1.6l farkku tane ei käynnisty??

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

HV
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2013, 22:07

1.6l farkku tane ei käynnisty??

Viesti Kirjoittaja HV »

Elikkäs tossa nurkissa pyörii 1980 nuorikko 1.6l GL farkku tane.Auto kävi ja kukkui.booasi kuitenkin tuntui ettei ainetta tarpeeksi? säädin kaasaria hieman rikkaammalle ja rupesi käymäänkiin asiallisemmin. Tuttuni sanoi,että vois virranjakajan kannen vaihtaa vielä/tarkistaa. Vaihto kannen ja sen jälkeen ei enään tane käynnisty?? Huomasin,että yhden pytyn tulpanjohto oli kulahtanut.Vaihdoin sit kerralla tulpanjohdot,tulpat,sytkänkannen.lähetyssaarnaajan ja katkojen kärkivälin säätimen. Silti ei tane meinaa käynnistyä.Kun kaasua pumppaa niin saatanasti ja starttaa niin jotain pöhinää kuuluu koneesta mutta ei jaksa käydä? Kaasarille saakka kuitenkin nousee aine ja kipinäkin tuntuisi tulevan kun pariin kertaan sai tuurilla tanen hetkeksi hereille. missä heevetissä on vika. NYT TARVITSEN RUNSAASTI APUJA (JOHDOT OVAT OIKEASSA JÄRJESTYKSESSÄ :( ) ! Nyt on siis jokin irronnut,vaurioitunut tai hassusti kajahtanut samaan aikaan jokin olennainen?? Mitä kaasarilla voisi ainakin kokeilla ja mitä muuta katsottava.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

tutki ensin niitä mitä olet korjannut/avannut/huoltanut jne..

tosta nyt äkkiä tuli mieleen että
-onko pyöriä painettu pohjaan asti? (voi jäädä puolitiehen, kokemusta on :lol: vaikka ihan varmasti painoin pohjaan )
-sytkäjärjestys oikein ihan satavarmasti oikein :)
-kärkien väliin tippunut jotain / kärjet palanut / väärä välys..
(itsellä ei riitä into noihin kärkijakajiin, sierrasta järjetöntä tilallevaan)
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Katkojan kärkivälin säädin, eli vaihdoit sen ruuvin jolla alasin lukitaan :D

Asiaan, eli jos se kerta jakajankannen vaihdon jälkeen pimeni, niin eiköhän vika ole sielä, kansi väärä / sökö - tulpanjohot väärässä järjestyksessä - puolanjohto katkes irroittaessa.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
HV
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2013, 22:07

Viesti Kirjoittaja HV »

*Korjaus. sen alasimen vaihdoin. :D ja tosiaan nyt on ihan eri kansi jo.suoraan marmorilta tänään haettu. ja juu. sytkäjärjestys ainakin on oikein.täältä vielä lueskelin varmistaakseni. mm.Puolanjohtokin uusi. Mietin vain tossa,että mikä se on mihin tulee kaksi letkua kiinni ja sen sisällä on sitten kerällä oleva jousi jonka pitäisi säätää....MITÄ? on meinaan siitä kopasta yks korva halki.mahd asento muuttunut.(nyt ainakin on kun tuli avattuakin se) :D (kaasarin kyljessä virranjakajan ns yläpuolella) Onko mahdollista,että akku on vain niin susi,ettei saa kunnon sytkää? tuntuu ettei starttaa kunnolla. ent kesäralli 900c saabissa ainakaan ei auttanut vaikka kuinka oli latauksessa ja starttaili.uudella akulla hörähti kuin ei mitään olisi ollutkaan, Kertokaa vähän noista kaasarin säädöistä/ mistä saa tiedot eri säätöruuveista ymm..
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllä se käyntiin lähtee vaikka vähä säätääkin kaasarin ruuveja..
vai paljonko kiersit? kierroksen vai muutaman?


se mokkula siinä kaasarin kyljessä on automaatti ryyppy..
ihana kapistus toimiessaan, mutta kamala jos toimii väärin..
toisaalta edelleenkin pitäis taunuksen lähteä käyntiin.. vaikka ei toimisikaan..

jos makaa päällä niin vie ainetta vähä liikaa ja voi jopa tukehtua
jos ei toimi ollenkaan niin kylmäkäynnistys vähä heikompi..
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
HV
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2013, 22:07

Viesti Kirjoittaja HV »

alkuun säädin sen niin,että n. 1-1.5 kierrosta tukahtumisrajalta isommalle ja nyt sitä kokeiltu vaikka miten (kokokaan kiinni/auki ja siltä väliltä.käynnissä säädin alkuun ja sen jälkeenkin tosiaan lähti iloisesti käyntiin useaankin otteeseen. Nyt on vaan jotain käynnyt jakan kannen laiton yhteydessä? MUTTA MITÄHÄN KUMMAA noita kuitenkin ennenkin autoihin vaihdettu. ja eikö se sytytys järjestys ole:
(PYTYT)
Perä: 1-2-3-4 Keula ja vastaavasti virranjakalalle (ala vasen ja myötäpäivään) 1-3-4-2



ja pitääkö siihen ryyppyyn vetää jokin veto jouselle ennen paikalleen pistoa.vai ihan vaan ilman vetoja paikalleen.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

jakajasta..

oletko tarkastanut jakjasta ykkös sylinterin paikan?

jakopää merkkeihin ja jakajassa pyöriän pitäisi näyttää jakajan ulkokehällä olevaan uraan (tai lähelle sitä)
jos siis on jakaja laitettu huoltojen yhteydessä merkkiin..

tai no mihin sitten näyttääkin, niin siinä ykkönen.
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

fordissa 1 keulassa, ei se mikään saabikas oo.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

HV kirjoitti:
Perä: 1-2-3-4 Keula ja vastaavasti virranjakalalle (ala vasen ja myötäpäivään) 1-3-4-2 .

ööö... toi sylinteri järjestys..
keulassa on 1. :wink:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
HV
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2013, 22:07

Viesti Kirjoittaja HV »

Pitää huomenna tarkistella uudemman kerran. jotenkin kummastuttaa vaan kun alkuun ei vaihdettu muuta kuin jakajankansi(en nyt puhu siitä uudenkarheasta jakajan kannesta vaan kontissa lojuneesta) Tuskin muuttuu asennoista mikään? vai olenko vaan väärässä. . Ei edes lähetyssaarnaajaan koskettu. (Ellei oma silmä nähnyt kaikkea). Ei oo ennen ollut taunusta. vaikka mitä puolan ladaa alla ollutkin ja nyt tuntuu tulevan kunnolla tanelta selkään.

Voiko puolassa olla vika? miten enteilee.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllähän puolakin voi rikki olla, mutta melkeinpä vika on
siinä mihin on ennen vikaa koskettu.. :D



keulasta lähtee tosiaan ja sytty järjestys toi 1-3-4-2...
jakajasta täytyy se ykkönen kattoo missä on, kun jakajan saa
mihin asentoon vaan...
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
HV
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2013, 22:07

Viesti Kirjoittaja HV »

Eli järjestys on "oikein" mitä nyt pytyt oli väärtepäin itselläni kerrottuna. ja tosta jakajan kannesta niin näissä mitä tässä tanessa löytyy niin jakajan kannessa isompi kieleke ja jakassa on isompi lovi mihin "lukittuu".silti voi olla väärin? (jakajaa ei olla irroiteltu sijoiltaan) unohtui vielä sanoa, että polttoaine nosuee kaasariin mutta välillä tuntui,että ei tule kanavista ulos suihkuna? vai rupeeko kunnolla vasta suihkiin kun kone käy. (eikä suora ruokintakaan auttanut käyntiongelmaan. Joten en epäisisi ensimmäisenä soppapuolen vikaa.
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

oliko siinä jakajan kannessa se keski hiili tallessa.. :?:

eikä jakajan johdot ole irti?
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
HV
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Touko 2013, 22:07

Viesti Kirjoittaja HV »

hiili tallessa. :) pitää kattoo niitä johtojakin vielä ja ottaa mittari kotoo mukaan.eihän sitä ikinä tiedä vaikka olis kaveri sillä kaameella kourallaan kunnolla ronkkinut menemään. Tosiaan päällistelin onkelmaa jo tänään sellaset 6tuntia ja en huomannut mitään "outoa". Se ihmetyttää kun kuitenkin tanen sai laulaan jopa hetkeksi muutamaan kertaan. Hajoaa pää jo pikkuhiljaa kun miettinyt jo kissassa moottorisahaan mahd.vian aiheuttajia :D
Avatar
ft79
Viestit: 2091
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 16:42
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

joku kärkijakajiin perehtynyt osaa neuvoa paremmin niiden kanssa..
itse heivaan ne aina tunkiolle.. :lol:
Taunuksella apiallle 2016 tai sitten -17.... tai joskus..
Vastaa Viestiin