Kardaanin kannatinlaakerin kiinnitys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

1-osainen kartaani toimii oikein ainostaan kunnon 4-linkki tuennan kanssa. Muuten värinöistä ei pääse
eroon koskaan.

Vaatii myös oikeanlaiset jouset, että on juuri sillä korkeudella missä on ollut noissa 1-osaisilla kartaaneilla
varustetuissa autoissa. Vaikka saisit säädettyä jousituksella normaalisti kunnon asentoon kiihdyttäessä
asentomuuttuu. Mulla on ollu 5 eri takajouset ja 3 eri kartaania, erilaisilla madalluspaloilla ja nyt viimein tyytyväinen/toimiva kartaani/jousitus/korkeus.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

mayline kirjoitti:Keksin sitten hetken miettimisen jälkeen ratkaisun miten mitata väliprikkojen paksuus... Eli kumilimppu kiinni yoken ja kardaanin väliin siten että akselin ja yoken haarukat ovat vastakkain (tarvitsee pidemmät pultit). Eli paketti on "yhtä puuta" eikä joustava kumi vaikeuta mittausta. Sitten paketti paikalle ja mittaamaan prikkojen paksuutta. Type 9 kanssa omassa autossani tarvitsee 30 mm prikkoja. Ihmetyttää vai se että kun prikkoja oli noin 10mm niin korissa tuntuva tärinä oli pienempi! Syö hieman hermoja..... :evil: Oletettavaa on että kuminivelessä ei saisi olla kulmamuutosta vaan akselin pitäisi olla suorassa linjassa?
Mieluummin kulmaa siihen kuminiveleen kuin ristiniveliin! Se kuminivelen murros ei aiheuta kulmanopeuden muutoksia ja kumi vaimentaa niitä värinöitä muutenkin, joten laita se kardaani ennemmin silleen että molemmat ristikot osoittavat täsmälleen samaan suuntaan. Sitä on vähän viturainen mittailla mutta ite oon saanu kaikki nuo toimiviksi ihan silmämääräisesti asennettuina. Toki sen kumilimpun tarvii olla sitten kunnossa, eikä semmonen mistä ne pulttien holkit ovat irti kumista...
mayline
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2004, 11:16
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja mayline »

Siinä takapätkässä on vastakkaiset haarukat joiden pitäisi kumota toistensa kulmanopeusvaihtelun. Eli niiden kulmat pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan. Hieman vierastan ajatusta että laittaisin siihen kumiin paljon murroskulmaa. Siinä oleva kulma vääntää koko ajan laatikon häntää eikä se voi olla hyvästä. Eikä se kumikaan varmaankaan tykkää jos se muokkautuu kovin paljon koko ajan..?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

mayline kirjoitti:
Mois kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...


http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

Mul on tuolta ostettu tommonen: TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm 310.00 €


Ihanan kallista =) Ajattelin ensin kysyä Kometista tuolla juvanmalmilla....

Ei tuo hinta kovin pahalta tällä hetkellä tunnu.. Olen tuhlannut jo 2 kertaa tasapainoitukseen 125 eur (+ uudet nivelet, kannatin laakeri ja kumi). Ja siltikään tulos ei ole hyvä! Mutta yksiosainen ei ole alkuperäis ratkaisu..
On noita yksiosaisia myös originaaleina Taunuksissa :D Satunnaisesti olen niitä tavannut ainakin -73 mallin V6 Taunuksissa. Ko. autoissa ei ole korissa ollenkaan kannatinlaakerin kiinnityspaikkaa.

http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... a_pera.pdf
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Tollasta vaihtoehto c kardaania en oo ikuna nähny :shock:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunus 78 kirjoitti:Tollasta vaihtoehto c kardaania en oo ikuna nähny :shock:
Sul ei oo ollu sit automaatti Taunusta??? Mun -77 Taunuksen alkuperänen kardaani on just tollanen. Siin on toi vakionopeusnivel keskellä, eli samanlainen nivel, ku etuvetosten vetonivelet.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

mayline kirjoitti:Siinä takapätkässä on vastakkaiset haarukat joiden pitäisi kumota toistensa kulmanopeusvaihtelun. Eli niiden kulmat pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan. Hieman vierastan ajatusta että laittaisin siihen kumiin paljon murroskulmaa. Siinä oleva kulma vääntää koko ajan laatikon häntää eikä se voi olla hyvästä. Eikä se kumikaan varmaankaan tykkää jos se muokkautuu kovin paljon koko ajan..?
Joo toki parempi jos ei olisi kulmaa ollenkaan. Vaan varsin hyvin se näyttää pienessä vinkkelissä toimivan... Nojoo pointti olikin kun se tukilaakerin korkeus vaikuttaa sekä kumilimpun, että ekan ristinivelen kulmaan, niin mieluummin ruuvaa semmoiselle korkeudelle, että se gummin ja ristikon välinen tuubi on täsmälleen samansuuntainen perämurikan laipan kanssa. Jos siis haluaa ravistuksista eroon ja joko tai valittava mille kulmaa syöttää...
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

mayline kirjoitti:
Suoraa linjaahan siinä haetaan kun on hoikka kuski puikoissa, pyylevä mamma kartturin paikalla ja pari kirkuvaa kakaraa takapenkillä
Kuorma ei vaikuta kannatinlaakerin paikkaan...
Ei vaikuta, mutta vaikuttaa kardaanin linjaan. Ja kun suoraan linjaan pyritään, niin ainahan se on kompromissi.
Ford johtaa.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vanhimmat MK1 perät on siitä hyviä, kun niissä pääsee säätämään perän kulmaa alatukivarsista :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Joskus kuullut että 100% suoraa linjaa ei kannata koska silloin neulat eivät liiku ja tulee ajan kanssa monttu neulan kohdalle jonka päällä kuorma...
Pikkasen pitäisi aina kuormaa olla että neulat liikkuvat samoin rasva.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Mois kirjoitti:
taunus 78 kirjoitti:Tollasta vaihtoehto c kardaania en oo ikuna nähny :shock:
Sul ei oo ollu sit automaatti Taunusta??? Mun -77 Taunuksen alkuperänen kardaani on just tollanen. Siin on toi vakionopeusnivel keskellä, eli samanlainen nivel, ku etuvetosten vetonivelet.
Juu, mun autossaki on tuommonen c-mallin kardaani.

79:ssä sitten olikin kumilimppumallinen kardaani ja pikkuperä vaik oli myös 2,0 OHC C3:lla
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin