1.6 venttiilinkopan värin ja koneen tietoja kaivataan

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

1.6 venttiilinkopan värin ja koneen tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Osaisiko joku tehdä yhteenvetoa missä malleissa on sininen ja missä vihreä koppa. Itselläni se on tumman vihreä ja olen kuullut monta erilaista kommenttia ja ihmetystä. Kone on vaihdettu 1981ford liikkeessä ja se on myyty takuuvaihtokoneena. Lohkosta puuttuu koneen nunerosarja kokonaan. Sitä ei ole esim poistettu vaan se puuttuu.16 merkintä on normaali ja sen alla -70 HM 6015 A-A ja koneen takaosassa 9 M 77. Varsinaista syytä en tiedä miksi kone on vaihdettu. Luulin että kyseessä oli konerikko mutta silloin oli alle 100tuhatta ajettu. Apulaitteet on vanhat ja sytytys pielessä, ajoitus 26 tyhjänkäynnillä niin kone toimii aika hyvin. Juu ja paikallisella fordilla kaikki tehtynä kuitit löytyy vieläkin. Kyselen siksi kun mieli tekisi saada toimimaan vielä paremmin. Tuo että toimii aika hyvin = vetää ja vääntää alhaalta tosi hyvin kun vaan säätää niin että kone ei kilkata. 90 vauhdissa omaa pienen nykäisyn ja täyskaasulta uupuu omasta mielestä tehoja. Tosin mittariin se ottaa 160 hyvin helposti ja enempää ei ole tullut kokeiltua mutta mittarit valehtelee aina. Se vaan tuntuu isoilla kierroksilla hengästyvän. Kaasarina fordin oma ja sytkänä sierran kärjetön. Jotenkin vaan tuntuu että ovat loihtineet jonkun sekasikiön ja siksi..... vai löytyiskö teiltä aputietoja?

Tph

1.6XL 2d -72
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jos kone vaihdettu -81, niin meinaatko, että on siltä jäljiltä? 100tkm oli joskus jo kovat kilometrit koneelle.

Jotenkin ennakko kuulostaa siltä, että katsot sitä alipaineen kanssa? Tai sitten sytkä on tosiaan rikki, mutta silloin ei kulkisi enää noin.

Mikä on Fordin oma kaasari? Jos tuonne tienoille kulkee, niin se on ihan normi 1,6 ja puutuu ylhäältä.

Helpoin viri on ensin normi 2l ja sen jälkeen pieni piristys sinne 130 hepan tienoille. Noilla eväin on jo vallan asiallinen ajaa. Tainno oikeastaan tehoa on jo liikaa ominaisuuksiin nähden..
Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Eniten kiinnostaa tuo venttiilikopan väri koska siitä saattais päästä jyvälle tarkemmin koneesta + jos muista tiedoista pääsis koneeseen jotenkin käsiksi. Mutta enemmän kuin hyvä kuulla ainakin kommenttia että 1.6 on hengetön yläkierroksilla - kiitoksia.

Eka omistaja piti taunusta vähän vajaa 30 vuotta ja piti ajopäiväkirjaa. Mulla se on ollut kohta 11 vuotta. Kuitteja on paljon tallella joista on päässyt metsästää noita tietoja. Autolla on ajettu nyt vähän yli 200.000 ja vaihtokonella vähän vajaan 100.000. Kone ei tosin siedä etes puolisynteettisiä kun rupee merkkaa jo reviiriä.

70 luvulla oli perheessä 1.6 ja silloin heikoin kohta oli nokka. Se kului vaihtokuntoon 160.000 tuhannen kohdalla, mut eipä ollut lohko lämppäriäkään. 80 luvulla kaveripiirissä oli 4kpl 1.6sia ja isomman konerempan paikka tuli ylensä noin 300.000 kohdalla. 350.000 ajettu -78 oli jo katastrofikunnossa. Joten arvelen että kone on todellakin 1981 vaihdon jäljiltä. Erityisesti kun se oli talliauto koko ajan. Tosin luulis olleen hyvä kuntoinen kun ostin mutta vähän kaikkee muuta.

Ollaan kokeiltu kahdella sytkällä ja molemmat kotitallin lisäksi vielä ammattiliikeessä (vielä sellaisessa jossa on ko. aikauden asentajat). Tämä siksi kun se on sen verran mysteeri että kukaan ei meinaa uskoa todeksi. Sytkästa on ajettu käyrät jossa pisteet on noin 1000 kierroksen välein niin näkee aukeamiset. Täydestä kierroksesta jää uupuman muistaakseen vähän toista astetta, siis kun tekee niin että nolla kohta on noin 20 astetta ja siitä suhteuttaa. Ei pitäis kenenkään mukaan vaikuttaa millään tavalla. Niin täähän tarkoittaa toisin sanoen että merkki on siirtynyt noin 20 astetta, mutta siihenkään ei olla löydetty järkevää selitystä.

