V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Kyselin jo tuolta Ford-Club Finland forumilta asiaa, sieltä neuvottiin kysymään myös täältä.

Eli tyttöystävän isällä on Taunus ilmeisesti Granadan 2,6l V6 koneella, mut siitä on vaihdelaatikko rikki ja nyt se käski minun ettiä siihen ehjän. Enhän minä ole kauheesti ollut Fordien kanssa tekemisissä, varsinkaan takavetoisten, eikä minkään näköistä käsitystä minkä laatikko siihen sopii.

Elikkä kysynkin että mistä kaikista Fordeista tohon sopiva laatikko löytyisi ja mitä muutoksia joutuu tekemään että saa sopimaan?

Minulla olisi tällähetkellä tiedossa 1,6 ohc 89 sierran 5vaihteinen laatikko, mutta saako sitä sopimaan? Kykinkoppa on eri, mut sehän on helppo vaihtaa, mut kytkinakselikin on erillainen. Ford-Club Finland forumilla joku sanoi että sen kytkinakselinkin voi vaihtaa vanhasta laatikosta, mut sopiiko se varmuudella? Ja mites sit vaihteiston kannattimen ja kardaanin sopivuus?

Tällä hetkellä paikallaan oleva laatikko on 4vaihteinen. Siinä rohisee ilmeisesti kytkinakselin laakeri ja kuoret on halki, jonka takia koko laatikko hakusessa. Jos jollain on varmuudella V6:n perään sopiva laatikko ylimääräisenä, ni tarjotkaa!
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Joo unohtakaa toi mitä kirjoitin tosta sierran laatikosta, kävi tuolla toisella forumilla pienoinen väärin käsitys, ni ilmeisesti toi sierran laatikko ei ole sinnepäinkään. Tän hetkinen laatikko on ilmeisesti type E.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

type 9 sinne kävis ja on kai yleisin malli jostain ostaakin.

oharin laatikoissa tais olla ongelmia tosiaan kytkinakselin pituudessa ja paksuudessa
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Tosiaan mitä nyt olen saanut selvitettyä, ni sierran type9 laatikossa ongelma tosiaan on toi kytkinakseli ja sitä ei pysty tämän hetkisestä laatikosta vaihtaa vaikka aikaisemmin niin sanoin. Toinen ongelma on vaihteiston kannatin, mut sen nyt pystyis viel tekeekin.

Kyllä se varmaan on vaan metsästettävä suoraan kutesen perään sopiva laatikko, ni ei tarvii alkaa säveltää.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Gallerian tekniikka tiedostoissa on mitat kytkinakselin jatkoholkille, sillä saa käymään ohc sierran T9 lootan.
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

henu kirjoitti:Gallerian tekniikka tiedostoissa on mitat kytkinakselin jatkoholkille, sillä saa käymään ohc sierran T9 lootan.
Jos tuon ohjeen mukaan holkin tekee, niin lue ensin kuvaan liittyvät kommentit!
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Dieselin t9 on kytkinkopan vaihdolla suoraan kutoseen sopiva, siinä on pidempi kytkinakseli.
Pitää vaan tarkistaa että silmälaakeri on oikeen kokonen.
Kannake on helppo tehdä alkuperäisestä.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Joo mä itseasiassa katselin jo aikaisemmin sitä holkin teko ohjetta, mutta minkäs kytkin sit käy, kun eikös kutosen kytkin ole isompi kuin sierran? Toistaiseksi nyt ainakin yritetään ettiä ihan suoraan sopivaa laatikkoa, mut jos ei mistään löydy ni täytyy miettiä taas uudestaan.

Mites toi dieselin laatikko, siihen vissiin sopii kutosen oma kytkin? Jostain vain luin et silmälaakeriin joutuu tekemään holkin että sopivaa laakeria kutosen kampiakselille ei saa, mutta onko sillä perää? Taitaa vaan olla yhtä hankala löytää dieselin laatikko kuin kutosenkin.
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

23 uranen kytkinakseli on kaikissa T9 laatikoissa eli vanhan ison nelilovisen kytkin käy.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Riippuu koneen valmistusvuodesta se minkä kokonen silmälaakeri tarvitaan, uudemman mittoja en muista, mulla 79 granadan v6 missä vanhemman kokonen silmälaakeri pesä ja dieselin t9.
Mulla on siellä tollanen neulakehä
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

En tosiaan löytäny mistään kuinka moni urainen kytkinakseli tossa kutosessa on, mutta type9 löysin, eli se on sit sama, selvä :)

Tosta on aika paha mennä sanomaan minkä ikäisestä autosta toi tekniikka on otettu, Granadasta sen ainakin pitäisi olla. Kyllä se varmaan jostain 70-luvun lopun tai 80-luvun alun Granadasta on.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kaikissa 2.6 koneissa on se pienempi silmälaakerin pesä...oli tuotannossa -69 > -77
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Okei, mut menikö toi type 9 nyt sit varmasti type E:n tilalle ilman kardaani muutoksia? Joku väitti että type 9 on pidempi kuin type E, eli kardaania joutuisi lyhentämään.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Type9 on saman pituinen kuin typeE...eli Dieselin / V6 menee sinne suoraan V6:sen kytkinkopalla, ainoastaan sen silmälaakerin kanssa joutuu tekemään sovitusta ja ohc laatikkoon joutuu tekemään sen kytkinakselin jatkon....molempien kohdalla joutuu laatikon kannatinpalkkia muokkaamaan.

Diesel mallin type9 laatikkoa löytyy siis Sierrasta, Scorpiosta, P100:sta ja Granadasta...helpommin sen löytää kuin V6:sen vastaavan....siis nehän on muuten identtisiä, mutta välityksissä on pieniä eroja.

Niitä 4v laatikoitakin löytää vielä helposti...on tuossa pihassakin yhdessä kaverin Granadassa sellainen, ja se ei sitä itse tarvitse kuulemma...
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Puolituinen
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 18:10
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Joo no sitä nelivaihteista kutosen laatikkoa olen tässä nyt yrittänyt etsiä, pääsis vaan helpommalla kun ei tarvis sen enempää sovitella. Olishan se viitosvaihe tietysti plussaa, mutta auton omistaja on itse sitä mieltä että kunhan sen sais edes ajokuntoon. Tota type 9 sovitusta nyt vaan kyselin siltä varalta että jos ei tota nelivaihteista löydetä mistään.

Paljonkohan se sun kaveris mahtais pyytää siitä laatikosta? Sulla on vain se niin kaukana että sitten tarvisi kyllä lähetyksen ja mitähän sille mahtaisi tulla lähetyskuluja..
Vastaa Viestiin