Kevennetty vauhtipyörä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Johan osan nimi: vauhtipyörä kertoo jotain, jos se jarruttais niin kai se olis jarrupyörä.
Herkkyys ja pyörivän massan aiheuttamat ongelmat suurilla kierroksilla taitaa olla ne kevennyksen syyt. Katuauton vauhtipyörää en lähtis keventämään, ratavehkeissä eri juttu jos min kierrokset on esim. 5000rpm. v-mäinen ajettava viritetty oharikin kevyellä vauhtipyörällä, normi 2l vauhtipyörällä pelaa hienosti tyhjäkäynniltä asti 300 nokalla ja tuplilla.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tämä vauhtipyörä-asia on kyllä semmoinen aihe,mistä väitellään vissiin jokaisella autoaiheisella sivustolla :) itsellä vain hyviä kokemuksia kevyistä pyöristä.kokeilemallahan tuo selviää :)
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niinhän se on, että käytön mukaan. Monille vaan tuntuu olevan melko epäselvää mitä tuolla saadaan aikaan.

Onhan tuo helppo paikka keventää ihan koko autoakin ja yleensä vielä massa on oikeassa päässä. Hiotaanhan niitä lohkojakin. Sitten tietty kun mennään vaikka kytkylaatikoihin, niin pyörivät massat alkavat tehdä hallaa. Onhan monissa vehkeissä myös niitä monilevykytkimiä, joilla saadaan suuri väännönkesto pienillä levyillä. Eli massa pienelle kehälle ja siten pieni inertia.

48 kaasarit, kunnolla isoreikäinen kansi, ~320 nokka, vakiojakaja ja yyberkevyt vauhtis sintterikytkimellä on hieno yhdistelmä. Siinä on fiilistä kun rykii itseään liikkeelle 8)
ylimark
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 11:36

Viesti Kirjoittaja ylimark »

iji-69 kirjoitti:Väännöllä se auto kiihtyy, ja sitä nopeammin mitä pienemmät ovat pyörivät massat.
Ja tuohon 30 heppasen ja jättivauhtipyöräisen auton kiihdytykseen pitää laskea sekin aika mikä menee sen vauhtipyörän kiihdyttämiseen sinne 6000 kierrokseen. ;)
Suosittelen perehtymään aiheeseen vaikka lukaisemalla tämän artikkelin. Sä unohdat yhden pikku asian tossa väittämässäsi, nimittäin vaihdelaatikon.

Auto kiihtyy parhaiten silloin, kun takapyörille saa eniten kulmakiihtyvyyttä ja tämä tapahtuu maksimiTEHON, ei maksimiväännön kohdalla. Esim. jossain dieselkoneessa voisi olla vääntöä esim. 500Nm@2000rpm = ~140hv@2000rpm ja kuvitteellisessa formulassa vaikkapa 300Nm@13000rpm = ~550hv@13000rpm. Meinaatko, että perhediesel kiihtyy nopeammin suuremman vääntönsä turvin jos sovitetaan välitykset siten, että kummallakin on vääntöhuipun kierrokset vaikka 100km/h nopeudella ja survaistaan rinnakkain kaasu pohjaan? Niin ja tietysti lisätään kyseiseen formulaan painoa, että se on molemmissa sama.

Totta on, että auton kiihtyvyys paranee karvan verran vauhtista keventämällä, mutta ykköstä isommilla vaihteilla tällä ei ole enää mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Noh ei sitä voi yleistää pelkkään 1-vaihteeseen. Koskee yleisesti kaikkia tiheitä vaihteitä, riippuen
vaihdelaatikon välityksistä. Mutta ei siitä vauhtipyörän kevennyksestä ole juurikaan mitään
hyötyä isoilla vaihteilla.

Jep, teho puhuu ei vääntö.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kevennytin joskus Kuplan vakio 1600 moottorin vauhtiksen ja ainakin tuntu et ois kiihtynny huomattavast paremmin :D Ai nii, olihan siin käärmeenpesäpakoputkisto kans, mut muuten ihan vakiokone :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tinde
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 13:38
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