Fordin kaasari on sellainen missä lukee FORD eli FoMoCo:n tekemä automaattiryypyllinen kaasari johon olen pari vuotta sitten ostanut kunnostus-sarjan ja laitettiin vielä ammattimekaanikon kanssa. Ko. kaasari on nykyään ilmeisesti harvinainen, koska niitä vaihdettiin jo 70 luvulla.

tph
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oikeastaan onhan tuo 1,6 hengetön ihan kaikilla kierroksilla :lol: Öjyä ne tahtoo vuotaa enempi vähempi, eikä ihme kun niitä tiivistysratkaisuja katselee.

Tuota sytkähommaa en kyllä ymmärrä. "Täydestä kierroksesta jää uupumaan vähän toista astetta" ja "nollakohta on 20 astetta".

Siis jos lähdetään yläkuolomerkistä, ei ole ihan tavatonta, että tuo heittää. Etenkään jos on sekoitettu eri aikakauden moottorien osia kuten tässä lie on. Mutta oletetaan nyt, että YKK-merkki pitää paikkansa. Jos jakajassa on alipainesäätö, niin tuo irroitetaan. Tällöin ennakko on tyhjäkäynnillä jotain 5..10 astetta. Kun kierroksia nostetaan ennakkokin kasvaa jonnekkin 35..40 tienoille johonkin 3000..4000 tienoille mennessä. Alipaine kytkettynä se lisää ennakkoa jotain 15 asteen verran ja onko tuo käytössä tyhjäkäynnillä riippuu vähän mihin se kytketään. Nätimmin käy tyhjää siellä 20 huitteilla olevalla ennakolla (suoraan imusarjaan), mutta pienemmät päästöt on jollain 5 asteen ennakolla (kaasarin nipassa).

Eikä ole tämän moottorin ohjearvoja vaan hihasta ravistettuja yleisiä sinnepäin lukuja. Jos se jotakuinkin noin toimii, niin silloin on ihan jees. Tietty jos YKK merkki heittää, niin sen verran sitten on kaikki sivussa. Itse katson vaan tuon yleisesti puhutun maksimiennakon, eli kierroksilla ilman alipainetta, kohdilleen jonnekkin tuonne 35..40 astetta moottorista riippuen ja loput sitten on mitä on. Tuo on kuitenkin se mikä määrää paljonko se kulkee 8)
Tane70
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2009, 11:09
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tane70 »

Tuo sytkä on juuri noin. En vaan osannut kertoa noilla sanoilla. Se merkki on sen noin 20 astetta pielessä niin tyhjänkäynti on 26 ja täyskierrokset 56 eli molemmat sen 20 astetta pielessä. Tosin yläpää jää noin 54.5 eli 1.5 vajaaksi fordin ohjearvosta. Siis oikea ohjearvo on 36. Tuon ei tosin pitäisi vaikuttaa merkittävästi.

Muta edellen osaako joku vetää yhteen miten nuoventtiilikopan värit on mennyt.

Tph
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

En ole ikinä nähny kun sinisiä ja mustia, tosin tainnu kaikki mustakoppaset olla sierrasta peräsin.
Ei ford liikkeessä sitten osata kertoa mitään vaihtokoneesta?
Joskus kuullu sellastakin että 1.6 olis sininen ja 2.0 musta mutta ei taida pitää paikkaansa.
edit, ja ennenkun joku rupee nussimaan pilkkua niin puhun alkuperäsellä maalilla olevista. Oonhan mä nähny vaaleenpunasenkin ym...
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kyllä kaikki -70lukuiset OHC venttiilikopat on sinisiä, olipa kyseessä sitten 1,6 tai 2,0 kone....Taunukseen ainakin tuli musta koppa kolmoskorin myötä.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

No, ei siinä mitään ihmeellistä ole että vakio ohc puutuu yläkierroksilla, maksimi teho tulee 5000 rpm nurkilla ja romahtaa sen jälkeen jyrkästi alas ja tehas on luvannu huippuja 148 km/h.

Vanhemassa -60 lukusessa tanikan r4 oli vihreetä venttiilikoppaa, oliko se ny korkeapuristeine vai tilavuus mitä merkkas, mutta ohc motissa on ollu tarra kertomassa kokoa ja vireyttä.

EFI:ssä on hopea vahvistettu koppa.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vastaa Viestiin