Kevennetty vauhtipyörä
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12
Keneltähän kysyit? Mulla on siis Opelin 20XE vauhtipyörä, eli se 156hv Kadettin kakslitranen. Siinä on samankokoinen kytkinlevy, pulttijako natsaa suoraan ja painoero vakioon tosiaan just sen verran kuin kuvasta voi päätellä...
Mertie pub & 3D
Nimenomaan. Toki tulee hyvä fiilis kun on vaikka vauhtista sorvissa pyöritellyt, tai jollekkin siitä rahaa maksanut, niin tuntee ainakin yrittäneensä saavuttaa jotain Hyöty on juurikin tuota luokkaa useimmiten.p3 kirjoitti:Kaikki on kiini siitä mitä hakee, tuo 10kg varmasti kannattee jos haetaan sekunnin sadasosia, mulle se ei merkkaa muuta kun lisää rahan menoa + työtä .
Juu, en tarkoittanut tuota epätasapainon aiheuttamaa värähtelyä, vaan työtahtien aikaansaamaa kampiakselin taipumaa ja sen resonanssia. Remmi herkällä luo solmupisteen kampuran päähän mikä ilman pääsi värähtelemään vapaasti. Itse asiassa monasti suurin heitto on kytkinasetelmassa verrattuna vaikka billettivauhtikseen. Eli se kytkinremppa periaatteessa purattaa koneen.. Epätasapaino etupäässä hakkaa laakerit rikki, mutta rassaa kyllä paljon muutakin. Tosin mullakin on hyllyssä pahnapuhaltimen kampura vauhtis ja hihnapyörä hyllyä vasten.. Jos konetta tekee, niin viimeksi tuo puntitus taisi olla 70 e, että en jättäisi tekemättä. Tosin hinta kai sittemmin noussut muutaman vuoden aikanaPaikallinen Harrastaja kirjoitti:Sehän pitäisi varmaan tasapainottaa koko paketti kerralla sisältäen vauhtiksen, kampuran ja hihnapyörän. Kuten arvata saattaa, voi tämä jäädä tässä(kin) projektissa tekemättä. Tulee väkisinkin mieleen kun remmeistä joskus puhutaan kampurankatkojina, niin olisiko tälläkin osuutensa asiaan.
e. vai käsitinkö vääntövärähtelyn väärin? Ymmärsin että esim. tuo minun (ei tasapainotettu) alulimppu voi saada aikaan värinää jne...
.
.
Käväisin ostamassa keittiövaa'an ja mittasin noita painoja. Hihnapyörä näytti 2857g ja max halkaisija 155mm, eli uskoisin että tuollakin jo jotain merkitystä on. Vauhtipyörä hammaskehän kanssa 9177g.
Inertia on vautikselle suurinpiirtein 1/2*M*R^2, jos ei kehällä ole isoa makkaramuodotelmaa. Eli tuo on lieriön inertia. Makkara taas on suoraan M*(R1^2+R2^2) jossa ärrät sisä- ja ulkosäde. Noiden summana sitten saa koko vauhtiksen inertian. Tuosta helposti lasket hihnapyörän osuuden kokonaisinertiasta. Tuosta myös hahmottaa, että jos se vauhtiksen massa olisikin pelkkää ulkokehän makkaraa, niin inertia olisi tuplat vastaavan painoiseen umpilieriöön verrattuna
jeddah: kaksoismassan hylkääminen on aina hyvä idea Olikos tuo sporttimoottorin vauhtis ihan vakio kuitenkin? Kuulostaisi, että olet löytänyt ihan hyvän painon. Kovin keventämällä voisi olla ikävää, että moottori alkaisi "ryntäillä" nyt saavutetun herkkyyden sijaan.
Ihan vakio se on joten kyl se johonkin autoon on suunniteltu toimimaan sellaisenaan. Mä en siihen tehny muuta kuin etsin uudet pultit ja hieraisin bräkleenillä ja hiomapaperilla enimmät ruosteet pois.Stefa kirjoitti:jeddah: kaksoismassan hylkääminen on aina hyvä idea Olikos tuo sporttimoottorin vauhtis ihan vakio kuitenkin? Kuulostaisi, että olet löytänyt ihan hyvän painon. Kovin keventämällä voisi olla ikävää, että moottori alkaisi "ryntäillä" nyt saavutetun herkkyyden sijaan.
Mertie pub & 3D
Vakiovauhtis on suunniteltu toimimaan 80v mummun käytössäkin. Itse olen sorvannut muutaman vauhtipyörän, ja pari henkilöä on voittanut jotakin, toinen F-cupin eräänä vuonna ja toinen rallisprintin juniorit jonakin vuonna. Eivät ole valittaneet köykäisestä pyörästä. Mutta lupasin lopettaa keskustelun, joten valan näppiksen täyteen betonia.