ylimark kirjoitti: Suosittelen perehtymään aiheeseen vaikka lukaisemalla tämän artikkelin. Sä unohdat yhden pikku asian tossa väittämässäsi, nimittäin vaihdelaatikon.
Lueppa itsekin vielä ajatuksella
ylimark kirjoitti:Auto kiihtyy parhaiten silloin, kun takapyörille saa eniten kulmakiihtyvyyttä ja tämä tapahtuu maksimiTEHON, ei maksimiväännön kohdalla.
Joo, jos sulla on joku cvt tms muuttuva välityssuhteinen laatikko
ylimark kirjoitti: Esim. jossain dieselkoneessa voisi olla vääntöä esim. 500Nm@2000rpm = ~140hv@2000rpm ja kuvitteellisessa formulassa vaikkapa 300Nm@13000rpm = ~550hv@13000rpm. Meinaatko, että perhediesel kiihtyy nopeammin suuremman vääntönsä turvin jos sovitetaan välitykset siten, että kummallakin on vääntöhuipun kierrokset vaikka 100km/h nopeudella ja survaistaan rinnakkain kaasu pohjaan? Niin ja tietysti lisätään kyseiseen formulaan painoa, että se on molemmissa sama.
No ei toki, mutta millähän kierrosalueen kohdalla se perhefarkku tai se formula kiihtyy rivakammin, jos käytetään sitä vaihdetta joka on käytössä sillä 100kmh nopeudella?
ylimark kirjoitti: Totta on, että auton kiihtyvyys paranee karvan verran vauhtista keventämällä, mutta ykköstä isommilla vaihteilla tällä ei ole enää mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Totta, vaikutusta voi tutkia kun piirtää vetovoima/nopeus käyrät (ajotilapiirros vai mikä se nyt onkaan) ja käytettävissä on vaikka dynokäyrä ja ajoneuvon muut tarpeelliset tiedot.


Teho ja vääntö(momentti) on toisistaan riippuvia, hieman eri asioita kuvaavia suureita, turha niistä on jauhaa kummalla se kippo kiihtyy, molemmat siellä vaikuttavat. Ja välityssuhteet vielä hämmentävät soppaa...
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Kukin taaplaa tyylillään, itse en ainakaan laita Taunukseeni 30 kg vauhtipyörää jos haluan sen kiihtyvän paremmin. :)
Ford johtaa.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Jep, teho puhuu ei vääntö.
En nyt muista enää kuka kiihdytysautoilija sanoi:

Torque wins races, horsepower sell cars
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tinde kirjoitti:
ylimark kirjoitti:Auto kiihtyy parhaiten silloin, kun takapyörille saa eniten kulmakiihtyvyyttä ja tämä tapahtuu maksimiTEHON, ei maksimiväännön kohdalla.
Joo, jos sulla on joku cvt tms muuttuva välityssuhteinen laatikko
Välitys ei vaikuta mitään, niin se vain on.
Tinde kirjoitti:
ylimark kirjoitti: Esim. jossain dieselkoneessa voisi olla vääntöä esim. 500Nm@2000rpm = ~140hv@2000rpm ja kuvitteellisessa formulassa vaikkapa 300Nm@13000rpm = ~550hv@13000rpm. Meinaatko, että perhediesel kiihtyy nopeammin suuremman vääntönsä turvin jos sovitetaan välitykset siten, että kummallakin on vääntöhuipun kierrokset vaikka 100km/h nopeudella ja survaistaan rinnakkain kaasu pohjaan? Niin ja tietysti lisätään kyseiseen formulaan painoa, että se on molemmissa sama.
No ei toki, mutta millähän kierrosalueen kohdalla se perhefarkku tai se formula kiihtyy rivakammin, jos käytetään sitä vaihdetta joka on käytössä sillä 100kmh nopeudella?
Se kiihtyy rivakimmin justiinsa sillä vaihteella millä on käytössä eniten tehoa.

Tinde kirjoitti:
ylimark kirjoitti: Totta on, että auton kiihtyvyys paranee karvan verran vauhtista keventämällä, mutta ykköstä isommilla vaihteilla tällä ei ole enää mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Totta, vaikutusta voi tutkia kun piirtää vetovoima/nopeus käyrät (ajotilapiirros vai mikä se nyt onkaan) ja käytettävissä on vaikka dynokäyrä ja ajoneuvon muut tarpeelliset tiedot.
Oikein. Se vauhtiksen keventäminen auttaa, mutta minkä verran ja millä kustannuksella on kysymys. Jos tuntuu, että saavutti 0,5 s paremman ajan 0..100, niin metsässä on.

Tinde kirjoitti:Teho ja vääntö(momentti) on toisistaan riippuvia, hieman eri asioita kuvaavia suureita, turha niistä on jauhaa kummalla se kippo kiihtyy, molemmat siellä vaikuttavat. Ja välityssuhteet vielä hämmentävät soppaa...
Ei ny ihan noin. Momenttia voidaan mitata ja teho on laskennallinen suure. Momentti on staattista ja teho on momentti kertaa kierrosnopeus näin karkeasti. Paras tulos saavutetaan kun sovitetaan välitykset siten, että eniten tehoa saadaan käyttöön. Vai miksi lie kilpurit on tiuhiksi välitettyjä..
iji-69 kirjoitti:Kukin taaplaa tyylillään, itse en ainakaan laita Taunukseeni 30 kg vauhtipyörää jos haluan sen kiihtyvän paremmin.
Ei toki kannata. Mutta onko 2 kg köykämiinipyörä parempi? Vai olisiko se noin vakionpainoinen paras?
Taunusmies Jussi kirjoitti:En nyt muista enää kuka kiihdytysautoilija sanoi:

