RS Turbon seoksen säätö?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

RS Turbon seoksen säätö?

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Eli nyt tämmöstä onkelmaa :lol: CO oli mittauksen alussa 11 josta säädettiin johonkin kolmeen että saa konttorille kelpaavan päästölapun, hajotanko koneen tällä seoksella poljettaessa vai nostanko takasin ylemmäks päästölapun jälkeen? Ahtopaineet 0,9bar ja mekaaninen ruutta. Valaiskaa vähän minulle tätä systeemiä kun on ensimmäinen turbo-auto. HC muistaakseni jotain 300, mutta kyseessä katiton vehje niin saa olla sen max 600.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyseisen laitteen sielunelämää sen tarkemmin tuntematta:

Kyse on varmaankin tyhjäkäyntiseoksesta mitä on tutkittu. Tällähän ei ole juurikaan mitään merkitystä moottorin keston kannalta itsessään. Tosin moisessa ruiskussa varmaankin tuo vaikuttaa vähän kaikkeen. 11 CO:lla seos on jo jotain 10 tienoilla, elikkäs todella paksulla. Tuo kolme voi olla jo sellainen millä pelaa, voi joutua nostamaankin jonnekkin 4..5.

Kehottaisin menemään laajakaistalämbdakauppaan ja sitten katsoen minkälainen seos siellä veto päällä on ja sen mukaan säätämään niillä tempuilla mitä käytössä on. Useimmiten jos yhtään on viritetty, niin kompromisseja saa tehdä, eli täysvedolla suuripiirtein kohdilleen ja alempaa sitten on mitä on. LE-Jettiä olen joskus ruuvaillut, mutten sen mekaanisempaa. Pystyykö K:ssa mittaria "kiristämään", jolla saisi kulmakerrointa vähän käännettyä? Se pikkuruuvi taitaa vaan siirtää koko käyrää ylös alas.. Mikä selittäisi hurjan HC:n. Tai onhan kaikki alipaineletkut varmasti ehjiä..

HC kertoo vain huonosta palamisesta. Toki voi meinata, että seos on pielessä mutta voi sitä moni muukin asia nostaa. Vakionokka oli kuitenkin vissiin paikoillaan?
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

polttoaineen jakajalta pystyy säätämään vastapainon etäisyyttä ja seosta siitä pienestä reijästä mikä on jakajan vieressä,oli muistaakseni pieni kuusiokolo kanta siinä seoksen säätö ruuvissa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joo seosta säädettiin just siitä kuusiokoloruuvista. Sen päällä oli toinen ruvvi mikä ilmeisesti lukitsee tämän kyseisen kuusiokolon seoksensäädön jälkeen. Oonko väärässä nyt vai onko vaaraa että menee täyskaasulla todella laihalle kun tuo CO on sen 3 tyhjäkäynnillä. Ja jos HC on 300 niin onko se aivan paskasti?
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Todennäköisesti on vaara olemassa. En miettisi hetkeäkään sen laajakaistan laittoa yhtään peukaloituun turboautoon. Ne on kuitenkin niin halpoja nykyään eikä tarvitse sen jälkeen arvailla yhtään.

300 on lie ihan ok HC. Vapari ei tarvitse kummoista nokkaa niin on >1000, mutta monasti putoaa jo venttiilivälysten lisäämisellä sallittuihin.
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Ilmeisesti oli jossain alipaineletkussa pientä vuotoa, hypistelin kaikki letkut aamulla läpi ja menin päästömittauksiin. Tulokset oli CO 1 jotain ja HC 152 muistaakseni... nyt pelaa ainakin hyvin kaikilla kierrosalueilla ja vetää kun pieni sika. Mut en tajuu tosta k-jetistä mitään vieläkään :lol: Ollaanko me nyt säädetty siis pelkän tyhjäkäynnin seoksia vai koko kierrosalueen? Kävi mielessä myös se et ois aikasempi omistaja just veto päällä säätäny ton ja sit jääny seos tyhjäkäynnille arvoon 11 (CO)? Ja tässähän ilmeisesti kone saa soppaa ahtopaineen mukaan juurikin tuon mekaanisen ruiskun ansiosta? Pelottaa et vetelen tuolla kylillä nyt aivan liian laihalla ja wössnerit sulaa :D Katsurillaki kerkesin käymään ja sehän löi leiman lappuun :wink:
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onnittelut leimasta.

