Sivu 2/3

Lähetetty: 11 Huhti 2013, 08:29
Kirjoittaja Vermilion
Mois kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Heh noh Boa ei mahdu pellin alle edes yrittämällä...
Mihin? Fiat 600:een vai? :lol:

Tai noh purkkavirityksellä mahtuu, mutta ei ahtimen kanssa.
Pitäisi sitten luopua tuosta kätevästä Visko tuulettimesta vielä.
Viehän se tehoa ehkä 20 heppaa mutta saa olla aikamoinen sähkötuuletin
että pystyy samaan. Toisaalta taas se ei vie juuri yhtään tehoa kun moottori on kylmä.


Sitä paitsi ei toi Boa oo juurikaan kestävämpi, 6xx heppaa vissiin parhaat saanu irti siitä.
Paljon kalliimpi laitettava. Onhan se toisaalta näyttävämpi.

Colognesta norjassa joku hemmo ottannu 600 heppaa myös kisakäytössä ja
Ruotsin pojilla oli 2.9 12 venttiilisessä 535.

Lähetetty: 11 Huhti 2013, 09:01
Kirjoittaja ylimark
Lohkoks kannattaa valita viimeisistä Skorpparesta. Samaa valua BOBin kanssa, eli kestää kierrosta vähän paremmin ku se perus Taunuksen lohko. En sit tiedä, onko suomeen tuotu yhtään mulkkaria 12V V6 koneella? Intterwebin ihmeellisessä maailmassa oon törmänny useaan haljenneeseen lohkoon turbokäytössä ja kireissä vapareissa. Sumusaarten velhot väittää myös, että kansi joustaa isoilla ahdoilla ja ne on rakennellu kaikenmoisia tukia, jolla tuetaan pakopuolen kansipultit yhteen.

Multa löytys hyllystä semmonen BOB valua oleva 12V lohko Skorpparista. Hommasin sen aikoinaan sumusaarilta. Sit alakertaan löytyy Eaglen H-profiilit ja männiks Wisecot. Paketti saattas olla myynnissä, jos tarjous on sopiva...

Lähetetty: 11 Huhti 2013, 09:51
Kirjoittaja Vermilion
Onks tää Bob valu sama kuin 2.8 Efi lohko siis viiminen 2.8 cologne jota on tehty vai joku muu vielä?

Mulla pitäis olla ainakin 2 varmaa 2.8 Efi Scorpparin lohkoa, tosta yhdestä en oo aivan varma. "Ehkä 3 Efi lohkoa siis". Ja sitte toi mikä nyt kiinni niin lohko on alkuperäisestä 2.8I K-jet Caprista.

Lähetetty: 11 Huhti 2013, 22:32
Kirjoittaja Vermilion
Niin joo tarkennusta ton mun ahtimen on tehny

=> Professional Motor Kuopio Jari Kasanen, en tiedä tunteeko tuota kukaan enään
aikaisemmin kova hemmo RIP

2.0 Cossu koneessa pitäis antaa 550-650 heppa 2.2-2.8 bar ahdoilla.
Ahtimen tekijän mukaan 1.7-1.8 olisi optimi ahtopaineet 2.8 koneella
jotta ahtopaine kartta on hyvä. Tosin se sanoi että tuo pakopesä saattaa
alkaa ahdistamaan kun on optimoitu 2 litraseen autoon.


Kukakohan noita ahtimiä nykypäivänä laakeroi? Kuulemma nuo keraamiset
laakerit parantais tuota ahtimen toimintaherkkyyttä ja takais paremman kestonkin.

Lähetetty: 12 Huhti 2013, 08:59
Kirjoittaja isoatlas
Vermilion kirjoitti:Niin joo tarkennusta ton mun ahtimen on tehny

=> Professional Motor Kuopio Jari Kasanen, en tiedä tunteeko tuota kukaan enään
aikaisemmin kova hemmo RIP

2.0 Cossu koneessa pitäis antaa 550-650 heppa 2.2-2.8 bar ahdoilla.
Ahtimen tekijän mukaan 1.7-1.8 olisi optimi ahtopaineet 2.8 koneella
jotta ahtopaine kartta on hyvä. Tosin se sanoi että tuo pakopesä saattaa
alkaa ahdistamaan kun on optimoitu 2 litraseen autoon.


Kukakohan noita ahtimiä nykypäivänä laakeroi? Kuulemma nuo keraamiset
laakerit parantais tuota ahtimen toimintaherkkyyttä ja takais paremman kestonkin.

Professional Motor on täällä Suonenjoella nykyään ja on toiminut entisellään Kasasen jälkeenkin.

Lähetetty: 12 Huhti 2013, 11:30
Kirjoittaja ylimark
Vermilion kirjoitti:Onks tää Bob valu sama kuin 2.8 Efi lohko siis viiminen 2.8 cologne jota on tehty vai joku muu vielä?

Mulla pitäis olla ainakin 2 varmaa 2.8 Efi Scorpparin lohkoa, tosta yhdestä en oo aivan varma. "Ehkä 3 Efi lohkoa siis". Ja sitte toi mikä nyt kiinni niin lohko on alkuperäisestä 2.8I K-jet Caprista.
BOB on BOAn seuraaja, eli 2.9 24V. About 10v uudempaa tuotantoa siihen 2.8EFIn verrattuna. Tässä vähän vertailukuvia:
BOB
Kuva

BOA
Kuva

Kuvissa näkyy nuolien kohdalla valuvahvikkeet, joita ei vanhemmissa lohkoissa ole.