Ford johtaa.
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12
Just tätä kyselin . Mahtoikohan kyseinen vauhtipyörä käydä vaa'assa ennen asennusta? Aikamoinen mötikkä kuvassa tuo kaksoismassainen. Ei ole minulle tuollaista vielä livenä vastaan tullut.jeddah kirjoitti:...Opelin 20XE vauhtipyörä, eli se 156hv Kadettin kakslitranen. ...
Stefa kirjoitti:...työtahtien aikaansaamaa kampiakselin taipumaa ja sen resonanssia. ...
Ok, eli olin ihan eri asiassa... Hiukan tuota kuuklailin, ja ilmeisesti tuossa olisi aihe johon pitäisi minunkin tutustua.
Senverran tuossa laskeskelin että mielestäni vauhtipyörän limpusta pitäisi sorvata noin 3mm pois että pysyttäisiin aluhihnapyörän lisäämisen jälkeen inertian suhteen noin vakiossa. Aika likiarvoilla laskin, mutta kaipa se on siellä päin. Pieniä lukuja tulee, mutta metrejä ja kiloja tuossa kai piti käyttää kun yksikkönä on kgm².
Käytin ite asiassa henkilövaakojenkin päällä vaan lukemista en muista yhtään mitään, ei se nyt tuplasti painavampi ollut mutta aika huomattavasti kuitenkin. Itse asiassa suurin vaikutushan tuossakin massan hitauteen on just sen rautaklimpin sijainnilla, kaksoismassamallissa keskiosa vauhtipyörästä on jotain joustavaa materiaalia ja tuo ulkokehä molemmin puolin ihan umpimetallia.Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Just tätä kyselin . Mahtoikohan kyseinen vauhtipyörä käydä vaa'assa ennen asennusta? Aikamoinen mötikkä kuvassa tuo kaksoismassainen. Ei ole minulle tuollaista vielä livenä vastaan tullut.jeddah kirjoitti:...Opelin 20XE vauhtipyörä, eli se 156hv Kadettin kakslitranen. ...
Mertie pub & 3D
Vai että nyt mentiin siihen henkselienpaukutteluvaiheeseen kun ei muuta enää keksitä. Ajoitte varmaan myös vaikka vakiovauhtiksilla testiä ja totesitte kevennetyt nopeammiksi? Joitain vuosia (~15) sitten F-cup vietiin melko alitehoisella Starletilla joka voiton jälkeen myytiin. Kumma ettei uusi omistaja oikein pärjännytkään.. En missään nimessä vastusta vauhtiksen keventämistä, joskus se on ihan paikoillaan. Mutta yleinen ajatus, että kevyempi on parempi jää melko usein vaille mitään perusteluja kun vedetään kädet puuskaan ja todetaan, että "kyllä minä tiedän", "näin on aina ollut" ja että "turha tästä on kinata ja perustella kun näin se vaan on". Jääköhän näin nytkin? Joskus kansiakin portattiin kanavan lattiasta, joskus tehtiin vaan mahdollisimman isoa reikää, nykyään on hommat monasti vähän toisin ja tehot sekä käytettävyys vaan jatkaa nousuaan. On se kumma ettei universaaleja totuuksia tunnu löytyvän Juu, provoan, mutta keskustelufoorumihan tämä on ja spekuloida voi aina.iji-69 kirjoitti:Vakiovauhtis on suunniteltu toimimaan 80v mummun käytössäkin. Itse olen sorvannut muutaman vauhtipyörän, ja pari henkilöä on voittanut jotakin, toinen F-cupin eräänä vuonna ja toinen rallisprintin juniorit jonakin vuonna. Eivät ole valittaneet köykäisestä pyörästä. Mutta lupasin lopettaa keskustelun, joten valan näppiksen täyteen betonia.
Ei noihin maksa vaivaa tutustua jollei tahdo väkisin itseään sivistää. Pysyy vaan järkevissä moottoreissa missä moisilla ei ole mitään merkitystä. Muuten helpolla ei saa mitään aikaan kun kaikki aiheuttaa tuskaaPaikallinen Harrastaja kirjoitti:Ok, eli olin ihan eri asiassa... Hiukan tuota kuuklailin, ja ilmeisesti tuossa olisi aihe johon pitäisi minunkin tutustua.