Nopealla googletuksella tuo ruuvin säätö vaikuttaa koko kierrosalueella ainakin jotain. Sitten on noita ohjauspaineen muutteluita ja mittakartion teippailua. Se ruisku juu sitä bensan syöttöä hoitelee ja on siellä ahtopainekkin yhtenä parametrinä.

En kyllä uskaltaisi paljoa vedätellä jollei tiedä paljon sitä bensaa tulee. Monasti vakioruiskuilla kikkailemalla leimasäädöt on eri mitä ajosäädöt. Tilanne voi juurikin olla kuten epäilit, eli yläpää ruuvattu kohdilleen ja alapää on sitten sikarikkaalla. Tai sitten mitään tietämättä jollain nettiohjeella vedetty tyylillä "0,8 mm migin suutin bleediksi ja puoli kierrosta seosruuvia niin on 200 heppaa". Noista kun ei oikein koskaan voi tietää. Hommaa se laajakaista ennenkuin hajoaa koko pannu...
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joo niin taidan kyllä tehdä, ei muuten saa varmuutta. Kaverilla olis seosmittari ni eikös se riitä et hommaan vaan lambdan ja ohjaimen? Sit mittariin vaan kiinni ja testailemaan, en kehtais kyllä mitään parin sadan euron pakettii enää kuitenkaan ostaa yhden säädön takia. Miten pääsen halvimmalla? :D
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei pelaa. Kapeakaistalla korjaillaan anturin epälineaarisuutta ja jännitealuekkin on 0..1V siinä missä laajakaistalla 0..5V. Äläkä edes mieti, että kapealla pärjäisit. Ohjaimen ulostuloa voi tietty lukea yleismittarilla ja tehdä vaikka taulukon millä kääntää jännitteen seossuhteeksi. Mutta paljon sitten siinä säästäisi..?

Parilla sataa et edes kansipahvia vaihda, mistään männistä puhumattakaan. Toisekseen meinasitko ettet tarvitse tuota tulevaisuudessa? Jollet, niin kyllä se reilulla satkulla kaupaksi menee. Paljoa ei dynossakaan parilla sataa tehdä. Eli kyllä tuo vaan on halvin ratkaisu ja siinä sivussa saattaa vaikka oppiakkin jotain :wink:

Edit. Saahan tosiaan noista kontrollereista vaikka mitä ulostuloja vaikka läppärille. Joten saa pelaamaan sen kapeakaistamittarinkin kanssa. Mutta se mittari on kuitenkin se halvin osa setistä ja parantaa käytettävyyttä mielestäni oleellisesti.
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Joissakin tarvike lambdoissa taitaa olla 0.8V asti? Semmonenkin kai riittäs?
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

Täältä löytyy kelpo mittari sinun käyttötarkoituksiin:
http://sporttiauto.com/kauppa/Laajakais ... ttarisarja

Vaikka auto vetääkin "sikana", kannattaa katsoa, että seos on riittävän rikas, että kestää myös vetää toistuvasti täysillä. Mm. tällaisia säätöasioita katsotaan meillä dynolla.

Mutta pääset jo pitkälle ihan seosmittarillakin.
Soita, jos tarvitset ammattilaisen neuvoja. Neuvot saat mittarikaupan päälle ;)
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Kullanderi kirjoitti:Joissakin tarvike lambdoissa taitaa olla 0.8V asti? Semmonenkin kai riittäs?
No ei kai jos kapeakaista on 0-1.0V ja laajakaista 0-5.0V?
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Oho, luku/desimaalivirhe :lol:
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Janne heitti aika hyvän tarjouksen. Kannattaa kuunnella ammattilaista..
Vastaa Viestiin