Mikä hajoaa eka colognesta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Heh noh Boa ei mahdu pellin alle edes yrittämällä...
Mihin? Fiat 600:een vai? :lol:

Tai noh purkkavirityksellä mahtuu, mutta ei ahtimen kanssa.
Pitäisi sitten luopua tuosta kätevästä Visko tuulettimesta vielä.
Viehän se tehoa ehkä 20 heppaa mutta saa olla aikamoinen sähkötuuletin
että pystyy samaan. Toisaalta taas se ei vie juuri yhtään tehoa kun moottori on kylmä.


Sitä paitsi ei toi Boa oo juurikaan kestävämpi, 6xx heppaa vissiin parhaat saanu irti siitä.
Paljon kalliimpi laitettava. Onhan se toisaalta näyttävämpi.

Colognesta norjassa joku hemmo ottannu 600 heppaa myös kisakäytössä ja
Ruotsin pojilla oli 2.9 12 venttiilisessä 535.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
ylimark
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 11:36

Viesti Kirjoittaja ylimark »

Lohkoks kannattaa valita viimeisistä Skorpparesta. Samaa valua BOBin kanssa, eli kestää kierrosta vähän paremmin ku se perus Taunuksen lohko. En sit tiedä, onko suomeen tuotu yhtään mulkkaria 12V V6 koneella? Intterwebin ihmeellisessä maailmassa oon törmänny useaan haljenneeseen lohkoon turbokäytössä ja kireissä vapareissa. Sumusaarten velhot väittää myös, että kansi joustaa isoilla ahdoilla ja ne on rakennellu kaikenmoisia tukia, jolla tuetaan pakopuolen kansipultit yhteen.

Multa löytys hyllystä semmonen BOB valua oleva 12V lohko Skorpparista. Hommasin sen aikoinaan sumusaarilta. Sit alakertaan löytyy Eaglen H-profiilit ja männiks Wisecot. Paketti saattas olla myynnissä, jos tarjous on sopiva...
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onks tää Bob valu sama kuin 2.8 Efi lohko siis viiminen 2.8 cologne jota on tehty vai joku muu vielä?

Mulla pitäis olla ainakin 2 varmaa 2.8 Efi Scorpparin lohkoa, tosta yhdestä en oo aivan varma. "Ehkä 3 Efi lohkoa siis". Ja sitte toi mikä nyt kiinni niin lohko on alkuperäisestä 2.8I K-jet Caprista.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Niin joo tarkennusta ton mun ahtimen on tehny

=> Professional Motor Kuopio Jari Kasanen, en tiedä tunteeko tuota kukaan enään
aikaisemmin kova hemmo RIP

2.0 Cossu koneessa pitäis antaa 550-650 heppa 2.2-2.8 bar ahdoilla.
Ahtimen tekijän mukaan 1.7-1.8 olisi optimi ahtopaineet 2.8 koneella
jotta ahtopaine kartta on hyvä. Tosin se sanoi että tuo pakopesä saattaa
alkaa ahdistamaan kun on optimoitu 2 litraseen autoon.


Kukakohan noita ahtimiä nykypäivänä laakeroi? Kuulemma nuo keraamiset
laakerit parantais tuota ahtimen toimintaherkkyyttä ja takais paremman kestonkin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Vermilion kirjoitti:Niin joo tarkennusta ton mun ahtimen on tehny

=> Professional Motor Kuopio Jari Kasanen, en tiedä tunteeko tuota kukaan enään
aikaisemmin kova hemmo RIP

2.0 Cossu koneessa pitäis antaa 550-650 heppa 2.2-2.8 bar ahdoilla.
Ahtimen tekijän mukaan 1.7-1.8 olisi optimi ahtopaineet 2.8 koneella
jotta ahtopaine kartta on hyvä. Tosin se sanoi että tuo pakopesä saattaa
alkaa ahdistamaan kun on optimoitu 2 litraseen autoon.


Kukakohan noita ahtimiä nykypäivänä laakeroi? Kuulemma nuo keraamiset
laakerit parantais tuota ahtimen toimintaherkkyyttä ja takais paremman kestonkin.

Professional Motor on täällä Suonenjoella nykyään ja on toiminut entisellään Kasasen jälkeenkin.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
ylimark
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 11:36

Viesti Kirjoittaja ylimark »

Vermilion kirjoitti:Onks tää Bob valu sama kuin 2.8 Efi lohko siis viiminen 2.8 cologne jota on tehty vai joku muu vielä?

Mulla pitäis olla ainakin 2 varmaa 2.8 Efi Scorpparin lohkoa, tosta yhdestä en oo aivan varma. "Ehkä 3 Efi lohkoa siis". Ja sitte toi mikä nyt kiinni niin lohko on alkuperäisestä 2.8I K-jet Caprista.
BOB on BOAn seuraaja, eli 2.9 24V. About 10v uudempaa tuotantoa siihen 2.8EFIn verrattuna. Tässä vähän vertailukuvia:
BOB
Kuva

BOA
Kuva

Kuvissa näkyy nuolien kohdalla valuvahvikkeet, joita ei vanhemmissa lohkoissa ole.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Joo eli ymmärsin sun viestin väärin. Bob on aivan eri moottori kuin 2.8. Homman voi siis unohtaa samantien luulin, että 2.8 moottoria on tehty erilaisella lohkolla.