Senverran tuossa laskeskelin että mielestäni vauhtipyörän limpusta pitäisi sorvata noin 3mm pois että pysyttäisiin aluhihnapyörän lisäämisen jälkeen inertian suhteen noin vakiossa. Aika likiarvoilla laskin, mutta kaipa se on siellä päin. Pieniä lukuja tulee, mutta metrejä ja kiloja tuossa kai piti käyttää kun yksikkönä on kgm².
Kun lasketaan virallisilla kaavoilla, niin aina SI-yksiköillä. Silloin menee automaattisesti oikein. Tietty jos tietää mitä tekee, niin sitten voi laskea millä haluaa. Sellaiset kaavat missä on seassa jotain "vakioita" tyyliin 5,9812745, en luottaisi kauheasti. Tosin usein ovat jotain yksikkömuunnoksia, mutta voivat olla myös jotain kaavan julkaisijan hattuvakioita joille nauretaan vuosikymmenen päästä. Niinkin voi kuitenkin laskea, että tietää mitä tekee. Kovin tarkkaan en ole koskaan mitään laskenut, muutama kymmenen prosenttia sinne tai tänne harvemmin tekee mitään oleellista merkitystä jos tietää suurinpiirtein mitä tekee. Tosin ihan hauska noita on pyöritellä ja spekuloida etenkin jollei pääse sorvin ääreen, kuten nytkin.
Itse sorvautin Ohc vakio vauhtipyörän "limpusta" pois eli siitä ulkonevasta joka ulkoreunassa, siihen 2mm joten ihan suoraksi ei vedetty.
Eri asia miten vaikuttaa ajoon.
Veivi/mäntä yhdistelmästä tippui 350g( *4kpl) vakioon verrattuna.
Eri asia miten vaikuttaa ajoon.
Veivi/mäntä yhdistelmästä tippui 350g( *4kpl) vakioon verrattuna.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12
Kyllä näitä on mun mielestä ihan kiva laskea ja pohtia. Ei haittaa ainakaan minua jos ymmärtää vähän enemmän koneen toimintaa.Stefa kirjoitti: Ei noihin maksa vaivaa tutustua jollei tahdo väkisin itseään sivistää. Pysyy vaan järkevissä moottoreissa missä moisilla ei ole mitään merkitystä. ... ...Tosin ihan hauska noita on pyöritellä ja spekuloida etenkin jollei pääse sorvin ääreen, kuten nytkin.
Mittasin tuota omaa vauhtista niin jonkun 15mm voisi helposti sorvata pois. En ole tarkemmin laskenut painoa, mutta varmaan hieman alle 4 kiloa voisi lähteä. Siihen en ota kantaa kannattaisiko . Aika hyvin on tippunut paino männissä + veiveissä. Noissa osissa eikös keveys ole ihan hyvä juttu niin siirtyy tuotettua tehoa enemmän ja nopeammin kampuralle.niceman kirjoitti:Itse sorvautin Ohc vakio vauhtipyörän "limpusta" pois eli siitä ulkonevasta joka ulkoreunassa, siihen 2mm joten ihan suoraksi ei vedetty.
Eri asia miten vaikuttaa ajoon.
Veivi/mäntä yhdistelmästä tippui 350g( *4kpl) vakioon verrattuna.
Itse taannoin vedin limpun suoraksi ja pinnan oikaisu sekä jäähdytysurat. En tiedä mitä saavutin, mutta tuli hyvä mieli ja rutkasti motorsport-fiilistä Vallan jees se oli ajaa. Mäntien vähäinen paino auttaa aina oleellisesti veivin kestossa, moottorin käytökseen noilla ei kyllä taida olla juurikaan merkitystä jollei ihan äärimmäisyyksiin mennä.niceman kirjoitti:Itse sorvautin Ohc vakio vauhtipyörän "limpusta" pois eli siitä ulkonevasta joka ulkoreunassa, siihen 2mm joten ihan suoraksi ei vedetty.
Eri asia miten vaikuttaa ajoon.
Veivi/mäntä yhdistelmästä tippui 350g( *4kpl) vakioon verrattuna.
Hakkasin betonin pois näppiksestäni. Lopettakaa arvuuttelu, kysykää Pasi Ojennukselta millainen vauhtipyörän pitää olla. Enemmän tietoa kuin Esson baarissa. https://www.fonecta.fi/yritykset/Riihim ... Metalli+Oy
Ford johtaa.
Mulla on kyseisen hemmon vauhtipyöräiji-69 kirjoitti:Hakkasin betonin pois näppiksestäni. Lopettakaa arvuuttelu, kysykää Pasi Ojennukselta millainen vauhtipyörän pitää olla. Enemmän tietoa kuin Esson baarissa. https://www.fonecta.fi/yritykset/Riihim ... Metalli+Oy
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!