Kardaanin kannatinlaakerin kiinnitys
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
1-osainen kartaani toimii oikein ainostaan kunnon 4-linkki tuennan kanssa. Muuten värinöistä ei pääse
eroon koskaan.
Vaatii myös oikeanlaiset jouset, että on juuri sillä korkeudella missä on ollut noissa 1-osaisilla kartaaneilla
varustetuissa autoissa. Vaikka saisit säädettyä jousituksella normaalisti kunnon asentoon kiihdyttäessä
asentomuuttuu. Mulla on ollu 5 eri takajouset ja 3 eri kartaania, erilaisilla madalluspaloilla ja nyt viimein tyytyväinen/toimiva kartaani/jousitus/korkeus.
eroon koskaan.
Vaatii myös oikeanlaiset jouset, että on juuri sillä korkeudella missä on ollut noissa 1-osaisilla kartaaneilla
varustetuissa autoissa. Vaikka saisit säädettyä jousituksella normaalisti kunnon asentoon kiihdyttäessä
asentomuuttuu. Mulla on ollu 5 eri takajouset ja 3 eri kartaania, erilaisilla madalluspaloilla ja nyt viimein tyytyväinen/toimiva kartaani/jousitus/korkeus.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Mieluummin kulmaa siihen kuminiveleen kuin ristiniveliin! Se kuminivelen murros ei aiheuta kulmanopeuden muutoksia ja kumi vaimentaa niitä värinöitä muutenkin, joten laita se kardaani ennemmin silleen että molemmat ristikot osoittavat täsmälleen samaan suuntaan. Sitä on vähän viturainen mittailla mutta ite oon saanu kaikki nuo toimiviksi ihan silmämääräisesti asennettuina. Toki sen kumilimpun tarvii olla sitten kunnossa, eikä semmonen mistä ne pulttien holkit ovat irti kumista...mayline kirjoitti:Keksin sitten hetken miettimisen jälkeen ratkaisun miten mitata väliprikkojen paksuus... Eli kumilimppu kiinni yoken ja kardaanin väliin siten että akselin ja yoken haarukat ovat vastakkain (tarvitsee pidemmät pultit). Eli paketti on "yhtä puuta" eikä joustava kumi vaikeuta mittausta. Sitten paketti paikalle ja mittaamaan prikkojen paksuutta. Type 9 kanssa omassa autossani tarvitsee 30 mm prikkoja. Ihmetyttää vai se että kun prikkoja oli noin 10mm niin korissa tuntuva tärinä oli pienempi! Syö hieman hermoja..... Oletettavaa on että kuminivelessä ei saisi olla kulmamuutosta vaan akselin pitäisi olla suorassa linjassa?
Mertie pub & 3D
Siinä takapätkässä on vastakkaiset haarukat joiden pitäisi kumota toistensa kulmanopeusvaihtelun. Eli niiden kulmat pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan. Hieman vierastan ajatusta että laittaisin siihen kumiin paljon murroskulmaa. Siinä oleva kulma vääntää koko ajan laatikon häntää eikä se voi olla hyvästä. Eikä se kumikaan varmaankaan tykkää jos se muokkautuu kovin paljon koko ajan..?
On noita yksiosaisia myös originaaleina Taunuksissa Satunnaisesti olen niitä tavannut ainakin -73 mallin V6 Taunuksissa. Ko. autoissa ei ole korissa ollenkaan kannatinlaakerin kiinnityspaikkaa.mayline kirjoitti:Mois kirjoitti:
niceman kirjoitti:
Itsellä on kait 2cm edestä prikkoja....
Type9 laatikon kanssa jotenkin erilailla lähtee kardaani kun vanhalla 4 lovisella jossa ei ollut yhtään prikkaa välissä.
Tosin mietin jos luopuisi kokonaan tuosta 3 nivelisestä ja teettäisi 2 nivelisen kardaanin...
http://www.ape-import.com/kardaanit.htm
Mul on tuolta ostettu tommonen: TAUNUKSEEN MITOITETTU, 1-OSAINEN, KOKO PITUUS 1455 mm 310.00 €
Ihanan kallista =) Ajattelin ensin kysyä Kometista tuolla juvanmalmilla....
Ei tuo hinta kovin pahalta tällä hetkellä tunnu.. Olen tuhlannut jo 2 kertaa tasapainoitukseen 125 eur (+ uudet nivelet, kannatin laakeri ja kumi). Ja siltikään tulos ei ole hyvä! Mutta yksiosainen ei ole alkuperäis ratkaisu..
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... a_pera.pdf
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Sul ei oo ollu sit automaatti Taunusta??? Mun -77 Taunuksen alkuperänen kardaani on just tollanen. Siin on toi vakionopeusnivel keskellä, eli samanlainen nivel, ku etuvetosten vetonivelet.taunus 78 kirjoitti:Tollasta vaihtoehto c kardaania en oo ikuna nähny
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Joo toki parempi jos ei olisi kulmaa ollenkaan. Vaan varsin hyvin se näyttää pienessä vinkkelissä toimivan... Nojoo pointti olikin kun se tukilaakerin korkeus vaikuttaa sekä kumilimpun, että ekan ristinivelen kulmaan, niin mieluummin ruuvaa semmoiselle korkeudelle, että se gummin ja ristikon välinen tuubi on täsmälleen samansuuntainen perämurikan laipan kanssa. Jos siis haluaa ravistuksista eroon ja joko tai valittava mille kulmaa syöttää...mayline kirjoitti:Siinä takapätkässä on vastakkaiset haarukat joiden pitäisi kumota toistensa kulmanopeusvaihtelun. Eli niiden kulmat pitäisi olla mahdollisimman lähellä toisiaan. Hieman vierastan ajatusta että laittaisin siihen kumiin paljon murroskulmaa. Siinä oleva kulma vääntää koko ajan laatikon häntää eikä se voi olla hyvästä. Eikä se kumikaan varmaankaan tykkää jos se muokkautuu kovin paljon koko ajan..?
Mertie pub & 3D
Ei vaikuta, mutta vaikuttaa kardaanin linjaan. Ja kun suoraan linjaan pyritään, niin ainahan se on kompromissi.mayline kirjoitti:Kuorma ei vaikuta kannatinlaakerin paikkaan...Suoraa linjaahan siinä haetaan kun on hoikka kuski puikoissa, pyylevä mamma kartturin paikalla ja pari kirkuvaa kakaraa takapenkillä
Ford johtaa.
Joskus kuullut että 100% suoraa linjaa ei kannata koska silloin neulat eivät liiku ja tulee ajan kanssa monttu neulan kohdalle jonka päällä kuorma...
Pikkasen pitäisi aina kuormaa olla että neulat liikkuvat samoin rasva.
Pikkasen pitäisi aina kuormaa olla että neulat liikkuvat samoin rasva.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Juu, mun autossaki on tuommonen c-mallin kardaani.Mois kirjoitti:Sul ei oo ollu sit automaatti Taunusta??? Mun -77 Taunuksen alkuperänen kardaani on just tollanen. Siin on toi vakionopeusnivel keskellä, eli samanlainen nivel, ku etuvetosten vetonivelet.taunus 78 kirjoitti:Tollasta vaihtoehto c kardaania en oo ikuna nähny
79:ssä sitten olikin kumilimppumallinen kardaani ja pikkuperä vaik oli myös 2,0 OHC C3:lla
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!