri alkoi jurnuttamaan. Onneksi löysin alkuperäiset prikat vielä varastosta ja asennuksen jälkeen jurina hävisi.
Voin tarkistaa prikkojen määrän ja paksuuden myöhemmin.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ei sitä voi sanoa suoraan montako milliä se on autossasi, koska se on passattava jokaiseen autoon erikseen kohdalleen...mulla joissakin ei ole ollut ollenkaan, joissakin yhdet levyt ja joissakin useammat.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

niceman kirjoitti:Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...
http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

Mul on tuolta ostettu tommonen: TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm 310.00 €
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Mois kirjoitti:
niceman kirjoitti:Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...
http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

Mul on tuolta ostettu tommonen: TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm 310.00 €
Ihanan kallista =) Ajattelin ensin kysyä Kometista tuolla juvanmalmilla....
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

niceman kirjoitti:
Mois kirjoitti:
niceman kirjoitti:Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...
http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

Mul on tuolta ostettu tommonen: TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm 310.00 €
Ihanan kallista =) Ajattelin ensin kysyä Kometista tuolla juvanmalmilla....
Ei toi nyt kallista oo, mul makso jo vuosia sitten alkuperäsen kardaanin korjautus/tasapainotus yli 200€ tarvikkeineen. KOMET kyl saattaa olla halvempi Firma, sillon tekivät sen kardaanin Lahden Kansityössä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

njaa meikällä makso samanen jordaani apelta 220 ja rahti 14 euroa :roll:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

taunusstyle kirjoitti:njaa meikällä makso samanen jordaani apelta 220 ja rahti 14 euroa :roll:
Se on tuo inflaatio.. Ite kans makselin jotain kahensaan pintaan Apelle suoraan kouraan.. Vuos tais olla jotain 2006.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Jotain 3..5 mm siellä on ollut välissä. Tietty riippuu kummoset koneenkorvat ja laatikonpalkki ja takajouset on. Suoraa linjaahan siinä haetaan kun on hoikka kuski puikoissa, pyylevä mamma kartturin paikalla ja pari kirkuvaa kakaraa takapenkillä. Tämähän oli siis lähtökohta teoreetttiselle kardaanilinjalle. ;)
Ford johtaa.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

itellä makso n. vuos sitten 250€ apelta kardaani
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
mayline
Viestit: 148
Liittynyt: 11 Marras 2004, 11:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja mayline »

Keksin sitten hetken miettimisen jälkeen ratkaisun miten mitata väliprikkojen paksuus... Eli kumilimppu kiinni yoken ja kardaanin väliin siten että akselin ja yoken haarukat ovat vastakkain (tarvitsee pidemmät pultit). Eli paketti on "yhtä puuta" eikä joustava kumi vaikeuta mittausta. Sitten paketti paikalle ja mittaamaan prikkojen paksuutta. Type 9 kanssa omassa autossani tarvitsee 30 mm prikkoja. Ihmetyttää vai se että kun prikkoja oli noin 10mm niin korissa tuntuva tärinä oli pienempi! Syö hieman hermoja..... :evil: Oletettavaa on että kuminivelessä ei saisi olla kulmamuutosta vaan akselin pitäisi olla suorassa linjassa?
mayline
Viestit: 148
Liittynyt: 11 Marras 2004, 11:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja mayline »

Suoraa linjaahan siinä haetaan kun on hoikka kuski puikoissa, pyylevä mamma kartturin paikalla ja pari kirkuvaa kakaraa takapenkillä
Kuorma ei vaikuta kannatinlaakerin paikkaan...
mayline
Viestit: 148
Liittynyt: 11 Marras 2004, 11:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja mayline »

Mois kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...


http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

Mul on tuolta ostettu tommonen: TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm 310.00 €


Ihanan kallista =) Ajattelin ensin kysyä Kometista tuolla juvanmalmilla....

Ei tuo hinta kovin pahalta tällä hetkellä tunnu.. Olen tuhlannut jo 2 kertaa tasapainoitukseen 125 eur (+ uudet nivelet, kannatin laakeri ja kumi). Ja siltikään tulos ei ole hyvä! Mutta yksiosainen ei ole alkuperäis ratkaisu..
Vastaa Viestiin