Tiesin kyllä BOA:n ja BOB:n moottorin, mutta luulin että tarkoitit 2.8 12V:sta on tehty joku erikoispainos.
BOB ja BOA on molemmat neliventtiilikoneita.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

multahan meni 2.8 paskaks kun lähti kiertokangen mutterit tärisemään auki. en tiiä mikä niissä sitten oli vikana vai otinko ylikierroksia mutta tästä viisaampana uudessa motissa on arpit.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

nokkaakselin laakerit saattaa pyörähtää ja öljyn tulo kansiin loppuu semmostaki on tapahtunu
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Tiedän kyllä Professional Motorsin kuviot. Sattuneesta syystä ei ole isompaa mielenkiintoa kommentoida kilpailijoiden tekemisiä ja tekemättäjättämisiä.

Mutta Kouvolan miehelle, jos haluat lisää voimaa unohda ton vanhan TO4:n virittely ja vaihda nykyaikainen kuulalaakeri turbo.

Tasapainotukseen kannattaa Colognessa syventyä eritysesti. Noi lohkot on senverran hentosia että varmasti murenee jos on mekaanista heittoa.
Venttiilikoneisto on toinen vastaava kohde, 6.5k rpm kun alkaa käydä 5.5 pytyllä niin taas jotain murahtaa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itsellä kävi kampura, vauhtis, asetelma ja siivapyörä gt-motorsissa tasapainotuksessa.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Viimeeks kun teetin vauhtipyörää niin meinasin tasapainottaa sen, mutta tekijä lupas 2 gramman tarkuudella painon ja kuulemma paine asetelma aiheuttaa enemmän heittoa tasapainossa.

Kerroppas kausalan mies mistä sallanen ahdin missä ei tarvi hankkia erillistä hukkaporttia?
Joku aika sitten tää oli isoin ahdin jossa on hukkaportti valmiina.

Meinaan viedä tän ahtimen jossain vaiheessa uudelleen laakeroitavaksi, pitäis sitte olla ihan ok.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Vermilion kirjoitti: Kerroppas kausalan mies mistä sallanen ahdin missä ei tarvi hankkia erillistä hukkaporttia?
Joku aika sitten tää oli isoin ahdin jossa on hukkaportti valmiina.
Jos puhe on bensa moottorista niitä ole, kun sellanen on tietyn rajan jälkeen melko epätoivoinen ratkaisu.
Varmaan jonkun kiinalaisen pakopesän ympärille sais jotain tehtyä. Eli siis toi kompurapuoli mikä jo on, siihen 65mm siivellä oleva turbiini. Ei kuulosta eritysen houkuttelevalta, koska hukkis on edelleen melko ujo.
Miksei sitä ulkoista porttia voi laittaa?
Ei ole ainakaan kustannuskysymys enää nykypäivänä.

Sitten kun tommonen http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... kalla2.JPG Sierran hanuri ilmestyy ladulle tulpaksi, niin rohkeasti vilkku vasempaan.. 8)
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
SporttiJanne
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SporttiJanne »

Tuo on totta mitä edellä mainittiin tasapainotuksen tärkeydestä näiden Cologne V6:n kanssa. V-koneessa tasapainotus muuttuu, kun vaihdat männät, tapit, kanget tai kampuran toisiin, mitkä ovat olleet alunperin yhdessä tasapainotettuja.

Minä olen tehnyt tasapainotuksen itse omiin moottoreihini - myös vauhtipyöriin, hihnapyöriin ja kytkinasetelmiin. Mutta meillä on siihen hommaan töissä uusi kone: Moottorien dynaaminen tasapainotus
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
duster73
Viestit: 598
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 18:37
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja duster73 »

Vermilion kirjoitti:Viimeeks kun teetin vauhtipyörää niin meinasin tasapainottaa sen, mutta tekijä lupas 2 gramman tarkuudella painon ja kuulemma paine asetelma aiheuttaa enemmän heittoa tasapainossa.

Kerroppas kausalan mies mistä sallanen ahdin missä ei tarvi hankkia erillistä hukkaporttia?
Joku aika sitten tää oli isoin ahdin jossa on hukkaportti valmiina.

Meinaan viedä tän ahtimen jossain vaiheessa uudelleen laakeroitavaksi, pitäis sitte olla ihan ok.
täytyy olla jo melkoinen ihmemies,et voi luvata ettei ole enempää kuin 2gr heittoa.on itse tullut noita pyöriä sorvattua aika paljon ja nollaheitollakin sitä painoeroa tulee.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Vastaa Viestiin