Lähetetty: 12 Huhti 2013, 11:46
Kirjoittaja Vermilion
Joo eli ymmärsin sun viestin väärin. Bob on aivan eri moottori kuin 2.8. Homman voi siis unohtaa samantien luulin, että 2.8 moottoria on tehty erilaisella lohkolla.

Tiesin kyllä BOA:n ja BOB:n moottorin, mutta luulin että tarkoitit 2.8 12V:sta on tehty joku erikoispainos.
BOB ja BOA on molemmat neliventtiilikoneita.

Lähetetty: 12 Huhti 2013, 18:16
Kirjoittaja Samu
multahan meni 2.8 paskaks kun lähti kiertokangen mutterit tärisemään auki. en tiiä mikä niissä sitten oli vikana vai otinko ylikierroksia mutta tästä viisaampana uudessa motissa on arpit.

Lähetetty: 12 Huhti 2013, 22:21
Kirjoittaja taunusstyle
nokkaakselin laakerit saattaa pyörähtää ja öljyn tulo kansiin loppuu semmostaki on tapahtunu

Lähetetty: 13 Huhti 2013, 10:46
Kirjoittaja Jari H
Tiedän kyllä Professional Motorsin kuviot. Sattuneesta syystä ei ole isompaa mielenkiintoa kommentoida kilpailijoiden tekemisiä ja tekemättäjättämisiä.

Mutta Kouvolan miehelle, jos haluat lisää voimaa unohda ton vanhan TO4:n virittely ja vaihda nykyaikainen kuulalaakeri turbo.

Tasapainotukseen kannattaa Colognessa syventyä eritysesti. Noi lohkot on senverran hentosia että varmasti murenee jos on mekaanista heittoa.
Venttiilikoneisto on toinen vastaava kohde, 6.5k rpm kun alkaa käydä 5.5 pytyllä niin taas jotain murahtaa.

Lähetetty: 13 Huhti 2013, 12:22
Kirjoittaja Sultzi
Itsellä kävi kampura, vauhtis, asetelma ja siivapyörä gt-motorsissa tasapainotuksessa.

Lähetetty: 13 Huhti 2013, 13:50
Kirjoittaja Vermilion
Viimeeks kun teetin vauhtipyörää niin meinasin tasapainottaa sen, mutta tekijä lupas 2 gramman tarkuudella painon ja kuulemma paine asetelma aiheuttaa enemmän heittoa tasapainossa.

Kerroppas kausalan mies mistä sallanen ahdin missä ei tarvi hankkia erillistä hukkaporttia?
Joku aika sitten tää oli isoin ahdin jossa on hukkaportti valmiina.

Meinaan viedä tän ahtimen jossain vaiheessa uudelleen laakeroitavaksi, pitäis sitte olla ihan ok.

Lähetetty: 13 Huhti 2013, 20:27
Kirjoittaja Jari H
Vermilion kirjoitti: Kerroppas kausalan mies mistä sallanen ahdin missä ei tarvi hankkia erillistä hukkaporttia?
Joku aika sitten tää oli isoin ahdin jossa on hukkaportti valmiina.
Jos puhe on bensa moottorista niitä ole, kun sellanen on tietyn rajan jälkeen melko epätoivoinen ratkaisu.
Varmaan jonkun kiinalaisen pakopesän ympärille sais jotain tehtyä. Eli siis toi kompurapuoli mikä jo on, siihen 65mm siivellä oleva turbiini. Ei kuulosta eritysen houkuttelevalta, koska hukkis on edelleen melko ujo.
Miksei sitä ulkoista porttia voi laittaa?
Ei ole ainakaan kustannuskysymys enää nykypäivänä.

Sitten kun tommonen http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... kalla2.JPG Sierran hanuri ilmestyy ladulle tulpaksi, niin rohkeasti vilkku vasempaan.. 8)

Lähetetty: 13 Huhti 2013, 22:11
Kirjoittaja SporttiJanne
Tuo on totta mitä edellä mainittiin tasapainotuksen tärkeydestä näiden Cologne V6:n kanssa. V-koneessa tasapainotus muuttuu, kun vaihdat männät, tapit, kanget tai kampuran toisiin, mitkä ovat olleet alunperin yhdessä tasapainotettuja.

Minä olen tehnyt tasapainotuksen itse omiin moottoreihini - myös vauhtipyöriin, hihnapyöriin ja kytkinasetelmiin. Mutta meillä on siihen hommaan töissä uusi kone: Moottorien dynaaminen tasapainotus

Lähetetty: 14 Huhti 2013, 00:48
Kirjoittaja duster73
Vermilion kirjoitti:Viimeeks kun teetin vauhtipyörää niin meinasin tasapainottaa sen, mutta tekijä lupas 2 gramman tarkuudella painon ja kuulemma paine asetelma aiheuttaa enemmän heittoa tasapainossa.

Kerroppas kausalan mies mistä sallanen ahdin missä ei tarvi hankkia erillistä hukkaporttia?
Joku aika sitten tää oli isoin ahdin jossa on hukkaportti valmiina.

Meinaan viedä tän ahtimen jossain vaiheessa uudelleen laakeroitavaksi, pitäis sitte olla ihan ok.
täytyy olla jo melkoinen ihmemies,et voi luvata ettei ole enempää kuin 2gr heittoa.on itse tullut noita pyöriä sorvattua aika paljon ja nollaheitollakin sitä painoeroa tulee.