Mikä hajoaa eka colognesta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Mikä hajoaa eka colognesta

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onko kellään kokemuksia, että mikä hajoaa tuosta uudesta 2.8 Moottorista (K-jet/Efi) ensimmäisenä, kun ottaa tehoa irti?

Onko kellään hajonnu kampiakselia tai kiertokankia?

Tietenkin saa rikki jos ottaa reilusti ylikierroksia, tai moottori nakuttaa.

On tullut vastaan ainoastaan männän hajoamisia ja jotkut saaneen lohkonkin rikki.
Ja onhan tuossa vähän öljynkierto ongelmia jos ei ole moottori puhdas. Tuppaa tuo yläkerta
menemään tukkoon helposti jos on vähänkin huonot öljyt tai likaiset.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Kölniläisen heikoin lenkki on sen alimitoitettu öljypumppu. V4 moottorissa se riittää mutta V6:ssa ei. Mellingiltä löytyy suurituottoinen öljypumppu, Melling M87HV.
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Allright, noh en tiennykkään että se öljypumppu on alimitoitettu.
Luulin että se riittää normi käytössä hyvin.

Tosin mulla on kiinni jo tollanen Melling M87HV jota on vähän muokattu ja toinen varastossa. Tarvis vaan saada jostain vielä yksi Highpressure pumppu että vois modata tuota ylimääräistä.

Enemmänkin kiinnostaa onko tarpeen vahvistaa jotain, kun olis
jossain vaiheessa tarkoitus tehdä varamoottori, vähän kaliimmilla kamoilla
ja ei oo oikein kiva jos tekee kalliimmista kamoista ja heti hajoaa jostain.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Eikös ne kankien pultit ainakin kannata vaihtaa arp-pultteihin. Kangetkaan ei taida olla mitkään huippuvahvat.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

vtormane kirjoitti:Eikös ne kankien pultit ainakin kannata vaihtaa arp-pultteihin. Kangetkaan ei taida olla mitkään huippuvahvat.
Heh, noh olis kiva tietää onks kellään hajonnu kankia, en oo ainakaan kuullu että ois hajonnu.
Rajamäki tais huudattaa Colognesta jotain 7600 kierrosta mutta kampia-akseli eikä kannet ollu hajonnu
kaikkia muita ongelmia oli.

Öö ja mistäs näitä Arp kannen pultteja saa? K-kankiin vissiin saa noita ARP:ta 2.8 koneeseen?
Itse olen käyttänny noita 12.9 pultteja, jotka ei oo vielä ainakaan pettänny. Sultzikin tais käyttää
niitä?

Kyselyä tossa laitoin jos teettää k-kanget niin hintaa tulis 1300€, aika rasvasta sanon minä . 800€ saa takomännät joka on vielä kohtuu hinta. Toisaalta turbon kanssa ei joudu niin kovalle rasitukselle kun ei tarvi kierrättää korkealle.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Vermilion kirjoitti:
vtormane kirjoitti:Eikös ne kankien pultit ainakin kannata vaihtaa arp-pultteihin. Kangetkaan ei taida olla mitkään huippuvahvat.
Heh, noh olis kiva tietää onks kellään hajonnu kankia, en oo ainakaan kuullu että ois hajonnu.
Rajamäki tais huudattaa Colognesta jotain 7600 kierrosta mutta kampia-akseli eikä kannet ollu hajonnu
kaikkia muita ongelmia oli.

Öö ja mistäs näitä Arp kannen pultteja saa? K-kankiin vissiin saa noita ARP:ta 2.8 koneeseen?
Itse olen käyttänny noita 12.9 pultteja, jotka ei oo vielä ainakaan pettänny. Sultzikin tais käyttää
niitä?

Kyselyä tossa laitoin jos teettää k-kanget niin hintaa tulis 1300€, aika rasvasta sanon minä . 800€ saa takomännät joka on vielä kohtuu hinta. Toisaalta turbon kanssa ei joudu niin kovalle rasitukselle kun ei tarvi kierrättää korkealle.
Siis tarkoitin pultit kiertokankiin. On niitä hajonnu ainakin jonnin verran. Pultteja saa esim. rallyrace, burtonpower, racers place, jne.
Capri -77 2.0
Firebird -69
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

vtormane kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:
vtormane kirjoitti:Eikös ne kankien pultit ainakin kannata vaihtaa arp-pultteihin. Kangetkaan ei taida olla mitkään huippuvahvat.
Heh, noh olis kiva tietää onks kellään hajonnu kankia, en oo ainakaan kuullu että ois hajonnu.
Rajamäki tais huudattaa Colognesta jotain 7600 kierrosta mutta kampia-akseli eikä kannet ollu hajonnu
kaikkia muita ongelmia oli.