Torque wins races, horsepower sell cars
Ellen ihan väärässä ole, niin kyseessä ei suinkaan ollut suoraanajaja vaan muistaakseni Enzo Ferrari. Tosin tuo viittaa enempi nykytermiin "area under curve". Eli ei suinkaan vääntöön vaan vetoalueen laajuuteen. Hommahan korostuu vielä vakioauton ylipitkillä välityksillä, eli viritetty 20 hv tehokkaampi auto voikin olla hitaampi vaikka 0..100 jos se putoaa pois alueelta vaihteenvaihdossa.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Yksi esimerkki omasta rata-autosta: apparalla tuo putoaa jonnekkin 3500 tienoille kolmosella hitaissa mutkissa. Kakkosella kierroksia taas saa reilusti enempi. Tällöin moottorin vääntö itse asiassa laskee, mutta kaasua ei passaakkaan runtata pohjaan samalla tapaa tai savu alkaa nousta. Huvittavaa kyllä, paremman ajan olen ajanut pitemmällä vaihteella. Eli ei se teho (tai vääntö), vaan sen siirtäminen hallitusti tiehen eteenpäin vieväksi voimaksi. Sitä se "area under curve" on. Jos sorvaan vaikka 4 kg pois vauhtiksesta, niin en oikein usko, että kierrosaika paranee yhtään. Ei ainakaan tarvitse yrittää kakkosella sen jälkeen ulos hitaista tai renkaat sulaa vielä nopeammin.
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Niin, ei kai huonosti toimivaa alustaa (sutivia renkaita) kannata kompensoida hitaasti kierroksia ottavalla (raskasvauhtipyöräisellä) moottorilla? Vai ymmärsinkö väärin?
Ford johtaa.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jeps, ymmärsit väärin. Pointti oli, että rauhallisemmalla vasteella on helpompi siirtää eteenpäin vievää voimaa tiehen. Jossain on se raja paljon rengas voi voimaa siirtää eikä sitä voi ylittää, mutta jos pysyy mahdollisimman liki sitä niin se on hyvä juttu. Liikekitka kun on aina pienempi mitä lepokitka. Kumma, että vormulatkin suttailee vaikka luulisi alustat olevan aika liki hyviä. Toki oma alusta on kaukana täydellisestä, mutta ilman lukkoa tai parempia renkaita en itse suuria parannuksia taida löytää. Kuskilla kyllä saisi pois paljonkin ihan todistetusti. Haluaako iji-69 julkaista kierrosaikoja ja teho/painosuhteita, niin vertaillaan?

Tietty aina voi sitten mennä vielä vaikka sytkäjärkkiin ja niillä spekuloida kun viimeisiä hierotaan, mutta itse pysyn "hehtaariasioissa".
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

En aja rataa. Tai yleensäkään kilpaa. Niinkuin aiemmin kirjoitin, kukin tyylillään. Jos painava vauhtipyörä antaa sinulle kilpailuetua, niin se on hyvä sitten niin.
Ford johtaa.
ylimark
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 11:36

Viesti Kirjoittaja ylimark »

Tinde kirjoitti:No ei toki, mutta millähän kierrosalueen kohdalla se perhefarkku tai se formula kiihtyy rivakammin, jos käytetään sitä vaihdetta joka on käytössä sillä 100kmh nopeudella?
Jos unohdetaan nopeudesta johtuva ilmanvastus yms. max väännön kohdalla on suurin kiihtyvyys, MUTTA minkä ihmeen takia sinäkin jankkaat tätä samaa asiaa? Aika selkeesti toin ekassa postauksessani jo esille, että vaihdelaatikosta johtuen kiihtyvyys on suurinta max tehon, ei max väännön kohdalla, kunhan valitaan se välitys oikein. Tämän päivän autoissa taitaa olla vähintään 4 vaihdetta, eikös??? Ei tämä ole mitään rakettitiedettä, vaan perus fysiikkaa. Laske itse auton kiihtyvyys tietyllä nopeudella max tehon ja max väännön kierroksilla, jos et muuten usko!

Tinde kirjoitti:Teho ja vääntö(momentti) on toisistaan riippuvia, hieman eri asioita kuvaavia suureita, turha niistä on jauhaa kummalla se kippo kiihtyy, molemmat siellä vaikuttavat. Ja välityssuhteet vielä hämmentävät soppaa...
Hmm... Otetaan tilanne, jossa höyryjuna on pysäytetty ylämäkeen käyttäen sen omaa "höyrymoottoria." Moottori tuottaa vetäville pyörille selkeästi vääntömomenttia, koska juna pysyy paikallaan ylämäessä, mutta paljonko tehoa se tuottaa? ;)
Vastaa Viestiin