Bensatankin piuhat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Pale
Viestit: 162
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 22:45
Paikkakunta: Oulu

Bensatankin piuhat

Viesti Kirjoittaja Pale »

Meneekö tuonne tankille enemmän kuin 1 piuha? 1 piuha tulee sieltä takakontin puolelta ja kiinnittyy liittimellä siihen kierretappiin mikä tankissa on. ostaessa mulla oli myös toinen piuha veetty kiepillä siihen tankinkiinnikekoukkuun ja roikku siinä irrallaan.
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Anturille tulee plussa ja miinus :D
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

Anturille tulee kaksi miinusta. Toinen menee runkoon ja toinen mittarille. Mittarin kunnon voi tarkistaa laittamalla hetkellisesti anturin päästä mittarille menevän johdon maihin ja virtojen ollessa päällä bensamittarin pitäisi alkaa nousta kohti "täyttä tankkia". Älä pidä kauaa näin sillä anturissa on muutaman ohmin vastus tankin ollessa täynnäkin.
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Juu, siis kaksi piuhaa :shock:
Avatar
Pale
Viestit: 162
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 22:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pale »

Siis molemmat piuhat samaan kohti kiinni :shock: näin kun tein nii bensamittari nousi aivan tappiin asti. (ja tankki ei todellakaan ollut täynnä :lol: )
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

rasavili kirjoitti:Anturille tulee plussa ja miinus :D
Ei tule... pum jos tankki lähes tyhjä....

Toinen on anturin maadoitus ja toinen mittarille.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

niceman kirjoitti:
rasavili kirjoitti:Anturille tulee plussa ja miinus :D
Ei tule... pum jos tankki lähes tyhjä....

Toinen on anturin maadoitus ja toinen mittarille.
Sähköteknisesti mittarin ja anturin välinen johto on +, ja anturilta koriin on vasta maa. Anturin vastuksen yli pitää olla jännite, että se toimii.
Paler kirjoitti:Siis molemmat piuhat samaan kohti kiinni :shock: näin kun tein nii bensamittari nousi aivan tappiin asti. (ja tankki ei todellakaan ollut täynnä :lol: )
Suoraan kun maadoittaa mittarin, käy juuri näin. Anturissa pitäisi olla 2 liitintä, toiseen mittarin johto ja toiseen maa. Jos on vain yksi liitin, niin siitä mittarille, maadoitus tulee anturin rungon kautta.
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Sähköteknisesti mittarin ja anturin välinen johto on +, ja anturilta koriin on vasta maa. Anturin vastuksen yli pitää olla jännite, että se toimii.
Näinkin sen voi mutta en kytkisi + sinne anturille...

Toisaalta sähköteknisesti voi ajatella että se +5v on mittarin toisella puolen ja mittari maadoittuu anturin kautta.
+5v tuskin anturilta löytyy... tai en ole mitannut... toivottavasti ei että ei turhaan lämpene...
Eli mittarin yli pitää olla jännite että se toimii..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

niceman kirjoitti:
Sähköteknisesti mittarin ja anturin välinen johto on +, ja anturilta koriin on vasta maa. Anturin vastuksen yli pitää olla jännite, että se toimii.
Näinkin sen voi mutta en kytkisi + sinne anturille...
Eihän se mittari näytä mitään, jos anturi on kahden 0-tason välissä.
niceman kirjoitti:Toisaalta sähköteknisesti voi ajatella että se +5v on mittarin toisella puolen ja mittari maadoittuu anturin kautta.
Juurikin näin, anturille tulee jännite mittarin kautta.
niceman kirjoitti:+5v tuskin anturilta löytyy... tai en ole mitannut... toivottavasti ei että ei turhaan lämpene...
Eli mittarin yli pitää olla jännite että se toimii..
En ole minäkään mitannut, jos jollain on tylsää niin voisi mittailla. Anturin vastuksen läpi menevä virta on kuitenkin aika pieni, että en usko, että sen lämpenemisestä tulisi ongelmia.
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Pointtina kuitenkin että kaksi piuhaa pitäisi anturilta löytyä :D
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Riku kirjoitti:
niceman kirjoitti:Toisaalta sähköteknisesti voi ajatella että se +5v on mittarin toisella puolen ja mittari maadoittuu anturin kautta.
Juurikin näin, anturille tulee jännite mittarin kautta.
Tasasähkön ollessa kyseessä oikeasti elektronit liikkuvat katodista anodiin eli miinuksesta plussaan.

Tosin tällähän ei ole asiaan mitään vaikutusta tässä yhteydessä :lol:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Siis selvennyksenä, se piuha mikä tulee mittarilta kontin kautta, menee siihen anturin nastaan. Se toinen piuha maadoittaa sen luukun, joten sen nyt voi tehdä siihen itsekin ja vetää vaikka poraruuvilla runkopalkkiin...
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

jeddah kirjoitti:Siis selvennyksenä, se piuha mikä tulee mittarilta kontin kautta, menee siihen anturin nastaan. Se toinen piuha maadoittaa sen luukun, joten sen nyt voi tehdä siihen itsekin ja vetää vaikka poraruuvilla runkopalkkiin...
Tai suoraan akkuun niinkuin itselläni...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vastaa Viestiin