Öö ja mistäs näitä Arp kannen pultteja saa? K-kankiin vissiin saa noita ARP:ta 2.8 koneeseen?
Itse olen käyttänny noita 12.9 pultteja, jotka ei oo vielä ainakaan pettänny. Sultzikin tais käyttää
niitä?

Kyselyä tossa laitoin jos teettää k-kanget niin hintaa tulis 1300€, aika rasvasta sanon minä . 800€ saa takomännät joka on vielä kohtuu hinta. Toisaalta turbon kanssa ei joudu niin kovalle rasitukselle kun ei tarvi kierrättää korkealle.
Siis tarkoitin pultit kiertokankiin. On niitä hajonnu ainakin jonnin verran. Pultteja saa esim. rallyrace, burtonpower, racers place, jne.
ja täältä myyntiosastolta,jos käy tuuri niin kuin minulla :) yleensä kyllä on vaan huonoa tuuria...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

Vermilion kirjoitti:
vtormane kirjoitti:Eikös ne kankien pultit ainakin kannata vaihtaa arp-pultteihin. Kangetkaan ei taida olla mitkään huippuvahvat.
Öö ja mistäs näitä Arp kannen pultteja saa?

Pultit on vaihtolistalla, jos mielit kierrättää pitkiä aikoja yli 6000rpm.

Sporttiautossa on hyllyssä Cologne V6-koneeseen ARP kk-pultteja.
(Samoin monenlaista muutakin Cologne viripaikkaa, kun noita koneita suunnilleen koko ajan tehdään.)

Kuinka paljon sinä sitä tehoa meinaat (realistisesti) saada/ottaa koneestasi, ja minkälainen resepti sulla on sille nyt ajateltuna?
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Tavoite
Bar ahtoja 8.xx puristeiset männät, max 6500 kierrosta, toiveissa 6300 Hard limit ja soft limit 6150 + E85,+ uus pakopesä, parempi turbo nokka, takomännät kai pakolliset muista en oikein tiedä. Optiona kanget + alakerran vahvistaminen + paremmat loiske levyt öljypohjaan + parempi huohotus (joko Boan A-öljypohjaan tai sitte 2.8 Efin peltiseen).

Nyt
Pohjaa nyt on ihan vakiomännät ( 8 puristeiset) säädetty itse 98E5 bensalle, turbo nokka. 83lb suuttimet, kannen palotilat muokattu ja kansia muutenkin vähän viilattu, kevennetty teräsvauhtipyörä, Highprasure + high volume pumppu (yhdistettynä). (2.8 EFI + KMS) nyt 1,4 -1.6 bar ahtoja. Ihan tarkkaa tietoa ei ole koska ahtopainemittari loppuu 1.5 ja menee sinne aivan tappiin tai hyvin lähelle ei pysty tiellä oikein kattomaan paljon sitä painette on.

Ahdin on 500 rata cossun ahdin optimi tehoalue 2.2-2.8 bar, (yksi turbo guru teki mutta ajoi hirvikolarin ja kuoli RIP, pakopesä ehkä vähän ahdistaa ja tarvitsisi keraamiset laakerit). Olis tossa säädettävässä ruiskussa mahdollista sillä säätää ahtopainetta, mutta ei tullu laitettua sitä kiinni. Ihan vaan jousilla säätö tällä hetkellä.

Huipputeho tuli vähän harmittavan alhaalla 5800 kierrosta( tavoite oli 6100 kierrosta), mutta ehkä se sen takia ei oo hajonnu.

Vaihdelaatikko on nyt jo helisemässä, mutta ei oo vielä lentänny lelut ulos, pitää sitte ettiä parempi kun sitte hajoaa... on mulla pahan päivän varalle yks ei HD 9 type hyllyssä osina jos tää lentää osina ulos.
Lukkona toimii Quaifen ATB 16 boorisella karpiolan vetareilla kun vakio vetarit vääntyy aina solmuun.

3 lohkoa olis nyt odottamassa että niistä jostain lähtee rakentamaan sitä kovempaa kuin vanha taitaa olla kaikki lohkot std, yhdessä lohkossa 5 pytyssä aika pahat naarmut (tarvii porauksen) . Jos toi vanha nyt vielä vuoden kestäis, niin sais siitä sitte jotain osia.. (kannet tjs.) Osia olis rakentaa 2 moottoria ajokuntoon, mutta yks saa riittää keräillään sitte parhaat osat rojujen seasta.

Mun idolina vois mainita Sultzin ja Puuhapeten
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Mulla on 9.7 puristuksilla kilo painetta. Vakio veivit(samat kuin 2.8 ) vakio pulteilla ja muutenkin vakio Boa. Ajettu niin 98:lla kuin kiljullakin. Mutta eihän tommosella 500€:n vakio patilla tee näissä karkeloissa mitään. Vaikka yhdestä t9 hd:stä tulikin paska ulos 1.3barilla.
Noo, tehdään sitten seuraavasta koneesta se 10k€ kattila.. 8)

Onks toi sun puhaltimes ehta RS500 gr A vai joku sinnepäin? 59mm kompuralla? Jos se on ehta, siihein voit vaihtaa TO4 .84 pakopesän sen orkkis portillisen .64 tilalle.
Nykyaikaisempia siipiprofiileita on olemassa, ettei välttämättä tommosen lisäsepittely oikein lyö leiville.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

59mm kompura RS200 Ford
Pako 57 (Kuulemma isompaa hukkaportillista pakopesää ei saa)
Hukkaportti jää ehkä myös liian pieneks.

Jep jep Mulla on lappu tosta ahtimesta jossain, siinä paras tehoalue kartta on 2.2-2.8 bar jonne ei pääse kyllä tällä moottorilla (Tekijän mukaan 1.7-1.8 Bar on tolla 2.8 tilavuudella optimi ahtopaine) Siis kun noi paineet on sillä 2 litrasella ahtimella.

Kasanen on tuon ahtimen rakentanut

HD 9 type kestää niin kauan kun on tarpeeks pitämättömät renkaat
(jättää nyt mustaa 3 vaihteellakin 3,09 perällä molemmilla renkailla)
160km/h ottaa kolmosella. Kun on yli 200km/h mittarissa alkaa kyllä kiehumaan vaihteisto öljyt,
että on se ehkä vähän alimitoitettu. Toisaalta taas jos heitttä leveä slickisit ja hyvä asfaltti ei siellä
alla kestää mikään muu kuin Liberty, mutta ei sillä enään kadulla pysty ajamaan.
Kytkin kyllä alkaa olla sellasilla rajoilla että luistaa.......

Mutta ei siinä sen enempää kiinnostaa enemmäkin mitä moottorissa leviää.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Ikävää tuottaa pettymys, mutta toi 59mm kompura on todnäk samanlainen Bentley Mulsannen osa kun tossa omassakin. Parhaimmillaan alle 1,4bar.
Aito RS200 kompura on 57mm ja turbiini 65mm. Muistaakseni myös RS500 gr A on 65mm turbiinilla..

Edit. Siirryin automaattiin kun sillä voi ajaa kadulla.
Myös tulevan tuplaturbon jatkoksi laitetaan automaatti, vaihtavalla koneistolla.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itellä pikkulohko fordin (vai chevyn, ei enään muista :lol: ) h-profiilit tossa 2.8 koneessa. Sit rossin mittatilausmännät, ne tuli Jannen kautta sillon aikoinaan.

Kannen pultteina on tosiaan 12.9 kuusiokolot sekä samanlaiset kuusiokolot myös alakerrassa ton tuen kanssa:
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... G_1569.JPG
Kansipahveina perus felprot liimattuna vht kuparilla. 1bar olen ajellut. Syksyllä tarkoitus käydä testaamassa mitä hajoaa 1,5barilla.

Mitään järkeähän ei näiden 12venttiilisten virittämisessä ole, paljon helpommalla pääsee sen boan kanssa. Kuten joku vanhempi boa mies sanoi, että kyllä mäkin vielä viisastun ja ymmärrän ettei näitä 12v koneita kannata virittää. Mutta mä olenkin jääräpää enkä usko :lol:

Tää kone kiertää 7000rpm, orkkis kampiakseli.

Myös mellingin suurtehopumppu löytyy.
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Heh noh Boa ei mahdu pellin alle edes yrittämällä...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vermilion kirjoitti:Heh noh Boa ei mahdu pellin alle edes yrittämällä...
Mihin? Fiat 600:een vai? :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin